Ανάγκη για ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου

Τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου την επόμενη δεκαετία φτάνουν μέχρι τα 3 δισ. ευρώ.
Τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου την επόμενη δεκαετία φτάνουν μέχρι τα 3 δισ. ευρώ.
INTIME

Τα παραπάνω επισημαίνει η ετήσια μελέτη της ελληνικής ακτοπλοΐας της XRTC, η οποία βρίσκει τον κλάδο σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη καμπή και ενόψει σημαντικών ζημιών λόγω της πανδημίας που απειλούν τη βιωσιμότητά του.

Από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι ζητούν την άμεση λήψη μέτρων ενίσχυσης και αποζημίωσης του κλάδου για τις ζημίες που υπέστησαν λόγω της μειωμένης επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών των καυσίμων.

Επίσης ζητούν την καταβολή 50 εκατ. ευρώ που οφείλει η πολιτεία σε όσες εταιρείες εκτέλεσαν δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας, κυρίως για την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών της χώρας.

Σχετικό αίτημα έχει καταθέσει με επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Οπως επισημαίνεται στην επιστολή, η επιβατική κίνηση το πρώτο εξάμηνο του 2021 είναι μικρότερη αυτής του 2020, τόσο στις ακτοπλοϊκές γραμμές όσο και στις γραμμές Ελλάδας - Ιταλίας.

Σε ό,τι αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα η XRTC σημειώνει για το 2021 την αύξηση των τιμών των καυσίμων, η οποία θα επηρεάσει αρνητικά τα αποτελέσματα του τρέχοντος έτους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο μέσος όρος της τιμής του 380cst/Rotterdam για το πρώτο εξάμηνο του 2021 έχει αυξηθεί κατά 64% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020. Μάλιστα, εκτιμάται πως στο τέλος του χρόνου, η μέση τιμή θα είναι αυξημένη κατά 60%-70% σε σχέση με το 2020, επιβαρύνοντας σημαντικά τις ήδη πληγείσες εταιρείες λόγω της πανδημίας.

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος αποτελεί η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Το 2030 η ηλικία του 32,7% του ακτοπλοϊκού στόλου θα είναι μεγαλύτερη των 40 ετών. Δεδομένου ότι στη διεθνή αγορά δεν διατίθενται προς πώληση πλοία μικρότερης ηλικίας και κατάλληλα για τις ακτοπλοϊκές μας γραμμές, η μόνη λύση για την ανανέωση του στόλου είναι η κατασκευή νέων πλοίων το κόστος των οποίων είναι υψηλό, μέχρι 3 δισ. ευρώ στο σύνολο, κυρίως λόγω των νέων περιβαλλοντικών προδιαγραφών, ενώ ο χρόνος κατασκευής ξεπερνά τα 2-3 χρόνια.