Συναγερμός για τα ελληνικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα
Συναγερμός στην αίθουσα επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας σήμανε από την πρώτη στιγμή της ρωσοουκρανικής σύρραξης, καθώς πολλά ελληνόκτητα πλοία βρίσκονταν ή έχουν ρότα προς τη Μαύρη Θάλασσα.
Το υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε αμέσως επείγουσα σύσταση προς όλα τα ελληνικά πλοία να απομακρυνθούν αμέσως και να μην προσεγγίζουν στα λιμάνια και τα αγκυροβόλια, καθώς και τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς η ασφάλεια των ελληνικών πλοίων και πληρωμάτων είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας για την ελληνική ναυτιλία.
Ο προβληματισμός εντάθηκε μετά και το πρώτο χτύπημα από οβίδα που καταγράφηκε σε τουρκικό πλοίο στο λιμάνι της Οδησσού, ευτυχώς χωρίς θύματα. Από τις πρώτες στιγμές της έναρξης της ρωσικής επίθεσης, το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος βρέθηκε σε συνεχή επικοινωνία τόσο με τους πλοιάρχους των εν λόγω πλοίων, όσο και με τους υπευθύνους Ασφαλείας (DPI) των ναυτιλιακών εταιρειών υπό τη διαχείριση των οποίων βρίσκονται τα πλοία αυτά.
Η πρώτη καταγραφή του υπουργείου αναφέρει ότι στη θαλάσσια περιοχή της Βόρειας Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται οκτώ πλοία με ελληνική σημαία, καθώς και ένα ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Μάλτας, στα οποία υπηρετούν συνολικά 66 Έλληνες ναυτικοί. Από τα οκτώ ελληνικά εμπορικά πλοία τα δύο βρίσκονται στην Οδησσό, τα τρία στο Στενό του Κερτς και τα τρία στο Νοβοροσίσκ. Το ελληνόκτητο πλοίο βρίσκεται στην Οδησσό.
Επίσης από τα οκτώ πλοία με ελληνική σημαία τα τρία είναι φορτηγά και τα πέντε δεξαμενόπλοια. Το ελληνόκτητο πλοίο είναι φορτηγό. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μεικτή Στρατιωτική Επιτροπή του Lloyd’s Market Association (LMA) κατέταξε τα ρωσικά και ουκρανικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας στον κατάλογο περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατείας, τρομοκρατίας και συναφών κινδύνων.
Με βάση την ανωτέρω ανακοίνωση της LMA, αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις ασφάλισης των πλοίων κατά κινδύνων πολέμου που βρίσκονται στην υπόψη περιοχή και θα αποτελούν αντικείμενο ειδικής διαπραγμάτευσης μεταξύ πλοιοκτητών και ασφαλιστών, ενώ δεν επηρεάζει προσώρας τους όρους ναυτολόγησής τους. Παράλληλα, η διεθνής ναυτιλία καλείται άμεσα να βρει αποτελεσματικές λύσεις για τη διαχείριση πληρωμάτων ρωσικής και ουκρανικής καταγωγής και τα τυχόν κενά που θα προκύψουν.
Η πολεμική σύγκρουση θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις αλλαγές πληρωμάτων στα πλοία ειδικά σε ουκρανούς ναυτικούς, όπως και τι θα συμβεί στην περίπτωση που ουκρανοί ναυτικοί υποχρεωθούν να παρουσιασθούν στον στρατό. Επιπλέον ένα θέμα που απασχολεί τους διαχειριστές είναι τα πλοία που έχουν μεικτά πληρώματα (Ρώσους και Ουκρανούς), όπως επίσης και οι πληρωμές των ρώσων ναυτικών, οι οποίες μπορεί να είναι ένα πρόβλημα στο πλαίσιο των κυρώσεων που θα ληφθούν σε βάρος της Ρωσίας από ΗΠΑ - ΕΕ.
Σύμφωνα με μελέτη της BIMCO και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) υπάρχουν 198.123 ρώσοι ναυτικοί από τους οποίους οι 71.652 είναι αξιωματικοί και οι 126.471 κατώτερο πλήρωμα. Η Ουκρανία διαθέτει 76.442 ναυτικούς από τους οποίους οι 47.058 είναι αξιωματικοί και οι 29.383 κατώτερο πλήρωμα. Οι δύο χώρες αντιπροσωπεύουν το 14,5% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού.