Αυξήθηκαν τα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών εν μέσω πανδημίας
Οι αναφορές που υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή το 2020 ανήλθαν σε 12.943, αριθμός σημαντικά αυξημένος κατά 14,1% σε σχέση με το 2019. Πρόκειται για την όγδοη συνεχή χρονιά κατά την οποία σημειώνεται ανοδική ετήσια μεταβολή των αιτημάτων των καταναλωτών προς την Αρχή για διαμεσολάβηση. Σημαντικά αυξημένος κατά 53% εμφανίζεται και ο αριθμός των αναφορών που δέχτηκε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας το 2020 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Αθροιστικά, ο αριθμός των αναφορών που χειρίστηκε η Αρχή διαμορφώθηκε σε 13.687, αυξημένος κατά 15,7% σε σχέση με το 2019. Κύριο αντικείμενο των αναφορών αυτών ήταν φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών, οι οποίοι πλήρωσαν για προϊόντα που ποτέ δεν παρέλαβαν χωρίς να λάβουν πίσω τα χρήματά τους, καταγγελίες των καταναλωτών σχετικά με πλημμελή ή ανύπαρκτη ενημέρωση από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, με τα οποία συναλλάχθηκαν, σχετικά με ενδεχόμενες καθυστερήσεις στην αποστολή των προϊόντων τους λόγω λειτουργικών προβλημάτων των συνεργαζόμενων ταχυδρομικών επιχειρήσεων.
Ειδικά στον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών η αύξηση των καταγγελιών ανήλθε στο 133,3% το 2020 σε σχέση με το 2019, με το 45% των αναφορών να αφορά, ειδικώς, προβλήματα (καθυστερήσεις) στην επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων, εν συγκρίσει με το αρκετά χαμηλότερο αντίστοιχο ποσοστό (26,6%) του 2019. Οι εμπορικοί κλάδοι που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το 2019 ήταν ο κλάδος των καταναλωτικών αγαθών - λιανικού εμπορίου (75%) και των υπηρεσιών αναψυχής (72,8%), ενώ σημαντική αύξηση υπήρξε και στις υπηρεσίες εκπαίδευσης (54,2%) και στις υπηρεσίες μεταφορών (35,1%).
Οι κλάδοι με τις περισσότερες αναφορές, ως ποσοστό επί του συνόλου, ήταν τα καταναλωτικά αγαθά (37%), οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες - ταχυδρομικές υπηρεσίες (26,3%), οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (12,8%) και η ενέργεια και η ύδρευση (9,3%). Οσον αφορά τα στατιστικά στοιχεία σε σχέση με τις μεθόδους πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών, είναι εντυπωσιακή η αύξηση κατά 175%, που παρατηρείται το 2020, των αναφορών που σχετίζονται με ηλεκτρονικό και κινητό εμπόριο, οι οποίες υπερβαίνουν, πλέον, το 29% του συνόλου των αναφορών. Γενικότερα, οι αναφορές που σχετίζονται με συναλλαγές που έγιναν εξ αποστάσεως, συμπεριλαμβανομένων του ηλεκτρονικού και του κινητού εμπορίου, αποτελούν σχεδόν το 50% του συνόλου.
Πάντως, σύμφωνα με την έκθεση, από το σύνολο των αναφορών που δέχθηκε η Αρχή το 36,6% αφορούσε οικονομικής φύσης διαφορές (εσφαλμένοι λογαριασμοί, αδικαιολόγητες ή αδιαφανείς τιμολογήσεις, αθέμιτες διαδικασίες είσπραξης χρεών, μονομερείς αλλαγές στον συνήθη τρόπο χρέωσης), το 32% την παράδοση προϊόντων (καθόλου ή μερικώς ή με μεγάλες καθυστερήσεις), το 16,6% την ποιότητα των αγαθών, το 13,1% θέματα κατάρτισης και εκτέλεσης συμβάσεων (πλημμελής ή ελλιπής προσυμβατική ενημέρωση κ.τ.λ.), το 5,7% αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και το 4,5% ζητήματα πλημμελούς τήρησης εγγυήσεων.