Αυξήθηκαν οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίο προς την Ασία
Αν και ακόμη το «δείγμα» είναι μικρό, εντούτοις οι εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου προς την Ασία φαίνεται να έχουν αυξηθεί μετά την εισβολή, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten & Partners σε μια ανάλυσή του.
Οι όγκοι εξαγωγών που φορτώθηκαν στη Ρωσία με προορισμό την Ασία ήταν κατά μέσο όρο 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα τις 10 ημέρες πριν από τις 24 Φεβρουαρίου, ημέρα έναρξης της εισβολής. Εκτοτε, οι όγκοι αυξήθηκαν κατά μέσο όρο στα 1,75 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Αυτό που πολλοί εκτιμούσαν ότι θα συμβεί μετά τις κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ στις εξαγωγές αργού στις 8 Μαρτίου φαίνεται ότι είναι πραγματικότητα, με την Ινδία ως χώρα προορισμού φορτίων ρωσικού αργού να χαρακτηρίζεται ως «ενδιαφέρουσα περίπτωση». Η Ινδία έχει διατηρήσει «ουδέτερη» στάση στη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας καθώς έχει ισχυρούς διπλωματικούς και οικονομικούς δεσμούς τόσο με τη Ρωσία όσο και με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Τις εβδομάδες πριν από την εισβολή, κανένα φορτίο αργού πετρελαίου δεν μεταφέρθηκε στην Ινδία.
Ομως έκτοτε, τέσσερα φορτία Suezmax έχουν φορτωθεί από το λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, Νοβοροσίσκ, με προορισμό την Ινδία. Οπως η Κίνα, έτσι και η Ινδία φαίνεται να εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες και να αγοράζει ρωσικό αργό με έκπτωση, η οποία δίδεται τώρα που άλλες χώρες αποφεύγουν την αγορά του. Επίσης η Νότια Κορέα είναι μια άλλη περίπτωση που αξίζει ιδιαίτερης μελέτης κατά τον Poten. Η Νότια Κορέα συμμετέχει στις διεθνείς οικονομικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, αλλά είναι επίσης τακτικός εισαγωγέας ρωσικού αργού, τόσο από τη Μαύρη Θάλασσα όσο και από την Απω Ανατολή της Ρωσίας.
Η Νότια Κορέα είναι ο κύριος αγοραστής του αργού πετρελαίου από το terminal Sakhalin 1. Χρειάζεται περίπου ένα φορτίο Aframax κάθε 4-5 ημέρες. Στις 2 Μαρτίου, η ExxonMobil, η εταιρεία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος, ανακοίνωσε ότι θα διακόψει τις δραστηριότητές της στο Sakhalin 1. Δεν είναι βέβαιο σε αυτό το σημείο ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στις εξαγωγές Sakhalin και εάν η Νότια Κορέα θα συνεχίσει να αγοράζει το αργό. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην Κορέα γίνεται αποκλειστικά από ρωσικά πλοία aframax κατηγορίας ice class και μένει να διαπιστωθεί πόσο θα συνεχιστεί αυτό το εμπόριο.
Πάντως αυτό που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι οι κυρώσεις των ΗΠΑ δεν έχουν στην πράξη τεθεί ακόμη σε ισχύ καθώς ανακοινώθηκαν στις 8 Μαρτίου αλλά συνοδεύονται από ένα «παράθυρο» 45 ημερών. Αυτό σημαίνει ότι οι συμβάσεις που είχαν συναφθεί πριν από την απαγόρευση θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως τις 22 Απριλίου. Σύμφωνα με αναφορές της αγοράς, ένας αριθμός δεξαμενόπλοιων που φορτώνονται με ρωσικό αργό ή προϊόντα είναι καθ’ οδόν προς εκφόρτωση στις ΗΠΑ πριν από την προθεσμία.