Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: Καταναλωτές και παραγωγοί ετοιμάζονται για δύσκολο χειμώνα
Η ακρίβεια που «σαρώνει» τη χώρα εκτροχιάζοντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό φέρνει ξανά τους καταναλωτές στις λαϊκές αγορές - Καταναλωτές αλλά και παραγωγοί μίλησαν στην κάμερα Newsbomb.gr για το «κύμα» ακρίβειας που μοιάζει με τρένο χωρίς φρένα…
Στη δίνη της ακρίβειας βρίσκονται τα ελληνικά νοικοκυριά τα οποία αναγκάζονται καθημερινά να «κόβουν» από παντού, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα. Το καλάθι του Έλληνα καταναλωτή είναι πλέον τόσο ακριβό που χαμηλόμισθοι και συνταξιούχοι αδυνατούν να πληρώσουν ακόμα και για τα βασικά είδη.
Το «κύμα» ακρίβειας που «σαρώνει» τη χώρα στρέφει τους πολίτες στις λαϊκές αγορές και στις φθηνότερες λύσεις. Το Newsbomb.gr βρέθηκε σε λαϊκή αγορά του Μενιδίου η οποία όπως φαίνεται αποτελεί καταφύγιο των καταναλωτών σε περιόδους κρίσεων και ανατιμήσεων.
Σύμφωνα με δηλώσεις πολιτών οι αυξήσεις είναι αισθητές τόσο στα ράφια του σούπερ μάρκετ όσο και στις λαϊκές αγορές. Όπως ανέφεραν οι ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι καταγράφονται σε βασικά διατροφικά είδη, στα οπωροκηπευτικα και στα φρούτα. Οι καταναλωτές προτιμούν τους πάγκους των λαϊκών καθώς εκεί μπορούν να βρουν τα καταναλωτικά είδη που επιθυμούν σε καλή ποιότητα και χωρίς να χρειάζεται να δαπανήσουν μεγάλα ποσά. Ωστόσο οι αγορές τους είναι αυστηρές κι επιλεγμένες, ψωνίζουν τα απολύτως απαραίτητα χωρίς υπερβολές καθώς όπως δηλώνουν το πορτοφόλι τους αδειάζει πλέον στα μέσα του μήνα.
Όπως λένε οι ίδιοι «ο χειμώνας θα είναι δύσκολος» μιας και η ακρίβεια η οποία πλήττει την οικονομία και το εισόδημα των καταναλωτών δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης.
«Σήμερα, οι τιμές είναι καλές συγκριτικά με άλλες φορές. Σε κάποια είδη η λαϊκή είναι πιο οικονομική ενώ σε κάποια άλλα οχι. Τα βγάζω πέρα πολύ δύσκολα. Θα κάνουμε υπομονή, μπόρα είναι θα περάσει», είπε ένας συνταξιούχος μιλώντας στην κάμερα του Newsbomb.gr.
«Τα πράγματα είναι δύσκολα. Ερχόμαστε με το χαρτάκι, ψωνίζουμε ό,τι μας λείπει. Εδώ έχει και ακριβά και φθηνά, διαλέγεις τι θέλεις και παίρνεις. Τον χειμώνα δεν θα ξέρουμε τι να πρωτοπληρώσουμε, το ρεύμα, την λαϊκή, τα ψώνια μας, είναι δύσκολα τα πράγματα», σημείωσε ένας άλλος καταναλωτής.
Με τον «βραχνά» της ακρίβειας σε προϊόντα και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης ζουν καθημερινά οι περισσότεροι Έλληνες, τονίζοντας ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας καθώς οι τιμές έχουν πάρει «φωτιά».
«Όλα καλά δεν είναι, δυσκολευόμαστε, κάθε βδομάδα δυστυχώς είναι και ακριβότερα. Οι τιμές στη λαϊκή είναι πιο χαμηλές σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ. Ψωνίζουμε ότι μας λείπει, τα μετράμε. Τον χειμώνα τα πράγματα θα είναι ακόμα πιο δύσκολα», πρόσθεσε μια γυναίκα.
«Κάνουμε υπομονή, είναι γενική αυτή η κρίση, όλα θα τα υποστούμε», ανέφερε ένας άλλος καταναλωτής.
Επαγγελματίες του κλάδου: «Η λαϊκή είναι το μαγαζί του φτωχού»
Επαγγελματίες του κλάδου δηλώνουν ότι οι τιμές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα προκειμένου να βοηθήσουν τους καταναλωτές.
«Η λαϊκή είναι το μαγαζί του φτωχού. Όλοι είμαστε δύσκολα, έχουμε πολλά έξοδα, ανεβαίνουν όλα. Σε γενικές γραμμές ο κόσμος είναι περίπου ο ίδιος», ανέφερε ένας επαγγελματίας πωλητής λαϊκής.
«Πάντα στις λαϊκές οι τιμές θα είναι χαμηλές. Εμείς χαμηλώνουμε τις τιμές για τον κόσμο. Αν δεν ήταν οι λαϊκες ο ένας θα έτρωγε τον άλλο. Οι λαϊκές αντέχουν ακόμα. Τα καύσιμα και το ρεύμα είναι στον θεό, οι πρώτες ύλες είναι υψηλές. Είχαμε ζημιές από τον ήλιο και τον καύσωνα στα πράγματα. Ο παραγωγός υποφέρει. Δυσκολευόμαστε πολύ. Τον χειμώνα να δούμε τι θα κάνουμε», είπε ένας παραγωγός μιλώντας στο Newsbomb.gr.
«Κόβουν» από το καλάθι οι καταναλωτές - Είδος πολυτελείας κρέας και τυρί
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Newsbomb.gr, οι καταναλωτές εμφανίζονται προβληματισμένοι με το σφοδρό κύμα ανατιμήσεων στα ράφια του σούπερ μάρκετ γεγονός που τους κάνουν να αλλάζουν τις αγοραστικές συνήθειες τους. Τα νοικοκυριά, που έχουν να αντιμετωπίσουν την ενεργειακή κρίση, τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων και των προϊόντων πρώτης ανάγκης, πλέον αναζητούν φθηνές λύσεις ακόμα και προσφορές για να γεμίσουν το καλάθι τους.
Ρεπορτάζ Newsbomb: Αυξήσεις που ζαλίζουν σε βασικά προϊόντα - Σε απόγνωση οι καταναλωτές
Όπως δήλωσαν στην κάμερα του Newsbomb.gr, οι πολίτες έχουν περιορίσει τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής. Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που κατήγγειλαν ότι ορισμένες εταιρείες μειώνουν την ποσότητα στις συσκευασίες των προϊόντων, έχοντας είτε την ίδια τιμή είτε ακριβότερη. Φυσικά δεν λείπουν και οι καταναλώτές που «κυνηγούν» τις προσφορές και τις εκπτώσεις.
Ακρίβεια: Κυνήγι προσφορών και στροφή στα απολύτως απαραίτητα
«Έχω περιορίσει τις αγορές μου στα βασικά είδη. Είναι δύσκολα για τον κόσμο. Τώρα, τα βγάζω πέρα, δυσκολεύομαι βέβαια αλλά αν συνεχίσει έτσι η κατάσταση δεν το βλέπω να πηγαίνει καλά. Υπάρχει περιορισμός στις αγορές. Η ουσία είναι ότι φτάνει τέλος του μήνα και υπάρχουν ελλείψεις σημαντικές», είπε στον φακό του Newsbomb.gr ένας καταναλωτής.
«Οι τιμές έχουν ανέβει σε προϊόντα όπως χαρτιά υγείας, μακαρόνια και καφές. Ψωνιζουμε ότι μας λείπει, δεν παίρνουμε ποσότητες. Πρόσεξα ότι στο βιταμ έχει αλλάξει η ποσότητα, είναι μικρότερη και η τιμή είναι ανεβασμένη», ανέφερε άλλος καταναλωτής.
«Ψώνισα λίγα πράγματα και έδωσα 50 ευρώ και δεν είναι τίποτα είναι μιας ημέρας πράγματα. Πήρα αυτά που ήθελα αλλά τα πήρα πιο ακριβά. Αυξήσεις έχουν σημειωθεί σε όλα. Τα αλλαντικά, τα κρέατα και τα τυριά τα παίρνουμε πλέον σαν είδος πολυτελείας», δήλωσε μια γυναίκα στο Newsbomb.gr.
«Ψωνίζουμε τα βασικά, αρχίζουμε και στριμωχνόμαστε. Κάθε μέρα ακριβαίνουν. Μέχρι τώρα τα βγάζαμε πέρα, τωρα στριμοχνώμαστε. Τώρα πληρωθήκαμε και είναι το καρότσι μέχρι τη μέση σε δέκα μέρες θα είναι δύσκολα», τόνισε ένας καταναλωτής.
«Λουκέτα» σε τοπικές επιχειρήσεις λόγω της ακρίβειας - Κλείνουν φούρνοι
Η ακρίβεια «χτυπάει» ακόμη και τα πιο βασικά αγαθά, πλήττοντας όχι μόνο τους καταναλωτές αλλά και τις μικρές επιχειρήσεις που αναγκάζονται ακόμη και να βάλουν «λουκέτο».
Οι επαγγελματίες ζητούν κρατική βοήθεια για να αντιμετωπίσουν το ενεργειακό κόστος και τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες, καθώς, όπως αναφέρουν, μια ενδεχόμενη αύξηση των τιμών θα δημιουργήσει και στους ίδιους σοβαρότερα προβλήματα, αφού ήδη οι πελάτες τους έχουν αραιώσει τις επισκέψεις στον φούρνο.
Λουκέτο σε αρτοπωλεία
Σύμφωνα με την ομοσπονδία αρτοποιών Ελλάδος, το τελευταίο τρίμηνο στην Αττική από τα 2.500 αρτοποιεία έχουν κλείσει τα 30, στη Θεσσαλονίκη 20 από τα 700, ενώ και στη Θεσσαλία 10 αρτοποιεία από τα 800 έκλεισαν οριστικά.
Προβληματισμένοι και οι έμποροι ρούχων και υποδημάτων, που είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται κατά 12,9%.
Σύμφωνα με το MEGA, διαφορετική κατάσταση επικρατεί στην εστίαση, καθώς τα εστιατόρια και τα καφέ είδαν τη δουλειά και τον τζίρο τους να αυξάνεται ακόμη και κατά 70% το δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Όμως, λόγω της εκτόξευσης του λειτουργικού κόστους, τα χρήματα δε μένουν στο ταμείο. Το τέλος της τουριστικής περιόδου σηματοδοτεί και την κάμψη που έρχεται.
Ο χειμώνας προμηνύεται δύσκολος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς, όχι μόνο το λειτουργικό κόστος αλλά και η δύσκολη καθημερινότητα των πελατών τους, φαίνεται πως θα οδηγήσουν σε ασφυξία την αγορά.
Απελπισία στα σούπερ μάρκετ! «Χρυσάφι» η φέτα, είδος πολυτελείας τα αναψυκτικά
Με νέο κύμα ανατιμήσεων θα έρθουν αντιμέτωπα τα νοικοκυριά έως το τέλος Νοεμβρίου, καθώς αναμένεται να αυξηθούν 800 κωδικοί προϊόντων στα σούπερ μάρκετ κατά τουλάχιστον 10-15%.
Για παράδειγμα, τα τυροκομικά θα «δουν» αύξηση έως και 30% σε σχέση με σήμερα, ενώ αναμένεται να εκτοξευθούν αναψυκτικά και ροφήματα κατά 35%. Μεγάλες θα είναι και οι αυξήσεις στις τιμές των απορρυπαντικών που η τιμή τους θα ανέβει 20% και κατά 21% θα αυξηθούν και οι βρεφικές πάνες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN.
Αυξήσεις που ζαλίζουν σε βασικά προϊόντα - Τα τρικ με την ποσότητα
Και ενώ οι ανατιμήσεις βασικών αγαθών συνεχίζονται με αμείωτη ένταση επιφέροντας ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οι καταναλωτές καλούνται να βρίσκονται σε εγρήγορση καθώς στα ράφια πωλούνται προϊόντα στην ίδια τιμή αλλά με μικρότερη συσκευασία.
Πολλές επιχειρήσεις για να αποφύγουν νέες ή μεγαλύτερες αναπροσαρμογές τιμών που θα έστρεφαν τους καταναλωτές σε ανταγωνιστές τους προχώρησαν σε κάποια τρικ, αφήνοντας την ίδια συσκευασία στο προϊόν αλλά μειώνοντας την ποσότητα.
Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης μίλησε στο Newsbomb.gr για το νέο φαινόμενο εξαπάτησης του καταναλωτή με βάση τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Καταναλωτή. Μάλιστα έκανε λόγο για «στημένο παιχνίδι» καθώς οι βιομηχανίες «ξεκίνησαν το καθεστώς της μείωσης της ποσότητας» ώστε να κρατιέται ίδια η τιμή των προϊόντων, αλλά σε μικρότερη ποσότητα και με την ίδια ακριβώς συσκευασία, για να μη φαίνεται η αύξηση της τιμής τους.
«Τερτίπια των εταιριών ώστε να εξαπατήσουν τους καταναλωτές», τόνισε φανερά εκνευρισμένος ο κ. Λεχουρίτης, δίνοντας παράλληλα παραδείγματα όπου συσκευασίες προϊόντων από 100ml έγιναν 80ml ή από 1 κιλό έγιναν 800 γραμμάρια.
Γιαούρτι από 250 γρ. σε 200 γρ. - 220 γρ.
Κρουασάν από 90 γρ. σε 70 γρ.
Πατατάκια από 120 γρ. σε 90 γρ.
Ψωμί από 1 κιλό σε 870 γρ.
Χαρτί υγείας από 1 κιλό σε 800 γρ.
Γατοτροφές / σκυλοτροφές από 2 κιλά σε 1.800 γρ.
Μακαρόνια από 500 γρ. σε 450 γρ.
«Έχουμε οριζόντια μείωση σε ποσότητες συσκευασμένων τροφίμων, αλλά και σε συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά».
Οι «εκτοξεύσεις» των τιμών ανά κατηγορία, σύμφωνα με πληροφορίες του Open
Τρόφιμα
Τυροκομικά έως 30%
Αλλαντικά έως 8,5%
Γαλακτοκομικά έως 7%
Κρέατα 7%
Αρτοσκευάσματα έως 19%
Κονσέρβες, ελαιόλαδο, κρασιά έως 10%
Σάλτσες για ζυμαρικά έως 21%
Ποτά, καφές, σνακ
Αναψυκτικά και ροφήματα έως 35%
Αλκοολούχα ποτά έως 13%
Ελληνικός καφές έως 12%
Σοκολατοειδή έως 12%
Σνακ έως 12%
Σχετικές ειδήσεις
Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: «Κόβουν» από το καλάθι οι καταναλωτές - Είδος πολυτελείας κρέας και τυρί
«Λουκέτα» σε τοπικές επιχειρήσεις λόγω της ακρίβειας - Κλείνουν φούρνοι
Ακρίβεια: Απελπισία στα σούπερ μάρκετ! «Χρυσάφι» η φέτα, είδος πολυτελείας τα αναψυκτικά