ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΠΕΚ
Ερχονται αυξήσεις φωτιά σε καύσιμα και προϊόντα – Η απόφαση που φέρνει άλμα στις τιμές
Ο Λευκός Οίκος χαρακτήρισε την απόφαση «κοντόφθαλμη» και είπε σε μια δήλωση ότι η κυβέρνηση θα «παραδώσει άλλα 10 εκατομμύρια βαρέλια από το Στρατηγικό Απόθεμα Πετρελαίου στην αγορά τον επόμενο μήνα, συνεχίζοντας τις ιστορικές απελευθερώσεις που διέταξε ο πρόεδρος τον Μάρτιο».
Δεν είναι σαφής η αύξηση της τιμής που θα προκαλέσει η απόφαση αυτή καθώς επηρεάζει το 2% της ημερήσιας κατανάλωσης.
Η κίνηση θεωρείται ως προσπάθεια της Σαουδικής Αραβίας να στηρίξει τις τιμές, οι οποίες είχαν φτάσει έως και τα 120 δολάρια το βαρέλι την άνοιξη, αλλά άρχισαν να υποχωρούν λόγω ανησυχιών για επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας. Υποχώρησαν σε λιγότερο από 90 δολάρια το βαρέλι τον Σεπτέμβριο.
Ο Yasser Elguindi, επικεφαλής μακροοικονομικής έρευνας στην Energy Aspects, λέει ότι υπάρχει η αντίληψη ότι οι Σαουδάραβες προσπαθούν να ωθήσουν τις τιμές ακόμα και πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι μειώνοντας την παραγωγή και στραγγίζοντας την αγορά. Λέει ότι το μέγεθος της προτεινόμενης περικοπής έχει αιφνιδιάσει.
«Ο ΟΠΕΚ προσπαθεί να προκαλέσει σοκ και δέος με μια μεγάλη μείωση παραγωγής που θα τραβήξει την προσοχή του κόσμου», λέει. «Και προσπαθούν να στηρίξουν τις τιμές για να μην πέφτουν περαιτέρω».
Ο Elguindi λέει ότι η μείωση της παραγωγής θα ήταν μια έντονη ανατροπή της πρόσφατης πολιτικής για τον ΟΠΕΚ+. Η τελευταία φορά που ο όμιλος μείωσε την παραγωγή πετρελαίου ήταν τον Μάιο του 2020, όταν η ζήτηση έπεσε κατακόρυφα τις πρώτες ημέρες της πανδημίας του κορονοϊού.
Από τότε, αυξάνει σιγά σιγά την παραγωγή. Στη συνέχεια, τον περασμένο μήνα, άλλαξε ταχύτητες και έκοψε 100.000 βαρέλια στην αγορά.
Η απόφαση
Ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών και οι σύμμαχοί του (ΟΠΕΚ+) συμφώνησαν σήμερα Τετάρτη στη μεγαλύτερη μείωση της παραγωγής πετρελαίου από το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19 το 2020, παρά τις αντιδράσεις και τις πιέσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες.
Οι δεκατρείς χώρες μέλη του ΟΠΕΚ, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, και οι δέκα σύμμαχοι τους (με ηγέτιδα δύναμη τη Ρωσία), συμφώνησαν να μειώσουν την παραγωγή κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως για τον μήνα Νοέμβριο, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
Η μείωση αναμένεται να οδηγήσει σε άνοδο των τιμών του πετρελαίου, που έχουν υποχωρήσει λόγω της ανησυχίας για παγκόσμια οικονομική ύφεση, της αύξησης των επιτοκίων από την κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) και της ισχυροποίησης του αμερικανικού δολαρίου.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν ασκήσει πιέσεις στον ΟΠΕΚ να μην προχωρήσει σε μείωση της παραγωγής. «Η άνοδος των τιμών του πετρελαίου, εξαιτίας της σημαντικής μείωσης της παραγωγής, θα προκαλέσει εκνευρισμό στην κυβέρνηση Μπάιντεν ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών στις ΗΠΑ», σύμφωνα με αναλυτές της Citi.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ήταν «απογοητευμένος» με την «κοντόφθαλμη» απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει δραστικά την παραγωγή πετρελαίου, σύμφωνα με εκπρόσωπο του Λευκού Οίκου.
H JPMorgan θεωρεί σχεδόν βέβαιο ότι η Ουάσινγκτον θα εφαρμόσει αντίμετρα, αποδεσμεύοντας στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου των ΗΠΑ.
Αχαρτογράφητο τοπίο
Η απόφαση αναμένεται να επηρεάσει όλη την παραγωγική διαδικασία, από την πρωτογενή παραγωγή έως την τελική διάθεση των προϊόντων, χωρίς αυτή τη στιγμή με ασφάλεια κανείς να προβλέψει που θα φτάσουν οι τιμές των καυσίμων.
Το γεγονός ότι ήδη την τελευταία εβδομάδα η αμόλυβδη ξεπέρασε τα 2 ευρώ (2,02 η μέση πανελλαδική τιμή) μόνο με την υποψία ότι ο ΟΠΕΚ+ θα προχωρούσε σε αυτή την κίνηση, δείχνει ότι μόλις άνοιξε ο Ασκός του Αιόλου.
«Δεν μπορείς να καταλάβεις πού και πόσο θα φτάσει η τιμή καθώς θα εξαρτηθεί από την ζήτηση και από το αν υπάρξει ύφεση. Αν δούμε τα συμβόλαια του προηγούμενου μηνός είχαν πτωτική τάση γιατί φοβόντουσαν την ύφεση. Τώρα όμως δυστυχώς διαπιστώνουμε ανοδική πορεία. Δεν μπορούμε να προβλέψουμε που θα διαμορφωθεί» σχολιάζει στο Newsbomb.gr o Γιώργος Ασμάτογλου.
«Σε μια βδομάδα η αμόλυβδη πήρε 6 λεπτά και έχει φτάσει σήμερα 2 ευρώ η μέση τιμή. Πανελλαδικά 2,020. Για το πετρέλαιο κίνησης σαφώς και θα επηρεαστούν οι μεταφορές. Το ζητούμενο όμως είναι αν θα αποζημιωθούν οι μεταφορείς αλλά και ο πρωτογενής τομέας που θα αντιμετωπίσει αυξημένα κόστη. Σας λέω λοιπόν πως όχι» συμπληρώνει ο Αντιπρόεδρος των Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων Αττικής ο οποίος τολμά και μια δραματική πρόβλεψη: «Και οι μεταφορείς δεν θα μεταφέρουν, οι παραγωγοί δεν θα παράγουν και θα μπούμε σε μια άλλη διαδικασία». Μεταφέροντας την δική του εμπειρία μας λέει πως «ούτε τα εισαγώγιμα ούτε τα εξαγώγιμα πληρώθηκαν το προηγούμενο διάστημα. Για αυτό και βλέπουμε η Ιταλία να μειώνει τον ΕΦΚ και η τιμή στο πετρέλαιο κίνησης να διαμορφώνεται στο 1,7 ευρώ».
Ο κ. Ασμάτογλου που δραστηριοποιείται και στις μεταφορές με εταιρεία διεθνών και εγχώριων μεταφορών, τονίζει ότι μολονότι τα προϊόντα θα ακριβύνουν αυτό θα συμβεί, όπως πάντα, μέσω μιας αδιαφανούς διαδικασίας χωρίς οι επιπλέον χρεώσεις να καταλήγουν εκεί που πρέπει. «Προσχηματικά τα προϊόντα θα ανέβουν με την επίκληση της αύξηση του κόστους μεταφοράς».