Το Project Delfini, η Αττικής Οδός , οι επερχόμενες καρατομήσεις και ο προϋπολογισμός της ΕΑΒ
Τα γρήγορα δελφίνια
Ένα από τα πράγματα που μάθαμε κατά τη χθεσινή παρουσίαση του Project Delfini, του φωτοβολταϊκού έργου ισχύος 100 MW στην Προσοτσάνη Δράμας, που αναπτύσσει η Cero Generation, θυγατρική της Macquarie, είναι ότι τα δελφίνια κολυμπούν με ταχύτητα που φτάνει τα 60 χιλιόμετρα την ώρα. Αντίστοιχα γρήγορα, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, κινείται και η ενεργειακή μετάβαση στη χώρα μας, φέρνοντας μάλιστα πιο κοντά χρονικά τους σχετικούς στόχους. Όσο για το ίδιο το project, ανοίγει δρόμους καθώς πρόκειται για το πρώτο private PPA (Power Purchase Agreement) στην Ελλάδα, δηλαδή ένα ενεργειακό έργο που δεν βασίζεται σε ταρίφες και κρατικές επιχορηγήσεις, αλλά σε απευθείας συμφωνία μεταξύ εταιρειών με πιστωτική αξιολόγηση ΑΑΑ. Δείχνει έτσι στην πράξη ότι η πράσινη μετάβαση μπορεί να είναι και συμφέρουσα για τους εμπλεκόμενους, χωρίς να απαιτείται το «μακρύ χέρι» των κρατικών επιδοτήσεων.
Το τίμημα της Αττικής Οδού
Το ύψος των διοδίων και το κόστος του χρήματος είναι οι δύο βασικοί παράγοντες που θα καθορίσουν πόσα χρήματα θα βάλει στα ταμεία του το κράτος από την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Ως προς το κόστος του χρήματος, όσο πιο υψηλά είναι τα επιτόκια, τόσο μικρότερο θα είναι το τίμημα, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συνυπολογίσουν και τα δικά τους κόστη. Το πιο σημαντικό όμως είναι το ύψος των διοδίων που θα καθοριστεί στη σύμβαση. Γιατί άλλο είναι τα διόδια να καθοριστούν στα 2 ευρώ, άλλο στα 3 και άλλο στα 5. Το οποίο σημαίνει ότι το κράτος λίγο-πολύ μπορεί να υπολογίσει τα χρήματα που θα πάρει, μέσω αυτών που ζητά από τους οδηγούς. Όλα αυτά θα τα μάθουμε μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν και θα δοθεί στους ενδιαφερόμενους η Σύμβαση Παραχώρησης με όλα τα στοιχεία.
Καρατομήσεις για τον Τούρκο
Η υπόθεση του Τούρκου επιχειρηματία Γιασάμ Αγιαβέφε (Yasam Ayavefe), η τιμητική πολιτογράφηση του οποίου έχει ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων, δεν βρίσκεται μόνον στο στόχαστρο των Αρχών , αλλά έχει πυροδοτήσει και εξελίξεις σε θεσμούς όπως η Εκκλησία. Βλέπετε ήταν οι δωρεές που έκανε ο Τούρκος στην Εκκλησία, εκείνες που του άνοιξαν το δρόμο να λάβει την ελληνική υπηκοότητα. Οι αποκαλύψεις ωστόσο για το εγκληματικό παρελθόν του Τούρκου έχουν προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην Ιεραρχία και ειδικά στην Εκκλησιαστική Κεντρική Υπηρεσία Οικονομικών (ΕΚΥΟ) της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία προσπαθεί να κάνει το damage control. Και όπως πληροφορούμαστε θα υπάρξουν καρατομήσεις.
Ο προϋπολογισμός της ΕΑΒ
Πωλήσεις ύψους 131 εκατ. ευρώ αναμένει για το σύνολο του 2022 η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) σύμφωνα με τον εγκεκριμένο από το υπουργείο Οικονομικών προϋπολογισμό της. Από τις εν λόγω πωλήσεις, τα 60 εκατ. ευρώ αφορούν σε πωλήσεις εμπορευμάτων και τα 71 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις υπηρεσιών. Την ίδια στιγμή, ο προϋπολογισμός της ΕΑΒ προβλέπει έξοδα 119 εκατ. ευρώ για το 2022 εκ των οποίων τα 50,8 εκατ. ευρώ αφορούν σε δαπάνες αμοιβών και έξοδα προσωπικού. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε πως 1.900 εργαζόμενοι της ΕΑΒ καλύπτονται από ομαδικό ασφαλιστήριο που έχει συνομολογήσει η επιχείρηση με την Interamerican και πως 1.000 εργαζόμενοι μετέχουν σε ομαδικό αποταμιευτικό πρόγραμμα που έχει συνομολογήσει η ΕΑΒ με την Εθνική Τράπεζα. Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε το εν λόγω αποταμιευτικό πρόγραμμα για το οποίο η ΕΑΒ καταβάλει 491.645 ευρώ ετησίως, έχει όρους που το καθιστούν εξαιρετικά ελκυστικό.
Οι επενδύσεις της CM Lemos
Η ναυτιλιακή CM Lemos, συμφερόντων της οικογένειας Λαιμού θα κτίσει στα ναυπηγεία της Hyundai στην Κορέα, όχι ένα , ούτε δύο, αλλά τρία δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων μεγάλης κλίμακας (LR2). Η κατασκευή των δεξαμενοπλοίων νέας τεχνολογία θα διαρκέσει έως το 2025 και η συνολική επένδυση αγγίζει τα 200 εκατ. δολάρια. H CM Lemos είναι δημιούργημα του Κώστα Λαιμού, ο οποίος συγκαταλέγεται στους «Χρυσούς Έλληνες» της μεταπολεμικής άνθισης της ναυτιλίας από το τέλος του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Είχε την φήμη ιδιοφυίας και με πολλούς τρόπους ξεπέρασε τους περισσότερο δημόσια γνωστούς εφοπλιστές της εποχής του. Μέχρι το 1980, ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος εφοπλιστής στην Ελλάδα. Αργότερα πούλησε τα περισσότερα από τα πλοία του και ασχολήθηκε με την κτηματαγορά, τον τουρισμό και τις ασφάλειες. Τις τελευταίες δεκαετίες την CM Lemos την τρέχει ο γιος του Κώστα Λαιμού, Μιχάλης Λαιμός.