Απειλή για την παγκόσμια οικονομία η παρατεταμένη ξηρασία
Οι ακραίες καιρικές συνθήκες του καύσωνα και της ξηρασίας έχουν πλήξει την παραγωγή σε όλα τα μήκη και τα πλάτη και σε πολλούς τομείς, από τις καλλιέργειες βασικών αγροτικών προϊόντων στη Γηραιά Ηπειρο μέχρι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και γενικότερα την αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα.
Στην ΕΕ οι πρώτοι υπολογισμοί αναφέρουν πως η ξηρασία και οι υψηλές θερμοκρασίες έχουν μειώσει τη σοδειά του καλαμποκιού κατά 16%, της σόγιας κατά 15% και των ηλιοτροπίων, από τα οποία παράγεται το ηλιέλαιο, κατά 12%.
Την ίδια στιγμή, έχει δεχθεί καίριο πλήγμα η αγροτική παραγωγή στη Βρετανία, όπου καταγράφεται μεγάλη μείωση στην παραγωγή πατάτας, κρεμμυδιών, παντζαριών, μήλων και λυκίσκου, πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται στη ζυθοποιία. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, η μείωση της παραγωγής κυμαίνεται από 10% έως 50% σε ορισμένα είδη, με την παραγωγή πατάτας, για παράδειγμα, να έχει μειωθεί κατά 40%.
Μιλώντας στο CNBC, αγρότης που καλλιεργεί καρότα στο Γιόρκσαϊρ της βόρειας Αγγλίας –περιοχή που αποφέρει το 4% της παραγωγής της χώρας– εξέφρασε την εκτίμηση πως η παραγωγή του θα είναι φέτος μειωμένη κατά τουλάχιστον 30%. Και όπως τονίζει η Αλις Γουίτσχολς, αναλύτρια στην εταιρεία ερευνών αγοράς Mintec, η μικρή σοδειά μεταφράζεται σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.
Οι επιπτώσεις δεν σταματούν βέβαια στην ακρίβεια. Κτηνοτρόφοι στο Οξφορντσαϊρ της νοτιοανατολικής Αγγλίας αναφέρουν πως η μείωση της σοδειάς ορισμένων προϊόντων αναγκαίων για τις ζωοτροφές έχει άμεση επίπτωση στη φυσική κατάσταση των ζώων, με αποτέλεσμα να μειωθεί η παραγωγή γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων και προπαντός να περιορισθεί ο ρυθμός αναπαραγωγής των ζώων.
Την ίδια στιγμή, όμως, η παραγωγή αυτοκινήτων έχει μειωθεί δραματικά στην Κίνα, το «εργοστάσιο του κόσμου», καθώς ο πρωτοφανής καύσωνας και η εκτεταμένη ξηρασία στη διάρκεια των θερινών μηνών στέρεψε τους ποταμούς της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου και εμπορικά σημαντικότερου ποταμού της, του Γιανγκτσέ.
Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθεί δραματικά η παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας και να σημειωθούν εκτεταμένες διακοπές στην ηλεκτροδότηση ολόκληρων περιοχών, οδηγώντας σε αναστολή της λειτουργίας μεγάλων βιομηχανιών. Ανάμεσά τους, οι μονάδες παραγωγής των Toyota και Foxconn που αναγκάστηκαν να διακόψουν πλήρως την παραγωγή τους, αλλά και η μονάδα της αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτροκίνητων Tesla στη Σαγκάη που αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της εξαιτίας των διακοπών στην ηλεκτροδότηση.
Το ίδιο συνέβη και στην κρατική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία SAIC Motor, ενώ η επίσης κρατική Changan Automobile ανακοίνωσε πως μέσα στον Αύγουστο η παραγωγή της μειώθηκε κατά 100.000 οχήματα εξαιτίας των διακοπών στην ηλεκτροδότηση που την ανάγκασαν να κλείσει τη μονάδα της στο Σετσουάν.
Το Σετσουάν είναι, άλλωστε, έδρα πολλών βιομηχανιών λιθίου και πολυσιλικόνης, υλικών αναγκαίων στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μπαταριών για ηλεκτροκίνητα και φωτοβολταϊκών. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, τον Αύγουστο οι διακοπές στην ηλεκτροδότηση οδήγησαν σε μείωση της παραγωγής λιθίου, και ειδικότερα κατά 1.250 τόνους την παραγωγή ανθρακικού λιθίου και κατά 3.050 τόνους την παραγωγή υδροξειδίου του λιθίου.
Και βέβαια οι κινεζικές αρχές έχουν ήδη επιστρατεύσει μεθόδους ανάλογες με εκείνες στις οποίες καταφεύγουν και πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως καθορισμός ανώτερου ορίου θερμοκρασίας στα κλιματιστικά και σβηστά φώτα στους δρόμους των πόλεων.