Κρουαζιέρα: Τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης προετοιμάζονται για ρεκόρ προσεγγίσεων

Ολική επαναφορά αναμένεται για την κρουαζιέρα από τη νέα σεζόν, μετά το πλήγμα που δέχθηκε από την πανδημία.
INTIME

Τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης προετοιμάζονται για ρεκόρ προσεγγίσεων, με παράγοντες του κλάδου να εμφανίζονται αισιόδοξοι για την πορεία ανάκαμψης και επιστροφής στην κανονικότητα.

Καταλυτικό ρόλο στην ταχεία ανάκαμψη της ελληνικής κρουαζιέρας έπαιξε ο τρόπος διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης, κάτι που βοηθά στην προσέλκυση των εταιρειών κρουαζιέρας.

Μόνο στον Πειραιά, το ποσοστό ανάκαμψης ανήλθε στο 60% το 2021 σε σύγκριση με το 2019, ενώ για το 2022 αναμένεται αύξηση 18% σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, με βάση τις προκρατήσεις αναμένεται να αφιχθούν στον Πειραιά πάνω από 700 κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων πάνω από 400 αφορούν αφίξεις επιβίβασης (homeport), ενώ αναμένονται και νέες αφίξεις εταιρειών, όπως η Virgin Cruises και η Ritz-Carlton Yacht Collection.

Να σημειωθεί ότι το 2019, πριν από την έναρξη της πανδημίας, από τον Πειραιά εξυπηρετήθηκαν 622 κρουαζιερόπλοια. Τριπλασιασμό του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων αναμένει τη νέα χρονιά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Με βάση τα σημερινά στοιχεία, συνολικά 41 κρουαζιερόπλοια αναμένεται να δέσουν το 2022 στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας έναντι 17 στο σύνολο του 2021.

Στο μεταξύ, από έναν στόλο 267 δεξαμενοπλοίων που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς θάλασσες, τα 175 είναι έτοιμα να γίνουν «πράσινα» μόλις βρεθούν τα ανάλογα καύσιμα, καθώς είναι εξοπλισμένα για χρήση εναλλακτικών καυσίμων.

Επίσης, 26 κρουαζιερόπλοια μπορούν να χρησιμοποιούν για την κίνηση τους υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), ενώ το 52% της νέας χωρητικότητας (υπολογισμένης σε κλίνες) έχει δεσμευθεί να βασίζεται στο LNG ως μέσο κύριας πρόωσης (αύξηση 3% σε σχέση με το 2020). Τα παραπάνω περιλαμβάνονται σε σχετική μελέτη της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η οποία είναι ο κύριος φορέας και ηγετική φωνή της παγκόσμιας κοινότητας κρουαζιέρας.

Για πρώτη φορά, η ετήσια έκθεση της CLIA καταγράφει και την πρόκληση που θέτει η ανάγκη για νέα, εναλλακτικά καύσιμα, καθώς και τα βήματα που κάνει ο κλάδος για να υποστηρίξει την πρόοδο σε αυτόν τον τομέα. Συγκεκριμένα, εκτός από το LNG, πάνω από τα τρία τέταρτα του παγκόσμιου στόλου κρουαζιέρας σε χωρητικότητα επιβατών (υπολογιζόμενη σε κλίνες) είναι πλέον εξοπλισμένα για χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Οι εναλλακτικές πηγές καυσίμου που αναπτύσσονται περιλαμβάνουν βιοντίζελ, μεθανόλη, αμμωνία, υδρογόνο και ηλεκτρικές μπαταρίες.

Η έκθεση σημειώνει ότι εξακολουθούν να υπάρχουν μηχανολογικά εμπόδια, αλλά και εμπόδια που αφορούν την προμήθεια εναλλακτικών καυσίμων και το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο, τα οποία πρέπει να ξεπεραστούν για να γίνει η υιοθέτηση τέτοιων καυσίμων σε ευρεία κλίμακα. Ωστόσο, oι συνεχώς αυξανόμενες επενδύσεις σε νέα πλοία διευκολύνουν την έρευνα και την ανάπτυξη αυτών των καυσίμων.