Galli: Η Ελλάδα διαθέτει πλεονεκτικές υποδομές για LNG, αλλά το υγροποιημένο αέριο δεν είναι φθηνό
Στην επισήμανση ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα αντιμετωπίσει δυσκολίες στην αναπλήρωση των 130 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου που εισάγει από τη Ρωσία σε ετήσια βάση, αλλά και στην διαβεβαίωση πως η Ελλάδα είναι σε σχετικά καλύτερη θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, προχώρησε η επικεφαλής του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) Maria Rita Galli, μιλώντας σε εκδήλωση που διοργάνωσε το αγγλόφωνο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΜΣ) στην Ενέργεια: Στρατηγική, Δίκαιο και Οικονομία (MSc in Energy Strategy, Law & Economics) του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς υπό τη Διεύθυνση του Καθηγητή Νικόλαου Φαραντούρη.
Η CEO του ΔΕΣΦΑ ανέφερε πως στη βάση της στρατηγικής απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο, το πιο σημαντικό μέρος της λύσης είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αλλά όπως ξεκαθάρισε, υπάρχουν και περιορισμοί, όπως το κόστος και η επάρκεια. Ενδεικτικά, τόνισε πως αν και το σύνολο της παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου διεθνώς ανήλθε το 2021 σε 513 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, η μερίδα του λέοντος κατέληξε στην Ασία. Ακόμη, προσέθεσε πως νέες μονάδες παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου διεθνώς θα είναι διαθέσιμες μετά το 2026.
Πάντως για την Ελλάδα ήταν πιο αισιόδοξη. Όπως δήλωσε, στη χώρα μας θα απαιτηθεί να αναπληρωθούν 2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ρωσικού φυσικού αερίου σε ετήσια βάση, όταν η Ιταλία χρειάζεται να αναπληρώσει 25 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ρωσικού φυσικού αερίου.
Στη βάση αυτή υπογράμμισε πως η κρίση αναβαθμίζει τον ενεργειακό και γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδος. «Σήμερα η ευρωπαϊκή οικονομία χρειάζεται η Ελλάδα να γίνει κόμβος μεταφοράς αερίου», ανέφερε. Έφερε ως παράδειγμα το πως η Ελλάδα και ο ΔΕΣΦΑ εξυπηρετούν σήμερα μεγάλο μέρος των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο, μετά τη διακοπή παροχής αερίου από τη Ρωσία. Όπως τόνισε, ενώ στο παρελθόν ξεφόρτωναν έξι πλοία LNG το μήνα στο σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθουσας, πλέον έχουμε 13 το μήνα, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες της Βουλγαρίας.
Η Maria Rita Galli υπογράμμισε πως τα επόμενα χρόνια η Ελλάδα θα μπορούσε να εξάγει ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες αερίου στη Βουλγαρία. «Νέα τερματικά εισαγωγής ΥΦΑ και ο Ελληνο-Βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός (IGB) θα καταστήσουν την Ελλάδα χώρα διέλευσης αερίου. Τώρα μπορούμε να εξάγουμε 2,3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου στη Βουλγαρία, αλλά στο μέλλον θα μπορούμε να εξάγουμε περίπου τα διπλά», είπε σχετικά.
Εστιάζοντας στις επενδύσεις που δρομολογεί ο ΔΕΣΦΑ, η Ιταλίδα επικεφαλής του Διαχειριστή εστίασε στην επέκταση της δυνατότητας αποθήκευσης του σταθμού της Ρεβυθούσας και στα έργα ανάπτυξης και τις επεκτάσεις του ΕΣΦΑ σε νέες περιοχές.
Ανέδειξε μια ακόμη πτυχή των επενδύσεων αυτών, θέλοντας να υπογραμμίσει πως στο μέλλον θα έχουν και διαφορετικές χρήσεις.
«Οι νέες επενδύσεις θα αποτελέσουν και το σκελετό του συστήματος μεταφοράς υδρογόνου της Ελλάδος», είπε και προσέθεσε πως είναι ένα πρόγραμμα που βοηθάει να λύσουμε το σημερινό πρόβλημα, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα τις ανάγκες του μέλλοντος.
Αναπτύσσοντας το όραμα της ΔΕΣΦΑ για μετάβαση σε μια οικονομία υδρογόνου, η Maria Rita Galli ξεκαθάρισε αφενός πως η μεταφορά υδρογόνου μέσω αγωγών είναι φθηνότερη σε σχέση με την μεταφορά με πλοία, αφετέρου πως η μεταφορά μορίων υδρογόνου είναι φθηνότερη σε σχέση με το κόστος μεταφοράς ηλεκτρισμού που παράγεται από υδρογόνο.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε στο ενδεικτικό κόστος που θα συνοδεύει την τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Εκτίμησε πως η τιμή αναφοράς θα διαμορφωθεί βασει του αμερικανικού LNG και του κόστους μεταφοράς και αεριοποίησης. Τόνισε πάντως πως η αγορά φυσικού αερίου θα εξισορροπήσει έως το 2026.
Η CEO του ΔΕΣΦΑ αναγνώρισε πως η αποθήκευση φυσικού αερίου είναι ένα αδύναμο σημείο της Ελλάδας, καθώς δεν διαθέτει ακόμη υπόγειες αποθήκες. Ωστόσο, δεν θέλησε να προδικάσει τις αποφάσεις της ΡΑΕ στη συζήτηση για πιθανή ανάπτυξη υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Καβάλα.
Τέλος, για τον διασυνδετήριο αγωγό EastMed είπε πως εάν ποτέ κατασκευαστεί, «ο ρόλος του ΔΕΣΦΑ σε αυτόν θα είναι δεδομένος». Αναγνώρισε όμως πως το έργο είναι γεμάτο προκλήσεις, λόγω του βάθους και της διαμέτρου του αγωγού και φυσικά του κόστους κατασκευής.
Να σημειωθεί πως ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και το αγγλόφωνο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Ενέργεια: Στρατηγική, Δίκαιο και Οικονομία του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς έχουν συνομολογήσει Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) για την περαιτέρω εδραίωση και ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των δύο οργανισμών σε ακαδημαϊκό επίπεδο.