Δεκάδες πλοία με υγροποιημένο αέριο δεν μπορούν να ξεφορτώσουν

Στις ακτές της Ευρώπης, 60 δεξαμενόπλοια με υγροποιημένο αέριο πλέουν ή έχουν ήδη αγκυροβολήσει στη Βορειοδυτική Ευρώπη, στη Μεσόγειο και στην Ιβηρική χερσόνησο. Τα πλοία αυτά αποτελούν κατά κάποιον τρόπο πλωτές αποθήκες LNG, καθώς δεν μπορούν να παραδώσουν το φορτίο τους επειδή οι ταμιευτήρες της Ευρώπης είναι πλήρεις και δεν υπάρχει κενός αποθηκευτικός χώρος.
AP

Ενα εξ αυτών έχει αγκυροβολήσει στη διώρυγα του Σουέζ, ενώ οκτώ άλλα που προέρχονται από τις ΗΠΑ κατευθύνονται προς το λιμάνι Ουέλβα της Ισπανίας. Οπως τονίζει ο Αντριου Λίποου, πρόεδρος της Lipow Oil Associates, «το κύμα των δεξαμενοπλοίων που καταφθάνει στην Ευρώπη υπερβαίνει τις δυνατότητες που διαθέτουν οι ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις για την επαναφορά του καυσίμου σε αέρια κατάσταση».

Αυτό σημαίνει ότι τα φορτία δεν μπορούν να παραδοθούν εγκαίρως και καθυστερεί η επιστροφή τους στον κόλπο του Μεξικού στις ΗΠΑ. Εκεί πρόκειται να πάρουν το επόμενο φορτίο σύμφωνα με την εταιρεία Lipow, αλλά εφόσον καθυστερούν, το αποτέλεσμα είναι να συγκεντρώνονται όλο και περισσότερα αποθέματα φυσικού αερίου από όσα θα περίμενε η αγορά.

Εν ολίγοις έρχεται στην επιφάνεια η ανεπάρκεια υποδομών στην Ευρώπη και ειδικότερα η έλλειψη μονάδων επαναφοράς του καυσίμου σε αέρια κατάσταση και η έλλειψη αγωγών για τη σύνδεση όσων χωρών διαθέτουν τέτοιες μονάδες. Για αυτό και συγκεντρώνεται όλο και μεγαλύτερος όγκος LNG στις πλωτές αποθήκες, με αποτέλεσμα να πιέζει προς τα κάτω τις τιμές του καυσίμου.

Αυτό έχει αντίκτυπο και στις τιμές του φυσικού αερίου, που είχαν εκτοξευθεί τον Αύγουστο πάνω από τα 340 ευρώ η μεγαβατώρα και αυτήν την εβδομάδα υποχώρησαν κάτω από τα 100 ευρώ, για πρώτη φορά από τη στιγμή που η Ρωσία διέκοψε την προσφορά του καυσίμου.

Μιλώντας στο CNBC, εμπειρογνώμονες του κλάδου της ενέργειας δηλώνουν πως παρακολουθούν προσεκτικά τη συζήτηση για την επιβολή ανώτατου ορίου στις τιμές του LNG στην Ε.Ε. Οπως τονίζει ο Ζακ Ρουσό, διευθυντικό στέλεχος της Clearview Energy Partners LLC, «η διαδικασία συγκέντρωσης αποθεμάτων στην Ευρώπη συνεχίζεται και αυτή τη στιγμή η πληρότητα υπερβαίνει το 93%». Ο ίδιος υπογραμμίζει όμως ότι «η επιβολή πλαφόν στις τιμές του LNG θα απομακρύνει κάποιους διαπραγματευτές από την αγορά και αυτό θα έχει αργότερα αντίκτυπο στην προσφορά του καυσίμου που θα καταφθάνει στην Ευρώπη».