Οι «σοφιστείες» της Aegean, οι αμοιβές των συμβούλων και η Performance Shipping
Οι «σοφιστείες» της Aegean
«Σοφιστείες» εμπεριέχει το ενημερωτικό δελτίο της Aegean Airlines, αναφορικά με τη μετοχική διάρθρωση της εταιρείας μετά την αύξηση κεφαλαίου. Το ενημερωτικό παρουσιάζει δύο σενάρια για το πως μπορεί να μοιάζει η μετοχική σύνθεση της εταιρείας μετά την αύξηση κεφαλαίου των 60 εκατ. ευρώ. Το πρώτο σενάριο βασίζεται στην «περίεργη» παραδοχή πως οι σημερινοί μέτοχοι με ποσοστό μικρότερο του 5% δεν θα ασκήσουν τα δικαιώματα προτίμησης και δεν θα συμμετάσχουν στην αύξηση κεφαλαίου. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, στις 16 Ιουνίου 2021, οπότε θα τεθούν προς διαπραγμάτευση οι νέες μετοχές που θα προκύψουν από την ΑΜΚ, οι έξι βασικοί μέτοχοι της Aegean θα βρεθούν να κατέχουν το 66,4% των μετοχών της εταιρείας, από 62,3% που διαθέτουν σήμερα. Το δε απλό επενδυτικό κοινό θα βρεθεί να διαθέτει το 29,9% της εταιρείας, από το 37,7% σήμερα. Συγκεκριμένα, ο Ευτύχιος Βασιλάκης θα βρεθεί μετά την αύξηση να κατέχει το 39,4% των μετοχών της εταιρείας, από 37,4% σήμερα, ο Παναγιώτης Λασκαρίδης θα αυξήσει το ποσοστό του στο 9,4%, από 8,6% σήμερα, κάτι που θα ισχύσει και για το ποσοστό που διαθέτει ο Αθανάσιος Λασκαρίδης, μέσω της εταιρείας Siana Enterprises Company Limited (θα ανέλθει στο 9,4% από 8,6%), ενώ ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος θα βρεθεί μετά την αύξηση να κατέχει το 6% των μετοχών της εταιρείας, από 5,5% που διαθέτει σήμερα. Αυτό είναι το σενάριο 1.
Το σενάριο 2 του ενημερωτικού αναφέρει πως εάν η αύξηση καλυφθεί πλήρως και πραγματοποιηθεί και πλήρης άσκηση των δικαιωμάτων Τίτλων Κτήσης Μετοχών (warrants), τότε οι κάτοχοι των warrants θα βρεθούν να διαθέτουν το 10,3% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Ωστόσο, το ενημερωτικό δελτίο δεν αναφέρει , όπως και θα έπρεπε, το πως θα διαμορφωθούν οι μετοχικές ισορροπίες, εάν μετάσχουν στην αύξηση κεφαλαίου οι σημερινοί μικρομέτοχοι, παράλληλα με τους βασικούς μετόχους και τι θα γίνει και εάν εξασκηθούν πλήρως τα warrants. Δεδομένου ότι όλα τα σενάρια είναι υποθετικά και βασίζονται σε παραδοχές που ενδεχομένως να μην επαληθευθούν, η εταιρεία θα έπρεπε να καλύψει πλήρως όλα τα ενδεχόμενα και όχι να εστιάζει απλά σε σενάρια που ευνοούν τους μεγαλομετόχους της.
Οι αμοιβές των συμβούλων
Πόσο θα κοστίσουν τα διαδικαστικά της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της Aegean Airlines; Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο, οι εκτιμώμενες δαπάνες έκδοσης αναμένεται να ανέλθουν σε 683 χιλ. ευρώ περίπου, δηλαδή θα ανέλθουν στο 1,1% της συνολικής έκδοσης. Εξ αυτών, τα 71 χιλ. ευρώ αφορούν σε δικαιώματα υπέρ ΕΧΑΕ, τα 32 χιλ. ευρώ στον καθορισμένο πόρο υπέρ της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τα 12 χιλ. ευρώ στην εισφορά υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τα 122 χιλ. ευρώ στο φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου και τα 446 χιλ. ευρώ σε λοιπά έξοδα, ήτοι στις αμοιβές των συμβούλων. Μια σημαντική λεπτομέρεια είναι πως οι δαπάνες έκδοσης δεν θα αφαιρεθούν από τα αντληθέντα κεφάλαια των 60 εκατ. ευρώ, αλλά θα καλυφθούν από τα ίδια διαθέσιμα της Aegean Airlines. Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμο να γίνει μια σύγκριση με την πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς ύψους 1,38 δισ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι δαπάνες έκδοσης ανήλθαν σε 83 εκατ. ευρώ και αφαιρέθηκαν από τα αντληθέντα κεφάλαια, με το καθαρό ποσό για την Πειραιώς να διαμορφώνεται στο 1,297 δισ. ευρώ. Μόνον για τις αμοιβές χρηματοοικονομικών συμβούλων δόθηκαν 61 εκατ. ευρώ (όσο όλη η ΑΜΚ της Aegean), από τα συνολικά 82 εκατ. ευρώ των δαπανών έκδοσης. Πιο σχηματικά, στην περίπτωση της Πειραιώς το 4,4% του ποσού που αντλήθηκε από την αύξηση κεφαλαίου κατευθύνθηκε για να πληρωθούν οι αμοιβές χρηματοοικονομικών συμβούλων. Στην περίπτωση της Aegean το σχετικό κονδύλι θα ανέλθει στο 0,71% του ποσού που θα αντληθεί.
Το αίτημα του ΣΜΕΧΑ
Εάν θυμάστε στις 23 Απριλίου ο Σύνδεσμος Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΣΜΕΧΑ) είχε στείλει επιστολή στον CEO της Τράπεζας Πειραιώς Χρήστο Μεγάλου με την οποία ζητούσε την ισότιμη οικονομική μεταχείριση όλων των χρηματιστηριακών εταιρειών που δραστηριοποιήθηκαν στην επιτυχή ολοκλήρωση της κεφαλαιακής ενίσχυσης της τράπεζας. Με απλά λόγια οι χρηματιστές ζητούσαν να πληρωθούν για τη συμβολή τους στην αύξηση κεφαλαίου. Το βασικό επιχείρημά τους ήταν πως η αύξηση με τον τρόπο που διενεργήθηκε (με μη ύπαρξη διαπραγματεύσιμου δικαιώματος) ήταν κλασική περίπτωση συγκέντρωσης κεφαλαίων, για την οποία προβλέπεται σχετική αμοιβή. Αν και από τις 23 Απριλίου έχει περάσει σχεδόν ένας μήνας, ο ΣΜΕΧΑ δεν έχει πάρει ακόμη καμία απάντηση από το γραφείο του CEO της Τράπεζας Πειραιώς….
Η επόμενη μέρα των ΕΛΠΕ
«Business as usual» χαρακτηρίζεται η επόμενη ημέρα της αναβληθείσας Γενικής Συνέλευσης των ΕΛΠΕ, καθώς το σχέδιο μετασχηματισμού του ομίλου, που πρόσφατα παρουσίασε η Διοίκηση, συνεχίζεται και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς. Διά του λόγου το ασφαλές, σας ενημερώνουμε πως κανονικά θα πραγματοποιηθεί το σημερινό Διοικητικό Συμβούλιο των ΕΛΠΕ, το οποίο και θα επικυρώσει την ένταξη στο Δ.Σ. των κ.κ. Αναστασίας Μακαριγάκη και Αναστασίας Μαρτσέκη σε αντικατάσταση των κ.κ. Μιχαήλ Κεφαλογιάννη και Λουκά Παπάζογλου που είχαν διορισθεί από το Ελληνικό Δημόσιο. Από εκεί και πέρα, με δεδομένο ότι θα εγκριθεί και η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ, το Δημόσιο θα υποδείξει άλλους δύο εκπροσώπους, ενώ τα υπόλοιπα 7 (από τα 11 συνολικά μέλη) θα προταθούν από τους υπόλοιπους μετόχους. Παράλληλα, το υπόλοιπο πρόγραμμα του μετασχηματισμού «τρέχει» κανονικά και απρόσκοπτα και σύντομα θα πάρει σάρκα και οστά.
Η Performance Shipping
Μπορεί μια εταιρεία να ανακοινώνει ζημιές, να ξεκαθαρίζει πως δεν θα διανείμει μέρισμα, τουλάχιστον έως ότου αποκτήσει θετικές ταμειακές ροές και παρόλα αυτά η μετοχή της να καταγράφει ράλι έως 15%. Και όμως μπορεί. Ο λόγος για την εισηγμένη στο Nasdaq, ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Performance Shipping του εφοπλιστή Συμεών Παληού, η οποία είδε χθες τη μετοχή της να εκτινάσσεται από τα 4,04 δολάρια έως τα 5,67 δολάρια, για να κλείσει τελικά στο +9,07%. Γιατί συνέβη αυτό; Να είμαστε ειλικρινείς δεν ξέρουμε. Αυτό που γνωρίζουμε είναι πως ο CEO της Performance Shipping Ανδρέας Μιχαλόπουλος, σχολιάζοντας χθες τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου 2021 εκτίμησε πως η αγορά των δεξαμενοπλοίων Aframax θα ανακάμψει σταδιακά μέσα στο έτος, καθώς θα υποχωρεί η πανδημία και η ζήτηση για αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου θα ανακάμπτει. Προφανώς και αυτή η δήλωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ως market moving πληροφορία. Ωστόσο, χθες η μετοχή «έτρεξε» με πολύ μεγάλο όγκο συναλλαγών, ήτοι άλλαξαν χέρια 20 φορές περισσότερα κομμάτια, σε σχέση με το μέσο ημερήσιο όγκο συναλλαγών της Performance Shipping.