«Ουρές» κάνουν τα πλοία με κοντέινερ στα λιμάνια
Χωρίς τέλος είναι τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα του τομέα των κοντέινερ, με τις καθυστερήσεις να επιμένουν σε πολλά λιμάνια του κόσμου. Σχεδόν το 12,5% του υφιστάμενου εν λειτουργία στόλου είναι ουσιαστικά παροπλισμένο για πολλές ημέρες έξω από κάποιο λιμάνι και περιμένει να φορτώσει ή να ξεφορτώσει κοντέινερ.
Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια εντείνουν την έλλειψη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα μεγάλες βιομηχανίες να αναζητούν άλλες λύσεις για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση της πολυεθνικής εταιρείας Coca-Cola, η οποία ναύλωσε τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταξύ των οποίων και δύο ελληνόκτηταμ για τη μεταφορά φορτίων της. Η Coca-Cola στράφηκε στα bulkers και όπως προκύπτει από ανάρτηση στο LinkedIn του Αλαν Σμιθ, Procurement Director – Global Logistics at The Coca-Cola Cross Enterprise, ναύλωσε τρία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά άνθρακα ή σιτηρών.
Τρία πλοία που ισοδυναμούν με ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 2.800 teu. Το ένα από τα τρία πλοία είναι το «Aphrodite M», ένα handysize της Empire Bulkers του Σταμάτη Μόλαρη, και το άλλο είναι το «Weco Lucilia C», ένα επίσης handysize της AM Nomikos Transworld.
«Οταν δεν μπορείτε να αποκτήσετε εμπορευματοκιβώτιο ή χώρο λόγω της τρέχουσας κρίσης εμπορευματικών μεταφορών, τότε πρέπει να σκεφτείτε έξω από το κουτί (ή το εμπορευματοκιβώτιο)» ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθυντής Προμηθειών Logistics της εταιρείας, Αλαν Σμιθ.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου η εταιρεία επίπλων Ikea ανακοίνωσε ότι θα ναύλωνε η ίδια containerships για να μεταφέρει τα προϊόντα της, καθώς αδυνατούσε να βρει χώρο στα πλοία, ενώ αγόρασε και τα δικά της «κουτιά» για να βάλει μέσα τα προϊόντα της.
Ολες αυτές οι δυσλειτουργίες οφείλονται κυρίως στις επιπτώσεις της πανδημίας, που υπονομεύει την ομαλή λειτουργία των λιμανιών.
Η Sea-Intelligence σε ανάλυση για τις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στα λιμάνια δείχνει ότι σε πολλές περιπτώσεις το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη πλοίων αλλά η υπερπροσφορά! Ενα από τα κυριότερα αποτελέσματα της πανδημίας, αναφέρει η Sea-Intelligence, ήταν η απότομη αύξηση του αριθμού των επιπλέον πλοίων που έφταναν στα λιμάνια σε μία εβδομάδα. Αυτή η τάση εκδηλώθηκε αρχικά στον Ειρηνικό από το 2020 και στη συνέχεια ήρθε επίσης στη γραμμή Ασία-Ευρώπη το 2021 και έχει κλιμακωθεί πολύ απότομα εντός του 2021.
Στη γραμμή Ασία - Βόρειας Αμερικής Δυτική Ακτή, ο μέσος αριθμός επιπλέον πλοίων το διάστημα 2012-2019 ήταν 1,9 πλοία κάθε εβδομάδα, ενώ το 2020 αυξήθηκαν σε πέντε την εβδομάδα, με αποτέλεσμα σε ένα διάστημα τεσσάρων εβδομάδων να έχουμε 14 επιπλέον πλοία. Η πρόσθετη άνοδος το 2021 οφείλεται σε έναν συνδυασμό χαμηλής αξιοπιστίας δρομολογίου, δηλαδή παραβίαση του χρονοδιαγράμματος άφιξης του πλοίου, και στην «είσοδο» επιπλέον πλοίων. Οι καθυστερήσεις, από την άλλη, σημαίνουν έλλειψη πλοίων από τα δρομολόγια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο τον Αύγουστο το 12,5% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας ήταν ουσιαστικά εκτός αγοράς λόγω των καθυστερήσεων. Επίσης σύμφωνα με τη Sea-Intelligence η μέση καθυστέρηση στις αφίξεις των πλοίων συνέχισε να επιδεινώνεται, αυξανόμενη κατά 0,58 ημέρες σε μηνιαία βάση, και έφτασε τις 7,57 ημέρες τον Αύγουστο.