Πώς η ουκρανική κρίση αυξάνει τους μισθούς των Ελλήνων ναυτικών
Οι απολαβές των ναυτικών πρόκειται να καταγράψουν άνοδο τα επόμενα χρόνια, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry, τονίζοντας ότι η επιδείνωση της ανισορροπίας προσφοράς/ζήτησης αξιωματικών θα επηρεάσει το ύψος των μισθών.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Manning Annual Review and Forecast που δημοσιεύτηκε από τον οίκο αναλύσεων Drewry, η σταθερή ανάπτυξη του στόλου θα οδηγήσει το 2027 στο υψηλότερο έλλειμμα στελεχών που θα έχει καταγραφεί ποτέ με σημαντικές επιπτώσεις τόσο για τις προσλήψεις όσο και για τη μελλοντική άνοδο του κόστους επάνδρωσης. Η ανάλυση αυτή επιβεβαιώνει εκτιμήσεις παραγόντων της ναυτιλίας που επισημαίνουν ότι το ναυτικό επάγγελμα προσφέρει άμεσα απασχόληση και επαγγελματική αποκατάσταση.
Το τρέχον έλλειμμα προσφοράς αξιωματικών εκτιμάται ότι αντιστοιχεί σε περίπου 5% του παγκόσμιου «πληθυσμού» αξιωματικών γέφυρας και μηχανής, το οποίο είναι γενικά διαχειρίσιμο σε πρακτικούς όρους για τους διαχειριστές των πλοίων. Ωστόσο, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος όσον αφορά τη σύγκρουση Ρωσίας - Ουκρανίας που ενδέχεται να περιορίσει περαιτέρω την προσφορά μεγάλου αριθμού αξιωματικών.
Σύμφωνα με παλαιότερη ανάλυση του Drewry, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επηρέασε και τη διαθεσιμότητα ναυτικών.
Τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία παρέχουν εδώ και πολλές δεκαετίες μεγάλο αριθμό αξιωματικών αλλά και κατωτέρων πληρωμάτων στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Υπολογίζεται ότι οι ρώσοι αξιωματικοί ανέρχονται σε 46.500 και οι ουκρανοί σε 41.000, ενώ τα κατώτερα πληρώματα υπολογίζονται σε περίπου 41.200 και 32.400 αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι οι αξιωματικοί εμπορικού ναυτικού στο σύνολό τους είναι περίπου 650.000 και ως κατώτερα πληρώματα υπηρετούν περίπου 920.000 ναυτικοί. Οι ρώσοι και οι ουκρανοί ναυτικοί αντιπροσωπεύουν επομένως περίπου το 13% των αξιωματικών του παγκόσμιου στόλου, ενώ τα κατώτερα ρωσοουκρανικά πληρώματα αντιπροσωπεύουν το 8%.
Με βάση την ανάπτυξη του στόλου αλλά και το έλλειμμα σε ρώσους και ουκρανούς ναυτικούς, εκτιμάται ότι το 2027 το χάσμα προσφοράς - ζήτησης αναμένεται να διευρυνθεί σε ένα έλλειμμα που αντιστοιχεί σε πάνω από το 8% της παγκόσμιας δεξαμενής αξιωματικών.
Αυτό συμβαίνει παρά την ελαφρά αναμενόμενη άνοδο του ρυθμού αύξησης της προσφοράς, καθώς όλο και μεγαλύτερος αριθμός ναυτικών εκπαιδεύεται πλέον λόγω της αναστολής των διάφορων περιοριστικών μέτρων που είχαν ληφθεί διεθνώς με στόχο την προστασία από την πανδημία Covid-19.
Ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα αναμένεται να αντιμετωπίσουν τα πιο σύγχρονα και εξελιγμένα πλοία που έχουν και υψηλότερες απαιτήσεις εκπαίδευσης. «Η πρόσληψη και η διατήρηση αξιωματικών ποιότητας με εμπειρία σε εξελιγμένους τύπους πλοίων είναι πιθανό να είναι το πρώτο σημείο πίεσης που θα καταγραφεί στην διεθνή ναυτιλία και ενώ οι πηγές ανεφοδιασμού με προσωπικό μειώνονται δήλωσε ο Rhett Harris, επικεφαλής της έρευνας για την επάνδρωση των πλοίων του Drewry.
Οι πλοιοκτήτες, πρόσθεσε, πρέπει να διασφαλίσουν ότι η καριέρα στη θάλασσα είναι μια ελκυστική επιλογή καριέρας για φιλόδοξους και καλά μορφωμένους ανθρώπους.
Στην ίδια έρευνα προβλέπεται ότι ο παγκόσμιος πληθωρισμός να είναι πάνω από 7% το 2022 πριν υποχωρήσει στο 3% περίπου για τα χρόνια μέχρι και το 2027. Μπροστά σε αυτή την προοπτική, οι μισθοί των ναυτικών αναμένεται να αυξάνονται κατά περίπου 2,5% κάθε χρόνο, σε μέσους όρους, από περίπου 1,5% το 2022.
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη διαφοροποίησης ανά ειδικότητα, εθνικότητα και τύπο πλοίων. Η άνοδος του εργασιακού κόστους έρχεται να προστεθεί σε μία σειρά άλλων παραγόντων κόστους των πλοίων όπως είναι το κόστος ασφάλισης και άλλα.
Η επιτάχυνση του κόστους επάνδρωσης των πλοίων οφείλεται στις πληθωριστικές μακροοικονομικές πιέσεις και στην αύξηση του ελλείμματος αξιωματικών, υπογράμμισε ο Rhett Harris και συμπλήρωσε μαζί με το υψηλότερο κόστος ασφάλισης και της εφοδιαστικής αλυσίδας, αυτές οι πιέσεις θα τροφοδοτήσουν περαιτέρω το υψηλότερο λειτουργικό κόστος των πλοίων μεσοπρόθεσμα.