«Ντόμινο» ανατιμήσεων στην Ελλάδα λόγω ενέργειας - Κραυγή αγωνίας από τους εμπόρους
Οι αυξήσεις των τιμών έχουν αρχίσει να γίνονται πλέον αισθητές στη χώρα μας, με παράγοντες της αγοράς να δηλώνουν ότι αδυνατούν να απορροφήσουν την έκρηξη του μεταφορικού κόστους.
Σύμφωνα με την εκτίμηση της Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη σκαρφάλωσε πλέον στο 3,4% τον Σεπτέμβριο από 3,0% τον Αύγουστο με τις τιμές να βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 ετών.
Η ενέργεια εμφανίζει τη μεγαλύτερη ετήσια μεταβολή, με την εκτίμηση της Eurostat να είναι για ετήσιο «άλμα» της τάξης του 17,4% τον Σεπτέμβριο από 15,4% τον Αύγουστο.
Κραυγή αγωνίας από τον εμπορικό κόσμο
Επιχειρηματίες από τον χώρο του εμπορίου εκφράζουν την ανησυχία τους για το τι μέλλει γενέσθαι με τις ανατιμήσεις.
«Οι αυξήσεις που έρχονται από το εξωτερικό είναι πάρα πολλές που έχουν βάλει και οι μεταφορικές εταιρείες», δήλωσε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ η Γιώτα Θεολόγη, υπεύθυνη καταστήματος εποχικών ειδών.
Με την σειρά του, ο Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών – Αντιπρόεδρος ΕΒΕΑ, Σταύρος Καφούνης, έκανε λόγο για τρομακτικές ανατιμήσεις το τελευταίο διάστημα στο κόστος μεταφοράς από την Κίνα όπου σε πολλές περιπτώσεις έχει πενταπλασιαστεί.
Όπως είπε «είναι αναπόφευκτο όσο κι αν οι εμπορικές επιχειρήσεις θέλουν να μετακυληστεί στο κόστος των προϊόντων».
Παράλληλα, φωτιά έχει πάρουν πάρει και οι τιμές των οικοδομικών υλικών, εκτοξεύοντας το κόστος κατασκευής . «Αν πάει 25% επάνω 30% επάνω ο τόνος τα 1000 κιλά μία άμμο πως θα χτίσει ο κόσμος», διερωτήθηκε ο Γρηγόρης Γιάννου, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης μάντρας οικοδομικών υλικών.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, συνολικά τον τελευταίο μήνα οι αυξησεις στα οικοδομικά υλικά αγγίζουν το 4,6%, ωστόσο οι τιμές στα επιμέρους υλικά έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο , με το συγκεκριμένο σακί να φτάνει στις μάντρες 1,5 ευρώ πιο ακριβό. Πιο συγκεκριμένα παρατηρείται αύξηση 4,6% στα οικοδομικά υλικά.
Σκρέκας για ανατιμήσεις: Θα είναι δύσκολος χειμώνας
Δύσκολο χαρακτήρισε τον χειμώνα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, αναφερόμενος στο κύμα ανατιμήσεων, προαναγγέλοντας ότι «εφόσον δούμε ότι αυτές οι συνθήκες συνεχιστούν και μετά τον Δεκέμβριο, εδώ είμαστε για να στηρίξουμε τους Έλληνες».
Μάλιστα, ο κ. Σκρέκας δήλωσε η κυβέρνηση κάνει ότι περνάει από το χέρι της ώστε οι λογαριασμοί της ΔΕΗ να μην προκαλέσουν σοκ στους καταναλωτές.
Ξεκαθάρισε δε ότι η τιμή του πετρελαίου, του φυσικού αερίου και ρευματος δεν καθορίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση οποιαδήποτε χώρας, ότι μέχρι και τον Δεκεμβριο έχει ανακοινωθεί 20% αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και επιδότηση στον λογαριασμό του ρεύματος.
Οι τιμές σε Πετρέλαιο - Φυσικό αέριο
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αργό πετρέλαιο παράδοσης Νοεμβρίου έκλεισε χθες το βράδυ ενισχυμένο στα 75,03 δολάρια το βαρέλι, ενώ το Μπρεντ διαμορφώθηκε στα 78,52 δολάρια. Σε επίπεδο μηνός Σεπτεμβρίου, το Μπρεντ έχει καταγράψει άνοδο 7,6% και το αργό 9,5%. Σύμφωνα με το Bloomberg, υπάρχει ένας option trader που πιστεύει ότι μπορεί να δούμε το πετρέλαιο ακόμα και στα… 200 δολάρια το βαρέλι!
Την ίδια ώρα, η έλλειψη ενέργειας στο βόρειο ημισφαίριο έχει αυξήσει τις τιμές του φυσικού αερίου στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων επτά ετών. Οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου σκαρφάλωσαν σε νέο ρεκόρ, στα 100 ευρώ, καθώς βαθαίνει η παγκόσμια ενεργειακή κρίση.
Εκτόξευση μεταφορικού κόστους
Ενδεικτικό είναι πως από εκεί που ένα κοντέινερ που ξεκινούσε από την Κίνα με προορισμό την Ελλάδα πριν από 2 χρόνια κόστιζε 1.700 ευρώ, σήμερα το κόστος του φτάνει ακόμη και τις 12.000 ευρώ. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η αύξηση στα μεταφορικά αγγίζει πλέον το 600%.
«Σήμερα που μιλάμε που τυχαίνει να έχουμε κάνει παραγγελία έχει 12.000 ευρώ. 600% αύξηση. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν κοντέινερ και παρακαλάμε. Δυστυχώς ή ευτυχώς η μεγαλύτερη παραγωγή είναι στην Κίνα», ανέφερε ο Βασίλης Μιστριώτης που ασχολείται με τις εισαγωγές.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.