Ναυτιλία: Ποιοι χάνουν και ποιοι κερδίζουν από την ενεργειακή κρίση

Νικητές και χαμένους δημιουργεί η ενεργειακή κρίση στο κλάδο της ναυτιλίας με τους κλάδους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πετρελαιοφόρα να είναι από τους χαμένους και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου να συγκαταλέγοντας στους ευνοημένους.

Ναυτιλία: Ποιοι χάνουν και ποιοι κερδίζουν από την ενεργειακή κρίση
ΑΠΕ - ΜΠΕ
3'

Ειδικότερα, νέα δεδομένα διαμορφώνει η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αναλυτές να κάνουν λόγο για ανώμαλη προσγείωση στα containerships εξαιτίας των συνθηκών έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας που κυριαρχεί παγκοσμίως.

Καθώς οι ναύλοι στη spot αγορά καταγράφουν το τελευταίο διάστημα τη μεγαλύτερη πτώση τους από την έναρξη της πανδημίας, το βασικό ερώτημα που αναδύεται είναι εάν και σε ποιο επίπεδο θα βρεθεί ο πάτος στο βαρέλι αυτής της ολίσθησης. Βασικά σημεία αυτής της αναστροφής ή απλά διόρθωσης κατά πολλούς από τα εξωφρενικά υψηλά των περασμένων δύο ετών, αποτελούν η ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης, αλλά και η διαρκώς αυξανόμενη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων.

Παράλληλα, πλήγμα στην κατηγορία των τάνκερ αναμένεται να επιφέρει η πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ να μειώσει κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημερήσια παραγωγή του. Πίεση στον κλάδο αναμένεται να ασκήσουν και η επικείμενη απαγόρευση από πλευρά της ΕΕ των εισαγωγών ρωσικού αργού, η επιβολή πλαφόν στην τιμή εξαγωγής προς τρίτες χώρες, η πολιτική της διάθεσης των στρατηγικών πετρελαϊκών αποθεμάτων των ΗΠΑ αλλά και η αναμενόμενη ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης πετρελαίου.

Στον αντίποδα, θετικά αναμένεται να λειτουργήσει η αύξηση των ποσοτήτων μεταφερόμενου φορτίου και η αλλαγή των εμπορικών ροών, με την Ευρώπη να προμηθεύεται πετρέλαιο από πιο μακρινές αποστάσεις προκειμένου να αντικαταστήσει τις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία.

Ο «πόλεμος» για τη διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου είναι πολύπλοκος. Μια πτυχή αυτής τη πολυπλοκότητας είναι εμφανής από τις διεργασίες που καταγράφονται στην αγορά των ΗΠΑ.

Στον αντίποδα, «σπάει τα κοντέρ» η αγορά των LNG Carriers με τους ναύλους στη spot αγορά να αναμένεται σύμφωνα με τους ειδικούς να φθάσουν και το 1 εκατ. δολάρια την ημέρα. Αυτό ισχύσει για όλη την «αλυσίδα» των πλοίων που συνδέονται με τη μεταφορά, αποθήκευση και επαναεριοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία καταγράφει νέα ιστορικά ρεκόρ, καθώς κορυφώνεται η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με προβλέψεις, τα LNG Carriers θα «πιάσουν» κάποια στιγμή το 1 εκατ. δολάρια ημερήσιο ναύλο στη spot αγορά, από τα 350.000-400.000 δολάρια που κυμαίνονταν στα μέσα Οκτωβρίου. Πρόκειται για ποσό τέσσερις φορές υψηλότερο από τις αρχές Σεπτεμβρίου.

Το νούμερο αυτό είναι η εκτίμηση για το πού μπορούν να φτάσουν οι ναύλοι κατά τη διάρκεια του χειμώνα, με την τιμή του LNG στη σποτ αγορά να ξεπερνάει τα 60 δολάρια ανά MMBtu, και τα διάφορα μπόνους (έρματος) και τελών (position fee) να περιλαμβάνονται στο συνολικό κόστος ναύλωσης. Μέχρι στιγμής η υψηλότερη συμφωνία έγινε από τη Shell, η οποία ναύλωσε ένα ελληνικό πλοίο για 400.000 δολάρια την ημέρα.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή