Πόσο κοντά είμαστε στη καθιέρωση ημερών χωρίς αυτοκίνητο;
Παράλληλα με το φιλόδοξο σχέδιο «REPowerEu» για την απεξάρτηση από τα ρωσικά καύσιμα, η Κομισιόν απευθύνει συστάσεις προς πολίτες και επιχειρήσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας, προτείνοντας μεταξύ άλλων την καθιέρωση ημερών χωρίς αυτοκίνητο.
Το ενδεχόμενο ενός ενεργειακού black out έχει σημάνει «συναγερμό» στις Βρυξέλλες, οι οποίες προσπαθούν να διαχειριστούν την κατάσταση που διαμορφώνεται με τον απρόβλεπτο παράγοντα Πούτιν.
Ειδική μνεία κάνουν οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι για την εξοικονόμηση ενέργειας, με την Κομισιόν να προχωρά σε συστάσεις για τη λήψη προαιρετικών μέτρων που επηρεάζουν τις καθημερινές συνήθειες των πολιτών. Ανάμεσα σε αυτά είναι η ενίσχυση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, η μείωση της ταχύτητας στα αυτοκίνητα, η προτροπή για τη χρήση ποδηλάτου στις πόλεις, την καθιέρωση ημερών χωρίς αυτοκίνητο, την ελάττωση της θερμοκρασίας του λέβητα θέρμανσης, την απενεργοποίηση της θέρμανσης σε κλειστά δωμάτια και το κλείσιμο των φώτων σε χώρους που δεν χρησιμοποιούνται.
Πρόκειται για κινήσεις που θα οδηγήσουν σε άμεση πτώση της ζήτησης για ενέργεια και θα δώσουν σημαντικές «ανάσες», αποσυμπιέζοντας το σύστημα. Οσον αφορά στα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση του υψηλού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, η Κομισιόν προτείνει μεταξύ άλλων τη φορολόγηση ή ρυθμιζόμενα μέτρα για την ανάκτηση υπερεσόδων από μονάδες βάσης ηλεκτροπαραγωγής, επέκταση του μέτρου του πλαφόν στις τιμές λιανικής ρεύματος των νοικοκυριών και στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και παροχή επιχορηγήσεων ή καθορισμό τιμών αναφοράς στα κόστη εισροών τεχνολογιών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Κομισιόν υπογραμμίζει ακόμη την ανάγκη της πλήρους προετοιμασίας των κρατών - μελών της ΕΕ σε περίπτωση μαζικής ή και πλήρους διακοπής παροχής του ρωσικού φυσικού αερίου. Στην περίπτωση που κλείσει τελείως η στρόφιγγα της Gazprom, οι Βρυξέλλες σημειώνουν πως τότε θα πρέπει να τεθεί ανώτατη τιμή (πλαφόν) στο TTF ώστε οι καταναλωτές να μην επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστη. Εάν κινδυνεύσει η ασφάλεια εφοδιασμού, επισημαίνεται ότι είναι πιθανό να προκληθεί «η ανάγκη να καθοριστεί παράλληλα μια διοικητική τιμή για το φυσικό αέριο, όπως μια μέγιστη ρυθμιζόμενη τιμή για το φυσικό αέριο που παραδίδεται σε ευρωπαίους καταναλωτές και εταιρείες (ανώτατο όριο τιμής ΕΕ) για την κάλυψη της περιόδου της κηρυγμένης έκτακτης ανάγκης της Ενωσης».
Η Επιτροπή προτίθεται να εξετάσει την ανάπτυξη ενός «κοινού μηχανισμού αγορών» που θα διαπραγματεύεται και θα συνάπτει συμβάσεις για αγορές αερίου για λογαριασμό των συμμετεχόντων κρατών.
Εάν τα πιο πάνω μέτρα τελικά ισχύσουν και εάν θα οδηγηθούμε στην καθιέρωση ημερών χωρίς αυτοκίνητο θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη της ουκρανικής κρίσης και από το χρονικό βάθος των κυρώσεων κατά της Ρωσίας.