Καθυστερεί η νέα ψηφιακή διαδικασία υγειονομικής κρίσης αναπηρίας
Μπορεί η νέα ψηφιακή διαδικασία υγειονομικής κρίσης αναπηρίας να είναι νόμος του κράτους από τις 27 Ιουλίου, ωστόσο σχεδόν ένα μήνα μετά, το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) του ΕΦΚΑ δεν έχει ενεργοποιήσει την ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα γλιτώσει από ταλαιπωρία και χρηματικές επιβαρύνσεις τους έχοντες προβλήματα αναπηρίας.
Με τις ρυθμίσεις που περιέχονται στο νόμο 4961/2022 έχει ανοίξει ο δρόμος, ώστε όλη η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας μέσω των ΚΕΠΑ να γίνεται ηλεκτρονικά. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πως οι ασφαλισμένοι θα χρειάζεται να επισκεφθούν μια μόνο φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασης τους και όχι σε προηγούμενα στάδια της διαδικασίας (π.χ. για να υποβάλλουν αυτοπροσώπως αίτηση για την πιστοποίηση αναπηρίας όπως γινόταν μέχρι τώρα), κάτι που «μεταφράζεται» σε κατάργηση χιλιάδων επισκέψεων στα ΚΕΠΑ.
Όλες δηλαδή οι διαδικασίες - πλην της ιατρικής εξέτασης του αιτούντος από την υγειονομική επιτροπή - θα γίνονται ψηφιακά, κάτι που συνιστά άλμα στην εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία.
Οι βασικότερες ρυθμίσεις του νόμου 4961/2022 είναι οι εξής:
- Δημιουργείται Εθνική Πύλη Αναπηρίας, δηλαδή ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα που λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης και συγκεντρώνει τις βασικές λειτουργίες που ενδιαφέρουν τα άτομα με αναπηρία, ήτοι πιστοποίηση από ΚΕΠΑ, μητρώο και κάρτα αναπηρίας και μητρώο παροχών.
Μέσω της Εθνικής Πύλης τα άτομα με αναπηρία:
- Έχουν πρόσβαση στα προσωπικά τους δεδομένα που τηρούνται στο Ψηφιακό Μητρώο ΑμεΑ
- Υποβάλλουν αίτημα για αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας,
- Υποβάλλουν αίτημα για χορήγηση Κάρτας Αναπηρίας,
- Εξυπηρετούνται για συνταξιοδοτικές, επιδοματικές, κοινωνικές και οικονομικές παροχές ή κοινωνικές υπηρεσίες, που προβλέπονται από τη νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρία
- Πληροφορούνται για τις διαθέσιμες παροχές και τα κριτήρια επιλεξιμότητας για τις παροχές αυτές.
Ακόμη, με το νόμο 4961/2022 άλλαξε πλήρως η διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ, που εφεξής θα γίνεται ψηφιακά με μια αίτηση και θα καταλήγει στην έκδοση μιας ενιαίας ιατρικής γνωμάτευσης/πιστοποίησης. Πιο συγκεκριμένα, το νέο ψηφιακό σύστημα λειτουργίας του ΚΕΠ:
- Παρέχει τη δυνατότητα στον πολίτη να υποβάλει ηλεκτρονικά αίτηση για αξιολόγησή του από τα ΚΕΠΑ μόνο με τα απαραίτητα για την πιστοποίηση της αναπηρίας του στοιχεία.
- Επιτρέπει στον ιατρό ψηφιακά να δημιουργήσει και να οριστικοποιήσει τον Εισηγητικό Φάκελο
- Προβλέπει την ηλεκτρονική διακίνηση του Ιατρικού Εισηγητικού Φακέλου
- Παρέχει άμεση πληροφόρηση στο ΚΕΠΑ για την οριστικοποίηση της αίτησης και του φακέλου προκειμένου να κανονιστεί ραντεβού για την αξιολόγηση
- Οδηγεί σε έκδοση Ενιαίας Γνωμάτευσης και Γνωστοποίησης της Πιστοποίησης Αναπηρίας, δεσμευτικής για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, με την οποία ο πολίτης θα έχει πρόσβαση σε όλες τις παροχές και διευκολύνσεις που προβλέπονται στη νομοθεσία για τη στήριξη των Ατόμων με Αναπηρία και δικαιούται στη βάση των επιμέρους διατάξεων.
Τέλος, στο Μητρώο Παροχών τα άτομα με αναπηρία έχουν το σύνολο των δικαιωμάτων και παροχών που δικαιούνται συγκεντρωμένα σε ένα ηλεκτρονικό τόπο και μπορούν να πληροφορούνται τις ειδικότερες προϋποθέσεις για το καθένα.
Αν και με τις προαναφερόμενες διατάξεις του νόμου 4961/2022, απλουστεύεται και ψηφιοποιείται η αξιολόγηση της αναπηρίας στα ΚΕΠΑ, ωστόσο όπως προαναφέρθηκε ο ΕΦΚΑ δεν έχει ακόμη ενεργοποιήσει τις ψηφιακές διαδικασίες και έτσι χιλιάδες άτομα με αναπηρία - ειδικά στην Περιφέρεια- αναγκάζονται να ταλαιπωρούνται από την γραφειοκρατία του ασφαλιστικού φορέα.