Έκπληξη από το έλλειμμα, «παράθυρο» για νέα μέτρα στήριξης και σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση
Το σχέδιο δράσης για το είδος και την έκταση των αντισταθμιστικών στο κύμα ακρίβειας παρεμβάσεων μεταβάλλεται και προσαρμόζεται στις εξελίξεις αλλά ο παράγοντας – κλειδί για την έκταση των μέτρων στήριξης είναι οι ταμειακές αντοχές που σε κάθε περίπτωση είναι περιορισμένες και γι’ αυτό το λόγο απαιτείται προσοχή και μεθοδικότητα. Η στρόφιγγα της χρηματοδότησης θα ανοίγει τόσο όσο δεν τίθεται εν αμφιβόλω ο φετινός στόχος για σημαντική μείωση του ελλείμματος και επαναφορά στο πεδίο των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2023.
Υπό αυτές τις συνθήκες στο τραπέζι υπάρχουν διάφορα σενάρια και προτάσεις αναφορικά με το νέο πακέτο στήριξης, μεταξύ των οποίων φοροελαφρύνσεις, ωστόσο τίποτε δεν έχε κλειδώσει ακόμη και τα πάντα είναι υπό εξέταση.
Το βέβαιο είναι ότι θα συνεχιστεί και το Μάιο το καθεστώς των επιδοτήσεων στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου με ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω παράτασης του μέτρου και τους επόμενους μήνες ενώ ενισχύεται και το σενάριο επέκτασης της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η πρόταση για προσωρινές μειώσεις στον ΦΠΑ σε συγκεκριμένα είδη διατροφής που οι τιμές τους έχουν πάρει φωτιά ακόμα είναι υπό εξέταση με βασικούς μετρητές το κόστος για τα δημόσια ταμεία και τον πραγματικό αντίκτυπο στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Το στίγμα της «συντηρητικής» κυβερνητικής γραμμής για το δημοσιονομικό κόστος των παρεμβάσεων έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης ο οποίος παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της εκτέλεσης του προϋπολογισμού για το πρώτο τρίμηνο του έτους έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι οποισδήποτε πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος επιτρέπει λελογισμένα μέτρα για τη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Πάντως το κατά 2% χαμηλότερο έλλειμμα σύμφωνα που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία ανοίγει το δρόμο για νέες παρεμβάσεις. Συγκεκριμένα, το πρωτογενές έλλειμμα το 2021 ανήλθε στο 5% του ΑΕΠ, από 7% που ανέμενε η Κυβέρνηση. Κατά την Eurostat, το έλλειμμα γενικής κυβέρνησης υποχώρησε πέρυσι στο 7,4% του ΑΕΠ από 10,2% το 2020, το πρωτογενές έλλειμμα στο 5% από 7,2% του ΑΕΠ και το χρέος της γενικής κυβέρνησης περιορίστηκε σε 193,3% του ΑΕΠ από 206,3% ένα χρόνο νωρίτερα.
Το μικρότερο κατά 3,6 δισ. ευρώ πρωτογενές έλλειμμα του 2021, λόγω του θετικού carry over effect που έχει για το 2022, δηλαδή της μικρότερης προσπάθειας που πρέπει να επιδειχθεί για να πιαστεί ο εφετινός δημοσιονομικός στόχος, δίνει πρόσθετες δυνατότητες στη κυβέρνηση. Μπορεί να μην αφήνει αυτούσιο ένα δημοσιονομικό χώρο 3,6 δισ. ευρώ, αλλά επιτρέπει να ληφθούν μέτρα σημαντικού ύψους, χωρίς να υπάρχει ο φόβος της απόκλισης από τους αρχικούς δημοσιονομικούς στόχους.
Διαβάστε επίσης:
Eurostat: Στο 5% το πρωτογενές έλλειμμα της Ελλάδος το 2021