Οι ηλεκτροκίνητες αρρυθμίες, η αποδέσμευση Τσουκάτου και ο αμετανόητος με την Rolls Royce

Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.

Ο Μακροπρόθεσμος Σχεδιασμός

Δεν έτυχε ιδιαίτερης δημοσιότητας, αλλά στα μέσα της εβδομάδας ο πρωθυπουργός τοποθέτησε τον Γιάννη Μαστρογεωργίου στη θέση του Ειδικού Γραμματέα Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης. Μέχρι και προ τριμήνου ο κ. Μαστρογεωργίου ήταν Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, θέση από την οποία αποχώρησε όταν έγινε ο «ανασχηματισμός» των Γενικών Γραμματέων στα τέλη Δεκεμβρίου 2021. Τότε είχε αρχικά ανακοινωθεί πως θα αναλάμβανε τη νεοσύστατη Ειδική Γραμματεία Προοπτικής Διερεύνησης. Τελικά η εν λόγω ειδική γραμματεία ονομάσθηκε Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού, καθώς η «διερεύνηση της προοπτικής», κρίθηκε μάλλον «παρακινδυνευμένη».

Η ανάρπαστη «νύφη»

Σε ανάρπαστη «νύφη» για τους επενδυτές αναδεικνύεται η Αττικής Οδός, καθώς ημέρα με την ημέρα αυξάνονται οι μνηστήρες που διεκδικούν τη νέα παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου εκτιμώμενου ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ. Η νέα παραχώρηση αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 25 έτη της Αττικής Οδού, ήτοι έως το 2050. Η λήξη της τρέχουσας παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024 έχει θέσει τους πάντες σε ετοιμότητα, καθώς η διαγωνιστική διαδικασία, πρέπει να τρέξει εγκαίρως ώστε να μη δημιουργηθεί «κενό» στη λειτουργία του άξονα. Ισχυρό «παρών» θα δώσουν οι ελληνικοί όμιλοι μέσα από συνέργειες και συνεργασίες με ισχυρούς ξένους παίκτες. Ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, από κοινού με την Avax και τη γαλλική Egis που είναι οι υφιστάμενοι παραχωρησιούχοι, η Μυτιληναίος, η ΓΕΚ Τέρνα και η Intraκat διερευνούν ήδη στρατηγικές συμμαχίες, ενώ ο Ομιλος Κοπελούζου θα μετέχει σε κοινοπραξία με την αυστραλιανή Macquarie. Τον φάκελο της Αττικής Οδού μελετούν ακόμη, ασφαλιστικά funds, όπως η PSP Roadis και η Allianz, η DIG Capital Partners, αλλά και διεθνείς όμιλοι με εμπειρία στη διαχείριση αυτοκινητόδρομων όπως η Abertis από την Ισπανία, η πορτογαλική Brisa και η ιταλική Autostrade. Μαθαίνουμε ωστόσο πως ο κατάλογος των ενδιαφερομένων θα διευρυνθεί περαιτέρω …

Ηλεκτροκίνητες αρρυθμίες

Μπορεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ετοιμάζεται να ξεκινήσει το δεύτερο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μέσα στον Απρίλιο, ωστόσο μαθαίνουμε πως είναι πολλοί εκείνοι που δεν έχουν ακόμη λάβει τα χρήματα από τον πρώτο κύκλο. Και όχι μόνον αυτό. Δεν μπορούν να βρουν και κανένα αρμόδιο στο τηλέφωνο για να ενημερωθούν για το που βρίσκεται η υπόθεσή τους. Και είναι τόσες πολλές αυτές οι περιπτώσεις, που οι αρμόδιοι του υπουργείου έκριναν σωστό στη σελίδα του προγράμματος να αναρτήσουν το εξής μήνυμα: «Τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας ΜΟΝΟ για τον Δεύτερο Κύκλο του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2131513767. Ώρες λειτουργίας 10.00-15.00. Θα απαντώνται αποκλειστικά ερωτήματα για τον β´ κύκλο και όχι για αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί». Όπως αντιλαμβάνεται κανείς από τα παραπάνω, για τις αιτήσεις του πρώτου κύκλου δεν υπάρχει τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης. Και είναι καλό να γνωρίζουν όσοι θα μετέχουν στο δεύτερο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», πως το «after sale service» του υπουργείου είναι προβληματικό. Εάν ωστόσο δεν πτοούνται, να τους ενημερώσουμε πως ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που θα τρέξει μέσα στον Απρίλιο θα έχει προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ. Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα αυξηθεί από το 20% στο 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ, από 6.000 ευρώ, που ίσχυε στον προηγούμενο κύκλο.

Αποδέσμευση Τσουκάτου

Είναι γνωστό πως προσφάτως πολλοί κατηγορούμενοι στην πολύκροτη δίκη της Siemens απαλλάχθηκαν από το αδίκημα της δωροδοκίας, διότι κρίθηκε ως παραγεγραμμένο. Μάλιστα, απαλλαγές υπήρξαν και για το αδίκημα της δωροληψίας στον ιδιωτικό τομέα. Από την κατηγορία αυτή απαλλάχθηκαν τα κατηγορούμενα στελέχη του ΟΤΕ, ενώ έπαυσε (και πάλι λόγω παραγραφής) και η ποινική δίωξη για το αδίκημα της συνέργειας σε δωροληψία στον ιδιωτικό τομέα για τον Θεόδωρο Τσουκάτο και άλλα 19 ακόμη πρόσωπα. Η στήλη πληροφορείται πως την προηγουμένη εβδομάδα, σε εφαρμογή της απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων, αποδεσμεύθηκαν οι λογαριασμοί του Θεόδωρου Τσουκάτου. Και ένας εξ αυτών των λογαριασμών είχε και το επίμαχο ποσό του 1 εκατ. ευρώ που είχε δεσμευθεί από τις ελληνικές αρχές το 2009. Βλέπετε οι εισαγγελείς είχαν αποδώσει στον κ. Τσουκάτο ρόλο διαμεσολαβητή, προκειμένου η προερχόμενη από τα μαύρα ταμεία της Siemens μίζα του 1 εκατ. γερμανικών μάρκων να καταλήξει σε υπαλλήλους του ΟΤΕ. Πέρασαν 13 χρόνια από τότε και πολλαπλές τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα για να οδηγηθούμε τελικά στην παραγραφή της δωροληψίας.

Ο αμετανόητος

Αλλά η προηγούμενη εβδομάδα είχε και άλλες αποδεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών κατηγορουμένων για άλλα εξίσου σοβαρά οικονομικά εγκλήματα, τα οποία και αυτά σταμάτησαν να διώκονται λόγω της τροποποίησης του Ποινικού Κώδικα. Μαθαίνουμε πως μεταξύ των αποδεσμεύσεων συμπεριλαμβάνονται και 3 εκατ. ευρώ που ανήκουν σε εταιρεία από τις Βρετανικές Παρθένους Νήσους, ιδιοκτησίας πρώην Έλληνα επενδυτικού τραπεζίτη, φορολογικού κατοίκου Μπαχρέιν. Ωστόσο, ο εν λόγω δεν είχε εξ αρχής «χολοσκάσει» με το γεγονός πως από το 2018 είχαν δεσμευθεί αυτοί οι λογαριασμοί του από την Αρχή για το Ξέπλυμα. Και ενδιάμεσα αγόραζε βίλες στη Μύκονο και οχήματα πολυτελείας όπως μια Rolls Royce Phantom. Κάποιοι βλέπετε είναι αμετανόητοι, απλά επειδή μπορούν…