Τι έχει αλλάξει στη συναλλακτική συμπεριφορά των επιχειρήσεων
Αλλαγές στη συναλλακτική συμπεριφορά μεταξύ των επιχειρήσεων προκάλεσαν η πανδημική κρίση και η ενεργειακή που ακολούθησε. Δεδομένων των δύσκολων συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά οι επιχειρήσεις γίνονται πιο προσεκτικές στις συναλλαγές τους στην προσπάθεια να μειώσουν τις πιστωτικές τους απώλειες. Μάλιστα, η αλλαγή αυτή οδήγησε μόλις το 23% των επιχειρήσεων το 2022 να έχουν δει αύξηση των πιστωτικών απωλειών τους από 29% που ήταν το 2021.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την 3η πανευρωπαϊκή έρευνα European Payment Report της Intrum για τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων στις πληρωμές και τη διαχείριση των εκπρόθεσμων πληρωμών, η οποία πραγματοποιήθηκε σε 11.007 επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη και την Ελλάδα.
Είναι ενδεικτικό ότι περίπου οι έξι στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα δηλώνουν ότι θα ήθελαν να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τις καθημερινές πληρωμές τους, ωστόσο αυτό αποδεικνύεται δύσκολο εξαιτίας και της έλλειψης δεξιοτήτων αλλά και ρευστότητας εντός των επιχειρήσεων.
Η έλλειψη ρευστότητας αναδείχθηκε για μια ακόμα φορά και στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου από το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ με τη συμμετοχή του υπουργού Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη και εκπροσώπους των κομμάτων της αντιπολίτευσης και είχε ως θέμα: «Μικρή Επιχείρηση: Το αποτύπωμά της στην ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας».
Σύμφωνα με το European Payment Report το 46% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι η αύξηση του πληθωρισμού παρεμποδίζει την αναπτυξιακή τους πορεία, αν και επτά στις δέκα λένε ότι αποκόμισαν εμπειρία από τη διαχείριση της πανδημίας και των όσων ακολουθούν. Ωστόσο 52% δηλώνουν ότι φοβούνται από τις συνέπειες της αύξησης των επιτοκίων δανεισμού και μόλις το 33% αναφέρει ότι έχει εξασφαλίσει ή ενδέχεται να εξασφαλίσει πρόσθετη χρηματοδότηση.
Σε αυτό το πλαίσιο, έξι στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα λαμβάνουν μέτρα για να αντιμετωπίσουν τις καθυστερήσεις και την αθέτηση πληρωμών προχωρώντας σε νομικές ενέργειες, ενώ σε μια προσπάθεια πρόληψης τυχόν καθυστερήσεων το 45% ζητά πλέον προκαταβολή από 40% που ήταν το 2021, το 35% πραγματοποιεί πιστωτικό έλεγχο των πελατών του, ενώ όταν οι πελάτες ζητούν επιμήκυνση του χρόνου πληρωμής οι τρεις στις δέκα προφέρουν βελτιωμένους όρους, το 26% προσφέρει έκπτωση για να εισπράξει εγκαίρως, ενώ μία στις τρεις επιχειρήσεις (31%) δεν διαπραγματεύεται καθόλου.