Η συνεργασία Αλουμίνιον – Glencore, η «διπλή ματιά» για τον αναβαλλόμενο και οι επτά κώδικες
Χέρι χέρι Μυτιλιναίος - Glencore
Ήταν τέλη Ιουλίου 2008 όταν ο Όμιλος Μυτιλιναίου συνομολογούσε μια δεκαετή συμφωνία με τον ελβετικό Όμιλο Glencore, τον μεγαλύτερο έμπορο πρώτων υλών μετάλλων και μεταλλευμάτων στον κόσμο, για την πώληση άνυδρης αλουμίνας παραγωγής της Αλουμίνιον ΑΕ. Η αξία εκείνης της σύμβασης ήταν 2 δισ. δολάρια και αφορούσε στην προμήθεια ποσοτήτων άνυδρης αλουμίνας 5 εκατ. τόνων. Στα 13 χρόνια που πέρασαν η σχέση Μυτιλιναίου - Glencore ενδυναμώθηκε και εδραιώθηκε. Και απότοκο της εμπιστοσύνης που έχει οικοδομηθεί είναι η ανανέωση της σύμβασης για άλλα δέκα έτη. Αυτή τη φορά το ύψος της σύμβασης θα είναι 1,6 δισ. ευρώ. Για όσους δεν το γνωρίζουν η αλουμίνα είναι το ενδιάμεσο προϊόν μεταξύ βωξίτη και αλουμινίου. Για την παραγωγή της χρησιμοποιείται ελληνικός βωξίτης κατά 80% περίπου, ενώ το υπόλοιπο 20% αποτελείται από «τροπικό βωξίτη» ειδικών ποιοτήτων, τον οποίο προμηθεύει η Glencore στην Αλουμίνιον με ξεχωριστή σύμβαση. Γιατί γίνεται αυτό; Ο λόγος είναι πως ο ελληνικός βωξίτης έχει σχετικά υψηλή περιεκτικότητα σε πυρίτιο , κάτι που τον καθιστά πιο δύσκολο στην επεξεργασία. Χάρη στην πρόσμιξη η διαδικασία παραγωγής απαιτεί λιγότερη ενέργεια και καυστική σόδα, μειώνοντας το κόστος.
«Διπλή ματιά» για το DTC
«Βοήθειες» στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και συγκεκριμένα στη Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας θα δώσει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για την επαλήθευση της οριστικής και εκκαθαρισμένης απαίτησης της Attica Bank έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, που σχετίζεται με τον αναβαλλόμενο φόρο (DTC) του πιστωτικού ιδρύματος. Σύμφωνα με πληροφορίες της στήλης, η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου που θα προσδιορίζει τον τρόπο εφαρμογής του άρθρου 27Α του ν. 4172/2013 θα έχει μια «διπλή πρόβλεψη» για την επαλήθευση της οριστικής και εκκαθαρισμένης απαίτησης της Attica Bank. Θα προβλέπει πως τον σχετικό υπολογισμό θα τον κάνει ελεγκτική εταιρεία που θα υποβάλει εν συνεχεία την έκθεσή της στη Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας της ΑΑΔΕ. Το σχήμα αυτό επιλέχθηκε από τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Ζαββό ως το ιδανικότερο για να κινηθούν ταχύτερα οι διαδικασίες. Και σίγουρα διευκολύνει την ΑΑΔΕ για να δώσει το τελικό «καλώς έχειν». Αν και μπορεί να υπάρξουν «γκρίνιες» από την τράπεζα, καθώς θα πρέπει να αναθέσει σε ελεγκτική εταιρεία την επαλήθευση της οριστικής και εκκαθαρισμένης απαίτησης έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, ωστόσο αυτό είναι το μικρότερο κακό.
Η φήμη των τραπεζιτών
Τη δυνατότητα να πουν τις απόψεις τους για το πως πρέπει να αξιολογείται η «φήμη» των τραπεζικών στελεχών και η καταλληλοτητά τους, το λεγόμενο Fit and Proper, θα δώσει σε φορείς και πολίτες η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στις 15 Ιουλίου. Ο εποπτικός βραχίονας της ΕΚΤ, ο SSM έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση το προσχέδιό του για την αναθεώρηση του οδηγού βάσει του οποίου γίνεται η αξιολόγηση (Fit and Proper) των τραπεζικών στελεχών. Στόχος είναι τραπεζίτες που έχουν εμπλακεί σε ποινικές διαδικασίες ή σε έρευνες για ξέπλυμα χρήματος, που έχουν λάβει δάνεια που δεν έχουν αποπληρώσει, που είναι αντιμέτωποι με αγωγές σχετικές με τα καθήκοντά τους και έχουν ευρύτερα θέματα με τη φήμη τους, να απομακρύνονται από τη διοίκηση πιστωτικών ιδρυμάτων. Όσοι θα συμμετέχουν στη διαβούλευση θα μετάσχουν σε ειδική εκδήλωση μέσω Webex στην οποία θα παρουσιάσουν τις θέσεις τους και τις εμπειρίες τους για το πως να καταστεί ακόμη πιο αποτελεσματικό το σημερινό πλαίσιο. Νέα ήθη από τον SSM.
Και οι επτά ήταν υπέροχοι
Ούτε μια , ούτε δύο, αλλά επτά διαφορετικές ομάδες εργασίας τρέχουν αυτή την περίοδο το έργο της κωδικοποίησης της νομοθεσίας που αφορά στη φορολογία και στα δημοσιά έσοδα. Οι εν λόγω ομάδες έχουν αναλάβει το έργο της συγκέντρωσης της νομοθεσίας, καθώς και τη σύνταξη διαγράμματος κωδικοποίησης και προσχεδίου κώδικα. Ο στόχος είναι οι πολίτες και οι λογιστές – φοροτεχνικοί να αποκτήσουν σύντομα μια ενιαία εικόνα της φορολογικής νομοθεσίας, η οποία σήμερα είναι τόσο κατακερματισμένη που απαιτούνται συνδρομές σε ειδικές βάσεις για να έχει κάποιος μια ασφαλή πληροφόρηση για το περιεχόμενο των νόμων. Σύμφωνα με πληροφορίες της στήλης, έχει ήδη ολοκληρωθεί από τις σχετικές ομάδες εργασίας η συγκέντρωση της υπό κωδικοποίηση νομοθεσίας και η κατάρτιση διαγράμματος κωδικοποίησης και έχει ξεκινήσει η κατάρτιση των προσχεδίων κωδίκων ανά θεματική ενότητα. Οι επτά ομάδες εργασίας είναι οι εξής: 1) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση των διατάξεων περί Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων. 2) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση των διατάξεων περί του Κώδικα ΦΠΑ. 3) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση των διατάξεων περί τελών και λοιπών έμμεσων φορολογικών βαρών. 4) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση των διατάξεων του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και των διατάξεων φορολογίας κεφαλαίου, φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και τυχερών παιγνίων και λοιπών σχετικών διατάξεων. 5) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση των διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. 6) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση των διατάξεων του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. 7) Η ομάδα εργασίας για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας που αφορά στην άμεση φορολογία.