Ακρίβεια - Ανάλυση Newsbomb: Η απελπισία στα ράφια και οι συνήθειες των καταναλωτών που αλλάζουν
Πόσο έχουν αλλάξει οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών εξαιτίας της ακρίβειας και ποια είναι η τάση στις αγορές.
Η αγορά «βουλιάζει» από την ακρίβεια, καθώς οι τιμές των προϊόντων αυξάνονται εξαιτίας του πληθωρισμού, ενώ ο κόσμος προσπαθεί να περικόψει από όπου μπορεί προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις δυσκολίες της καθημερινότητας. Τα νοικοκυριά, που έχουν να αντιμετωπίσουν την ενεργειακή κρίση, τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων και των προϊόντων πρώτης ανάγκης, αναζητούν φθηνές λύσεις για να γεμίσουν το καλάθι τους.
Από τη μία πλευρά ο κόσμος αγοράζει πλέον μειωμένες ποσότητες, από την άλλη, στην αγορά έχουν μικρύνει οι συσκευασίες, όμως οι τιμές είναι αυξημένες. Επομένως, παρατηρείται ότι έχει γίνει μια στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πωλούνται μέχρι και 170% φθηνότερα από τα επώνυμα.
Η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας επισημαίνει την αγανάκτηση του κόσμου καθώς τα βασικά αγαθά τείνουν να γίνουν προϊόντα πολυτελείας. Παραθέτει, επίσης, τα εξής παραδείγματα. Μαργαρίνες από 250 γραμμάρια η συσκευασία και τιμή 1,14 ευρώ τώρα στα 200 γραμμάρια και τιμή 1,47 ευρώ. Μαργαρίνες 500 γραμμαρίων και τιμή 5,45 ευρώ, τώρα 450 γραμμάρια και τιμή 5,76 ευρώ. Πατατάκια τον Ιούνιο 120 γραμμάρια με τιμή 1 ευρώ, τώρα 105 γραμμάρια με τιμή 1,5 ευρώ.
Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τον τελευταίο χρόνο, λόγω των όσων συμβαίνουν στον κόσμο, οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό.
Συγκεκριμένα, 8 στους 10 καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις και αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων. Δύο στους 3 έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων, ενώ έχει σημειωθεί και μικρή κάμψη στις συστηματικές ηλεκτρονικές αγορές.
Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Η αύξηση στο καλάθι του καταναλωτή
Οι καταναλωτές προκειμένου να μπορέσουν να ψωνίσουν περισσότερα πράγματα και φθηνότερα έχουν στραφεί στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εξοικονομώντας έτσι έως και 50%. Δεν είναι λίγα τα προϊόντα που κάποτε ήταν πάμφθηνα και υπήρχαν στα σπίτια σε ποσότητες και τώρα ο κόσμος το σκέφτεται διπλά για να τα αγοράσει.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από το e-katanalotis, η τιμή στο επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις κυμαίνεται από 1,33 ευρώ έως και 1,84 ευρώ, ενώ στο αλεύρι ιδιωτικής ετικέτας είναι κάτω από 1 ευρώ. Η τιμή στα επώνυμα ζημαρικά κυμαίνεται από 0,70 ευρώ έως και 1,25 ευρώ, ενώ η τιμή στα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας η τιμή είναι κάτω από 0,60 ευρώ. Η τιμή στο επώνυμο ρύζι ξεκινάει από 1,19 ευρώ και ανάλογα το είδος ρυζιού μπορεί να φτάσει και κοντά στα 2 ευρώ. Παράλληλα, η τιμή στο ρύζι ιδιωτικής ετικέτας είναι κάτω από 1 ευρώ. Ο χυμός τομάτας ξεκινάει από 0,65 ευρώ και μπορεί να φτάσει και στα 1,19 ευρώ, ενώ εκείνος της ιδιωτικής ετικέτας είναι στα 0,33 ευρώ. Η τιμή στο επώνυμο ελαιόλαδο είναι πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα με την τιμή της ιδιωτικής ετικέτας.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI για το πρώτο 7μηνο του έτους, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εκτοξεύτηκε στο 15,9% παρουσιάζοντας άνοδο κατά 10,2% σε σχέση με το 2021. Σύμφωνα επίσης με την IRI, το διάστημα Ιανουαρίου- Ιουλίου του 2022, στο σύνολο των καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση των προσφορών κατά 1,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2021, από το 25,9% στο 24,5%.
Επομένως, παρατηρούμε ότι η ακρίβεια όχι μόνο έχει επηρεάσει τις αγοραστικές συνήθειες, αλλά τις έχει αλλάξει εντελώς. Ο κόσμος προσέχει περισσότερο τις τιμές των προϊόντων που θα βάλει στο καλάθι του, ενώ παράλληλα ψάχνει εναλλακτικές λύσεις.