Ο Χάρης Καρώνης και το χρηματιστήριο, οι «μαντράδες» της Praxia και η χρηματοδότηση της ναυτιλίας
Ο Χάρης και το Χρηματιστήριο
Αν κατατάσσετε τον Χάρη Καρώνη, Founder και CEO της Viva Wallet στη συνομοταξία εκείνων που θα αγόραζαν μετοχές ελληνικών τραπεζών, τότε πέφτετε πολύ έξω. Έξω πέφτετε και εάν θεωρείτε πως η Διοίκηση της Viva Wallet έχει βλέψεις για ένα μελλοντικό IPO. Ο Χάρης Καρώνης ενημερώνοντας χθες του δημοσιογράφους ερωτήθηκε (από τη στήλη μας) για το ενδεχόμενο μελλοντικής εισαγωγής της Viva Wallet σε οργανωμένη αγορά, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Είχαν προηγηθεί αναφορές του κ. Καρώνη πως ο ίδιος δεν θα ήθελε ποτέ να έχει μετοχές σε μια ελληνική συστημική τράπεζα και δεν θα αποκτούσε ποτέ μετοχές μιας ελληνικής συστημικής τράπεζας. Όταν λοιπόν ερωτήθηκε για το εάν θα έβαζε τη Viva Wallet στο χρηματιστήριο, απάντησε με αφοπλιστικό τρόπο. Αρχικά είπε πως δεν είναι ένας manager που θα μπορούσε να χειριστεί το χρηματιστήριο. Εν συνεχεία σημείωσε πως το ελληνικό χρηματιστήριο σημειώνει αποχωρήσεις και δεν έχει αίγλη. «Σε καμία περίπτωση η Viva δεν θα έμπαινε στο ελληνικό χρηματιστήριο», είπε δεικτικά για να προσθέσει πως είναι λανθασμένη κίνηση για ένα software house να μπει στο ελληνικό χρηματιστήριο. Προσέθεσε δε πως η τιμή στο ελληνικό ταμπλό επηρεάζεται από τα ελληνικά δεδομένα και πως «δεν υπάρχει κανένας λόγος να μπει κάποια εταιρεία στο ελληνικό χρηματιστήριο». Κατέληξε δε πως η Viva Wallet δεν αποτελεί επιλογή για individual investors, αλλά για long term επενδυτές.
Οι μάντρες αυτοκινήτων
Ο Χάρης Καρώνης δεν μάσησε τα λόγια του και για την κατάσταση στην οποία ήταν η Praxiabank όταν την ανέλαβε η Viva Wallet στις αρχές τους 2020. Ουσιαστικά, η κριτική του δεν εστίασε στο management της τράπεζας, αλλά στον πρώην ιδιοκτήτη της, τον CEO της Atlas Merchant Capital, Μπομπ Ντάιμοντ (Bob Diamond), τον οποίο πάντως δεν κατονόμασε. Ερωτηθείς για το χαρτοφυλάκιο δανείων της Praxiabank ο κ. Καρώνης μίλησε μάλλον απαξιωτικά για την κατάσταση που βρήκε το ίδρυμα, περιγράφοντας μια τράπεζα που ήταν στον «αυτόματο», εγκαταλειμμένη από τον βασικό της μέτοχο. Ειδικά για την ποιότητα του χαρτοφυλακίου δανείων της Praxiabank ήταν αρκετά γλαφυρός, καθώς είπε πως αυτό αποτελούταν από τα παλιά δάνεια που είχε χορηγήσει η Credicom (σ.σ. η τράπεζα που μετεξελίχθηκε σε Praxiabank) και από δάνεια προς «μάντρες αυτοκινήτων». Να σημειωθεί πως στα τέλη του 2019 το σύνολο των δανείων της Praxiabank ήταν προ προβλέψεων στα 23,7 εκατ. ευρώ και πως μετά από την απομόχλευση της διοίκησης της Viva Wallet μειώθηκαν σε 12 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020. Για να το κάνουμε πιο ευκρινές, το σύνολο των εν λόγω δανείων, μετά από προβλέψεις, ανήλθε στα 2,4 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι 12,3 εκατ. ευρώ το 2019.
Η Alpha Bank και η ναυτιλία
Πολλά και φιλόδοξα είναι τα σχέδια της Alpha Bank ενόψει και του Ταμείου Ανάκαμψης, έχοντας «καύσιμο» τα έως 800 εκατ. ευρώ που θα αντλήσει από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Στην αιχμή του δόρατος για την τράπεζα βρίσκονται οι επιχειρηματικές χορηγήσεις με το ίδρυμα να φιλοδοξεί να αυξήσει το μέγεθος του χαρτοφυλακίου δανείων της κατά 7 επιπλέον δισ. ευρώ μέχρι το 2026. Προφανώς τα περισσότερα εκ των δανείων αυτών σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης και με μεγάλες επιχειρήσεις, Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός πω η τράπεζα σκοπεύει να δώσει επιπλέον 1,7 δισ. ευρώ δάνεια σε εφοπλιστές και κυρίως σε Έλληνες. Η τράπεζα «ποντάρει» πολλά στην εγχώρια ναυτιλία και είναι προφανές ότι βλέπει πως τα καράβια θα έχουν «ούριο άνεμο» μέσα στα επόμενα χρόνια…
Το «τσουχτερό» ομόλογο
Πριν από μια περίπου εβδομάδα σας είχαμε ενημερώσει για την προσπάθεια της Διοίκησης της Diana Shipping, της οποίας ηγείται η Σεμίραμις Παληού να αναχρηματοδοτήσει ομόλογο ύψους 100 εκατ. δολαρίων και επιτοκίου 9,5%, το οποίο είχε εκδώσει η ναυτιλιακή εταιρεία το Σεπτέμβριο του 2018. Σήμερα σας ενημερώνουμε εκ νέου πως η Διοίκηση της Diana Shipping, με αναδόχους τις Arctic Securities AS και Nordea Bank Abp, Filial i Norge, μπόρεσε και ολοκλήρωσε την έκδοση ενός νέου πενταετούς ομολόγου, το οποίο ωριμάζει τον Ιούνιο του 2026. Ωστόσο, το κόστος δανεισμού παρέμεινε σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Για την ακρίβεια η Diana Shipping άντλησε 125 εκατ. δολάρια, με ένα κουπόνι σταθερού επιτοκίου 8,375%. Με μέρος από τα χρήματα αυτά η ναυτιλιακή θα αποπληρώσει το ανεξόφλητο υπόλοιπο των 78,25 εκατ. δολαρίων του δανείου του 2018 και τα υπόλοιπο ποσό θα διατεθεί για γενικούς εταιρικούς σκοπούς. Μεγαλύτερο σε ύψος το χρεόγραφο, αλλά και αρκετά τσουχτερό.