Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ανταγωνιστικό «καλάθι του νοικοκυριού»

Αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αντικατάσταση των μεγάλων συσκευασιών με μικρότερες επιχειρούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να εμφανίσουν το πιο ανταγωνιστικό «καλάθι του νοικοκυριού».
INTIME

Ετσι, από μια πιο προσεκτική εξέταση των στοιχείων της κάθε αλυσίδας για το «καλάθι» της προκύπτει ότι η μείωση της συνολικής αξίας του «καλαθιού» σε ελάχιστες περιπτώσεις οφείλεται σε μείωση της τιμής των ίδιων κωδικών.

Συχνότερα είναι αποτέλεσμα της αντικατάστασης ενός επώνυμου προϊόντος με παρόμοιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας ή με την αλλαγή κωδικού μεγαλύτερης ποσότητας με κωδικό μικρής ποσότητας, δηλαδή ενώ την προηγούμενη εβδομάδα μία αλυσίδα είχε στο «καλάθι» της μακαρόνια για παράδειγμα σε συσκευασία ενός κιλού, τώρα την αντικαθιστά με τη συσκευασία του μισού κιλού.

Η στρατηγική αυτή, βεβαίως, συνδέεται και με το γεγονός ότι από τους προμηθευτές των επώνυμων προϊόντων δεν υπάρχει μεγάλη διάθεση για συμμετοχή στο «καλάθι» και προτιμούν εναλλακτικά να συνεχίσουν τις προσφορές μέσα από τις συμφωνίες για προωθητικές ενέργειες που ήδη έχουν με τις αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αλυσίδας My Market, η οποία ενώ τις δύο πρώτες εβδομάδες ήταν αυτή με το χαμηλότερο ποσοστό ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι» (10 στα 52) χθες αποφάσισε να διπλασιάσει τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αυξάνοντάς τα σε 20 στα 52.

Η εν λόγω αλυσίδα προχώρησε σε ριζική αναμόρφωση του «καλαθιού», αλλάζοντας την πλειονότητα των κωδικών. Δεν είναι τυχαίο ότι από το υπουργείο Ανάπτυξης η εν λόγω αλυσίδα αναδείχθηκε «νικητής της εβδομάδας», καθώς σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, η αξία του «καλαθιού» της σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, της τάξης του 11,3%. Μάλιστα, ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης θα επισκεφθεί σήμερα το πρωί κατάστημα της αλυσίδας My Market.

Σε αύξηση του ποσοστού των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που συμμετέχουν στο «καλάθι» προχώρησε και η αλυσίδα «Μασούτης». Ετσι, στη λίστα που ανακοίνωσε χθες το σχετικό ποσοστό είναι 39,80%.

Στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα διατήρησαν τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας η «Σκλαβενίτης» (25 στα 65) και η «ΑΒ Βασιλόπουλος» (47 στα 74).

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα στα 186, ποσοστό 22%, η τιμή μειώθηκε, στα 555, ποσοστό 69%, η τιμή παρέμεινε σταθερή και μόλις σε 75, ποσοστό 9%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρώς στις περισσότερες περιπτώσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι μειώσεις των τιμών ήταν μόλις 1 λεπτό. Σε πολύ μεγάλη αλυσίδα το φαινόμενο αυτό παρατηρείται σε πέντε προϊόντα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η efood, αξιοποιώντας προφανώς και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του χαμηλότερου κόστους λειτουργίας που έχει, προχώρησε σε σημαντικές μειώσεις τιμών σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, με το «καλάθι» της να απαρτίζεται από επώνυμα προϊόντα.

Ας σημειωθεί ότι από χθες στο «καλάθι» συμμετέχουν δύο ακόμη επιχειρήσεις, η «Πίτσιας», αλυσίδα που δραστηριοποιείται στην Πιερία και η Wolt Market, η δραστηριότητα λιανικής που έχει αναπτύξει η γνωστή πλατφόρμα Wolt.