«Καίει» η τιμή της μπύρας - Με 50% άνοδο καταλήγει στο ράφι

Το «τσουνάμι» ανατιμήσεων αναμένεται να ανεβάσει ακόμα περισσότερο την τιμή της μπύρας

Μπύρα
Μεγάλες δυσκολίες λόγω της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων έχουν παρατηρηθεί και την εγχώρια αγορά μπύρας
Intime News
4'

Μεγάλες δυσκολίες λόγω της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων έχουν παρατηρηθεί και την εγχώρια αγορά μπύρας η οποία δεν έμεινε ανεπηρέαστη, με το τελικό προϊόν να καταλήγει από τον παραγωγό στο ράφι του καταναλωτή κατά 50% ακριβότερο και με τις τιμές να παρουσιάζουν συνεχώς ανοδικές τάσεις.

«Η φετινή χρονιά έχει πάει πολύ καλά και ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο και μέχρι τον Σεπτέμβριο λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης. Εκτιμούμε ότι η φετινή παραγωγή θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 αγγίζοντας τα 4 εκατ. εκατόλιτρα», σημειώνει στον «Ελεύθερο Τύπο» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Ζυθοποιών και συνιδιοκτήτης της μικροζυθοποιίας Septem, Σοφοκλής Παναγιώτου. Σύμφωνα δε με στοιχεία της Nielsen, οι μπύρες συγκαταλέγονται στις κατηγορίες προϊόντων που το καλοκαίρι κατέγραψαν σημαντική άνοδο σε αξία πωλήσεων της τάξεως του 5,6% το καλοκαίρι.

Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Παναγιώτου δεν κρύβει την ανησυχία του για την εκτόξευση του κόστους παραγωγής και προβλέπει νέο γύρο ανατιμήσεων.

«Πέρυσι, η βύνη, που είναι η βασική μας πρώτη ύλη, κόστιζε 450-500 ευρώ ο τόνος και φέτος την αγοράζουμε έναντι 750 ευρώ, χωρίς σε αυτήν την τιμή να περιλαμβάνονται τα μεταφορικά. Επιπλέον, το κόστος της ενέργειας έχει εκτιναχθεί, καθώς οι εργασίες των ζυθοποιείων είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρες και το φυσικό αέριο συνδέεται άμεσα με τις πρώτες ύλες μας», εξηγεί ο ίδιος.

Σε ό,τι αφορά τις φιάλες, σύμφωνα με τον κ. Παναγιώτου, οι τιμές τους έχουν αυξηθεί κατά 60% και μέσα στον μήνα αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Ενδεικτικά, μια γυάλινη φιάλη, που πριν από τον πόλεμο κόστιζε 0,19 ευρώ, πλέον πωλείται έναντι 0,40 ευρώ, γεγονός που αποδίδεται στην εκρηκτική αύξηση του ενεργειακού κόστους, καθώς το 35% της τιμής του μπουκαλιού αφορά την ενέργεια.

Σημειώνεται ότι σχεδόν όλες οι ζυθοποιίες προμηθεύονται τις φιάλες από την Ουκρανία, όπου δραστηριοποιούνται 10 υαλουργίες με μεγάλα εργοστάσια, ωστόσο λόγω του πολέμου τα περισσότερα από αυτά δεν λειτουργούν πλέον. «Η Ουκρανία είναι η… Κίνα της Ευρώπης. Έχει χαμηλό εργατικό κόστος, φθηνό φυσικό αέριο, επειδή είναι δίπλα στη Ρωσία, και φθηνά μεταφορικά, επειδή είναι κοντά σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Όμως, πλέον υπάρχει πρόβλημα με τις προμήθειες μπουκαλιών. Αν και κάποια εργοστάσια λειτουργούν ακόμα, λίγα φορτηγά φεύγουν από τη χώρα», επισημαίνουν κύκλοι της εγχώριας αγοράς. Έτσι, οι ζυθοποιοί προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες τους από άλλους προμηθευτές, με σημαντική ωστόσο επιβάρυνση στην τιμή.

Την ίδια ώρα, η τιμή του χαρτιού έχει αυξηθεί κατά 30%-40%, ενώ τα ναύλα είναι 4-5 φορές υψηλότερα από πέρυσι. Ενδεικτικά για ένα κοντέινερ από την Κίνα, οι επιχειρήσεις του κλάδου προ πανδημίας πλήρωναν 3.000 δολάρια και τώρα καλούνται να διαθέσουν από 13.500 έως 15.500 ευρώ!

Θα ανέβουν περεταίρω οι τιμές

Αντιμέτωποι με αυτό το «τσουνάμι» ανατιμήσεων, οι ζυθοποιοί έχουν προχωρήσει σε μεγάλες αυξήσεις στην μπίρα. Αν και, όπως ισχυρίζονται, οι αυξήσεις περιορίζονται στο 8%-10% και είναι πολύ μικρές σε σχέση με τις αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών, της ενέργειας και των υλικών συσκευασίας, τα στοιχεία που προκύπτουν από την αγορά δείχνουν εκτίναξη των τιμών του προϊόντος στο ράφι της τάξεως του 50%. Ενδεικτικά, ένα κουτί μπίρας 330 ml από τα 0,70 ευρώ, που επωλείτο πέρυσι τέτοια εποχή, τώρα κοστίζει από 0,95 έως 1,05 ευρώ, ενώ η εξάδα από τα 4,40 ευρώ έχει εκτιναχθεί κατά μέσο όρο στα 6,20 ευρώ.

Μάλιστα, οι αυξήσεις αναμένεται να συνεχιστούν, με τα στελέχη της αγοράς να υπογραμμίζουν ότι το επόμενο διάστημα είναι βέβαιο ότι θα ανέβουν κι άλλο οι τιμές, σε ένα ποσοστό 3%-4%, σύμφωνα με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις. Ωστόσο, οι ανατιμήσεις θα αφορούν ως επί το πλείστον τα σούπερ μάρκετ και όχι τα καταστήματα εστίασης, καθώς εκεί υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.

Παράλληλα, οι εταιρίες έχουν περιορίσει τα budget τους για προωθητικές ενέργειες και προσφορές στο ράφι, λόγω του αυξημένου κόστους των πρώτων υλών και λειτουργίας τους. «Εάν συνεχίζαμε με την ίδια ένταση τις προσφορές, θα έπρεπε να αυξήσουμε κι άλλο τις τιμές. Για να μην το κάνουμε αυτό, έχουμε τις δαπάνες για μάρκετινγκ», δηλώνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Ζυθοποιών.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή