Πρόσθετα βάρη 578 εκατ. ευρώ από Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης το 2022 εν μέσω ενεργειακής κρίσης
Αυτή η πρόβλεψη δείχνει πως παρά την πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση με την οποία είναι αντιμέτωπη η Ελλάδα και η Ευρώπη, η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να κάνει κάποια παρέμβαση στους φόρους κατανάλωσης για να ανακουφίσει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και περιορίζεται σε παρεμβάσεις όπως εφάπαξ ενισχύσεις ή στοχευμένες εκπτώσεις, οι οποίες όμως έχουν περιορισμένο εύρος εφαρμογής και αποτελεσματικότητα.
Να σημειωθεί πως ο Αλέξης Τσίπρας αναφερόμενος από το βήμα της ΔΕΘ στην αναχαίτηση της ακρίβειας, πρόταξε τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κατά 20% στο πετρέλαιο κίνησης, κατά 50% στη βενζίνη και κατά 93% στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Τί συνεπάγεται στην πράξη αυτή η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ;
Σήμερα ο ΕΦΚ στην αμόλυβδη βενζίνη ανέρχεται σε 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου. Μια μείωση κατά 50% θα οδηγούσε τον ΕΦΚ στα 350 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου. Η παρέμβαση αυτή θα είχε δημοσιονομικό κόστος 380 εκατ. ευρώ για τον προϋπολογισμό . Αλλά θα οδηγούσε σε ένα όφελος κατ΄ ελάχιστον 20 λεπτά το λίτρο για τον καταναλωτή ή 8 ευρώ το γέμισμα. Σε ετήσια βάση το κέρδος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό θα ήταν άνω των 400 ευρώ.
Το ίδιο ισχύει και για το πετρέλαιο κίνησης. Σήμερα ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης ανέρχεται σε 410 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου. Μια μείωση κατά 20% θα οδηγούσε τον ΕΦΚ στα 328 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου. Η παρέμβαση αυτή θα είχε δημοσιονομικό κόστος 260 εκατ. ευρώ για τον προϋπολογισμό. Σε ετήσια βάση το κέρδος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό θα ήταν άνω των 200 ευρώ.
Ως προς το πετρέλαιο θέρμανσης η παρέμβαση είναι πιο ριζοσπαστική. Σήμερα ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσής ανέρχεται σε 280 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου. Μια μείωση κατά 93% θα οδηγούσε τον ΕΦΚ στα 20 ευρώ ανά χίλια λίτρα καυσίμου. Η παρέμβαση αυτή θα είχε δημοσιονομικό κόστος 425 εκατ. ευρώ για τον προϋπολογισμό. Στην πράξη θα μείωνε την τιμή του καυσίμου από το 1 ευρώ το λίτρο (που αναμένεται να κινηθεί στις 15 Οκτωβρίου πανελλαδικά), στο 0,60 ευρώ το λίτρο περίπου. Αυτό για ένα νοικοκυριό που μένει σε σπίτι 100 τετραγωνικών μέτρων συνεπάγεται εξοικονόμηση 600 ευρώ το χρόνο!
Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ ανέρχεται σε 1,065 δισ. ευρώ ετησίως. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς καυσίμων θεωρούν πως αυτό θα περιοριζόταν αισθητά, αφενός διότι η κατανάλωση καυσίμων θα αυξανόταν, αφετέρου διότι θα περιοριζόταν το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Το πλέον σημαντικό είναι πως μια μέση ελληνική οικογένεια (μεσαία τάξη) θα έβλεπε το κόστος καυσίμων της σε ετήσια βάση να μειώνεται κατά 1.000 ευρώ περίπου.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Δίκη για βιτριόλι: Σήμερα οι κρίσιμες καταθέσεις των γιατρών - Τι θα υποστηρίξουν
«Έπεσε» το Facebook: Αυτή ήταν η αιτία για το παγκόσμιο blackout
«Εunomia 2021»: Η άσκηση που ταπείνωσε τους Τούρκους – Τετραμερής ασπίδα στην Ανατολική Μεσόγειο