Αναβιώνει την «Παράκαμψη Αττικής» το κέντρο μεταφορών της Φυλής
Η σχεδιαζόμενη δημιουργία στη Φυλή του πλέον σύγχρονου και μεγαλύτερου Κέντρου Μεταφορών και Logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με τη μεταφορά από το 2025 και μετά περισσότερων από 500 μεταφορικών εταιρειών που σήμερα δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή του Βοτανικού, αναβιώνει και το έργο του αυτοκινητόδρομου «Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη», γνωστού και ως «Παράκαμψη Αττικής».
Με το έργο της Φυλής το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιοποιήσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης για τη διαμόρφωση του χώρου, που θα υποδεχθεί πάνω από 500 μεταφορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σήμερα στον Βοτανικό, ενώ θα κατασκευαστούν όλες οι απαραίτητες συνδέσεις με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, το 2024 θα γίνει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του έργου, με στόχο στο τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί η μετεγκατάσταση των εταιρειών.
Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ που θα υλοποιηθεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και το οποίο, με τη μόχλευση των ιδιωτικών επενδύσεων, θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Σημαντικά θα είναι τα οφέλη για την απασχόληση (περίπου 2.500 εργαζόμενοι στην κατασκευή και άλλοι τόσοι στη λειτουργία του Κέντρου), τα έσοδα του Δήμου Φυλής, αλλά και η τόνωση της επαγγελματικής δραστηριότητας ευρύτερα στη Δυτική Αττική.
Η «Παράκαμψη Αττικής»
Τεράστια θα είναι η συμβολή του έργου στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου στον Κηφισό και στο κέντρο της Αθήνας, όπου σήμερα διακινούν εμπορεύματα περίπου 4.000 φορτηγά. Παράλληλα, θα ανοίξει ο δρόμος για να αναβιώσει και το έργο του αυτοκινητόδρομου «Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη», γνωστού και ως «Παράκαμψη Αττικής» που θα ξεκινά από την Υλίκη σε κόμβο με τον Αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ (Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Εύζωνοι) και θα τελειώνει στον Άγιο Λουκά σε κόμβο με την Αττική Οδό.
Με μήκος περίπου 53 χλμ., τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας με λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, ο αυτοκινητόδρομος αυτός θεωρείται έργο πνοής που θα συνδέει τις δύο εθνικές οδούς (ΑΘΕ και Αθηνών - Πατρών) παρακάμπτοντας, ουσιαστικά, το υπερφορτωμένο οδικό δίκτυο της Αθήνας και της Αττικής.
Το έργο υπολογιζόμενου προϋπολογισμού περί τα 500 εκατ. ευρώ, θα σηματοδοτήσει την απευθείας σύνδεση της Πελοποννήσου με Στερεά και Βόρεια Ελλάδα, ενώ θα μειώσει ην απόσταση προς το Θριάσιο Πεδίο, το Λιμάνι του Πειραιά και την Πελοπόννησο κατά περίπου 50 χλμ.
Με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου τα φορτηγά δεν θα εισέρχονται στον πολεοδομικό ιστό, η ρύπανση θα μειωθεί σε σημαντικό βαθμό, και θα είναι εφικτό να εξοικονομηθεί χρόνος και κόστος για τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς την Πελοπόννησο.
Στόχος ήταν το έργο αυτό να δημοπρατηθεί ως έργο παραχώρησης, αλλά το 2015 ακυρώθηκε, με απόφαση του τότε αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, καθώς τυχόν αποπεράτωσή του θα άνοιγε τον δρόμο σε αξιώσεις για καταβολή αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους τουλάχιστον δύο «γειτονικών» αυτοκινητοδρόμων που, αναπόφευκτα, θα είχαν μειωμένα έσοδα από τα διόδια.
Πάντως, το έργο ανασύρθηκε το 2019 στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, με την υλοποίησή του να αποκτά νέα δυναμική λόγω της σχεδιαζόμενης δημιουργίας στη Φυλή του πλέον σύγχρονου και μεγαλύτερου Κέντρου Μεταφορών και Logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.