Κατασκευές: Σε θέση μάχης οι ισχυροί παίκτες – Οι ζυμώσεις, τα deals και τα έργα
Μετά το deal για την απόκτηση σημαντικού μετοχικού ποσοστού της Intrakat από την πλευρά των επιχειρηματιών Μπάκου, Καϋμενάκη και Εξάρχου η τράπουλα ανακαυτεύεται και ο συγκεκριμένος κλάδος βρίσκεται στο επίκεντρο.
Νέα σελίδα για Intrakat
Για τον κατασκευαστικό όμιλο Intrakat, ανοίγει μια νέα σελίδα τόσο σε μετοχικό όσο και διοικητικό επίπεδο, με την εισηγμένη να βρίσκεται υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς και με εφοπλιστές στο τιμόνι της. Μετά την εξαγορά του 31,7% της εισηγμένης από τη Winex Investment Limited -συμφερόντων των εφοπλιστών Δ. Μπάκου, Γ. Καϋμενάκη και του Αλ. Εξάρχου, παλιότερα CEO της ΑΚΤΩΡ -, με πωλητές την Intracom Holdings και την Intracom Technologies.
Το deal «έκλεισε» στα 2,95 ευρώ ανά μετοχή ανεβάζοντας το ύψος της συναλλαγής στα επίπεδα των 70,19 εκατ. ευρώ. Η Intracom μάλιστα, για την ώρα, έμεινε με μερίδιο λίγο άνω του 5%.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, επισήμως, ήδη νέος βασικός μέτοχος της εισηγμένης κατασκευαστικής εταιρείας αναδεικνύεται η Winex, εξέλιξη που σηματοδοτεί την επιστροφή των εφοπλιστών Δ. Μπάκου-Γ. Καϋμενάκη στον κλάδο, μερικούς μόλις μήνες μετά την έξοδό τους από τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Ξανά στο επίκεντρο έργα 12 δισ.
Το παραπάνω deal καταδεικνύει πως ο κλάδος των υποδομών – κατασκευών μετά από πολλά χρόνια ανακτά σημαντικό μέρος της «χαμένης αίγλης» του, επανέρχεται στο προσκήνιο, προσελκύει επενδυτικό ενδιαφέρον και «γερά πορτοφόλια» από ξένα σχήματα και family offices (Reggeborgh, Μ. Λάτση κ.α.) έως εφοπλιστικά κεφάλαια και διεθνή funds.
Η συμφωνία της Intrakat αποτελεί μια ακόμα) σημαντική κίνηση στον κατασκευαστικό κλάδο που το τελευταίο διάστημα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, καθώς ήδη έχουν προχωρήσει διαγωνισμοί για μεγάλα έργα (δημόσια, ΣΔΙΤ, ιδιωτικά projects κ.α.). Παράλληλα οι μεγάλοι παίκτες θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους για την «πίτα» άνω των 30-40 δισ. ευρώ, αν συνυπολογιστούν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, οι ιδιωτικές επενδύσεις, οι αποκρατικοποιήσεις κ.α., σε πληθώρα projects, όπως οδικά – σιδηροδρομικά έργα, ενέργεια, απορρίμματα, ακίνητα.
Οι κατασκευαστικοί όμιλοι βρίσκονται σε θέση μάχης, καθώς μετά από σχεδόν δέκα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων δεν δημοπρατήθηκε σχεδόν κανένα μεγάλο, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να διαμαρτύρονται για την απουσία νέων μαζικών διαγωνισμών, πλέον οι 5 εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, έχουν ανακτήσει μέρος από τη χαμένη τους δυναμική. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο που διαθέτουν οι ισχυροί του κλάδου, εάν συνυπολογιστούν και κάποια έργα που απομένει μόνο η υπογραφή, ανέρχεται μεταξύ 10 -12 δισ. ευρώ, με την προοπτική να «δείχνει» σε νούμερα πλησίον των 15 δισ. ευρώ μόνο από projects (δημόσια, ΣΔΙΤ, ιδιωτικά κ.α.) που είναι «έτοιμα» για να περάσουν στο τελικό στάδιο (ελέγχου, προσωρινού ανάδοχου, υπογραφής). Στην περίπτωση μάλιστα που ξεμπλοκάρουν και κάποιες mega συμβάσεις παραχώρησης (ΒΟΑΚ, Ζεύξη Σαλαμίνας κ.α.), διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη και υπολογίσουμε και τις ιδιωτικοποιήσεις, τότε το νούμερο αυξάνεται σημαντικά και διευρύνονται οι τομείς δραστηριοτήτων.
Παίρνουν και δίνουν οι συμφωνίες – Ελλάκτωρ, Μυτιληναίος, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο επίκεντρο
Αναφορικά με τις ανακατατάξεις στον κλάδο των υποδομών αξίζει να αναφερθεί πως το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπήρξαν ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Εκτός από τη συμφωνία για την Ιντρακάτ, στον ΕΛΛΑΚΤΩΡ προέκυψε και το deal με τη Motor Oil για τον τομέα ΑΠΕ. Η επιχειρηματική συμφωνία, έχει αρχική αποτίμηση 1 δισ. ευρώ, ενώ ο όμιλος Ελλάκτωρ διαθέτει ως δεύτερο βασικό μέτοχο την Motοr Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη, η οποία πέραν της απόκτησης του 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου, αποκτά την πλειοψηφία (75%) του «ασημικού» που διέθετε ο όμιλος, ήτοι το χαρτοφυλάκιο του σε μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Επίσης η ΑΒΑΞ πούλησε τη δραστηριότητα της Volterra στην ΔΕΗ Ανανεώσιμες, με τα κέρδη να υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφεραν κύκλοι της εταιρείας, ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει ως πάγια τακτική την αποεπένδυση με ελκυστικές αποτιμήσεις από ώριμες δραστηριότητες και την επανεπένδυση σε νέες δραστηριότητες με αντίστοιχες αποδόσεις (όπως ενδεικτικά ευκαιρίες ΣΔΙΤ / Παραχωρήσεις στις οποίες ο Όμιλος θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο το προσεχές διάστημα).
Την ίδια στιγμή ξένα funds εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την πώληση μετοχικού ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως φαίνεται οι διαπραγματεύσεις της διοίκησης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την πώληση σημαντικού ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής είναι προχωρημένες. Πριν από λίγους μήνες η εταιρεία είχε δεχθεί κρούσεις τόσο από την αυστραλιανή Macquarie όσο και από ακόμα έναν επενδυτικό όμιλο, το όνομα του οποίου δεν έχει γίνει γνωστό. Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ζήτησε από τους κατόχους ομολογιών που είχαν εκδοθεί το 2018 και το 2020, να συναινέσουν στη «χρήση καθαρών εσόδων, από την εκποίηση εξαιρούμενου περιουσιακού στοιχείου». Ουσιαστικά δηλαδή ζητείται το «πράσινο φως» για την πώληση ενός περιουσιακού στοιχείου που δεν σχετίζεται με τους όρους έκδοσης των ομολόγων, αλλά που συνιστά αντικείμενο ουσιαστικής αλλαγής του φορέα έκδοσής του, δηλαδή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το αίτημα αυτό συνδέεται με μια πιθανή συμφωνία για την πώληση ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής.
Αλλά και ο Μυτιληναίος εντείνει την παρουσία στο χώρο, ενώ η Lamda Development κα άλλες εταιρειών ακινήτων υλοποιούν σημαντικά έργα. Και μπορεί κάποια deals να έχουν ενεργειακό «χρώμα» ή να αφορούν συμμετοχές, ωστόσο, στόχος των κατασκευαστικών ομίλων είναι η χρηματοοικονομική τους ενδυνάμωση ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες, στα έργα δις. ευρώ που θα πρέπει να προωθήσουν ή διεκδικήσουν αλλά και στις δυσκολίες του νέου οικονομικού περιβάλλοντος από την αύξηση κόστους υλικών, ενέργειας και επιτοκίων.
Υπό αυτές τις συνθήκες οι κατασκευαστικοί όμιλοι μεταβιβάζουν δραστηριότητες όπως η ενέργεια, κεφαλαιοποιούν… μελλοντικά κέρδη και επικεντρώνονται στο πιο αμιγώς τεχνικό αντικείμενο (κατασκευή – παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ ώστε να διεκδικήσουν με αξιώσεις τα μεγάλα έργα.
Αυτό που λένε παράγοντες της αγοράς είναι πως οι ανακατατάξεις στον κλάδο των κατασκευών θα συνεχιστούν και θα υπάρξουν νέα deals ίσως και περαιτέρω συγκέντρωση «δυνάμεων» - συγχωνεύσεις εν όψει και των μεγάλων προκλήσεων κατασκευαστικών και χρηματοδοτικών. Γιατί ήδη στελέχη του χώρου, όχι τώρα, αλλά εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα, εκτιμούν πως οι ανακατατάξεις στην κορυφή του κλάδου δεν θα σταματήσουν στην Intrakat αλλά θα επεκταθούν τόσο σε ομίλους όπου ήδη είχαμε εξελίξεις όσο και σε σχήματα που… κυοφορούνται αλλαγές.
Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες του κλάδου ποντάρουν σε μία θετική δεκαετία, κατά την οποία ζητούμενο αποτελεί η αύξηση των οικονομικών τους μεγεθών και η ισχυροποίησή τους.