Έρευνα ΕΕΑ: Πώς αξιολογούν το καλάθι του νοικοκυριού οι καταναλωτές
Καλάθι Νοικοκυριού: Νέα έρευνα για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών προσπαθεί να δώσει μία ξεκάθαρη εικόνα για την κατάσταση στην αγορά
Προς την σωστή κατεύθυνση αξιολογούν το «καλάθι του νοικοκυριού» πάνω από τους μισούς καταναλωτές, με τους περισσότερους ωστόσο να θεωρούν ότι χρειάζονται επιπλέον μέτρα, σύμφωνα με τη νέα μεγάλη έρευνα της Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, προκειμένου να υπάρξει ξεκάθαρη εικόνα για την κατάσταση στην αγορά.
Για τα ευρήματα της έρευνας ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «H έρευνα αυτή μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αντίληψη της κατάστασης στην αγορά και να συμβάλει στην υιοθέτηση των κατάλληλων μέτρων προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα.
»Υπάρχουν ενδιαφέροντα ευρήματα, όπως η αλλαγή του δείκτη αισιοδοξίας/απαισιοδοξίας και η στάση των ερωτηθέντων απέναντι στο καλάθι του νοικοκυριού αλλά, φαίνεται ότι το κόστος της ενέργειας συνεχίζει και απασχολεί σε σημαντικό ποσοστό τους ερωτηθέντες. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να ξαναδεί η Πολιτεία τα μέτρα στήριξης και ίσως να πρέπει να εφαρμοστεί ένα διαφορετικό μίγμα πολιτικής.
»Πάντως, σε πιο υψηλή θέση σε σχέση με προηγούμενη έρευνα είναι και ο προβληματισμός που εκφράζουν για την απόκτηση βασικών αγαθών, όπως τα τρόφιμα».
Ο πρόεδρος του ΕΕΑ, το πρωί της Τετάρτης μίλησε στην εκπομπή Ώρα Ελλάδος στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN για τα ευρήματα της έρευνας και τις κατηγορίες εξόδων που έχουν περιορίσει οι καταναλωτές το τελευταίο διάστημα.
Να σημειώσουμε, ότι η έρευνα διεξήχθη από 9 έως 13 Νοεμβρίου, σε δείγμα 1.417 ατόμων στην Περιφέρεια Αττικής.
Τα ευρήματα της έρευνας
Από την έρευνα στον γενικό πληθυσμό (επαγγελματιών, επιχειρηματιών, καταναλωτών κ.λπ.) της περιφέρειας Αττικής, προκύπτουν τα εξής:
- Το 51% των συμμετεχόντων βρίσκουν τα μέτρα και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για την στήριξη των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις, προς τη σωστή κατεύθυνση αν και οι περισσότεροι από αυτούς κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα.
Το 48% αντίθετα, κρίνει ότι κινούνται προς λανθασμένη κατεύθυνση. Καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες (55% έναντι 44%).
- Ακόμα περισσότεροι, πάνω από τους μισούς (54%), αξιολογούν προς τη σωστή κατεύθυνση και τα μέτρα για το «καλάθι του νοικοκυριού». Και εδώ οι περισσότεροι από αυτούς, κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα μέτρα - κάτι που ήδη επιδιώκεται. Το 44% τα βρίσκει προς λανθασμένη κατεύθυνση.
- Βελτιωμένη εικόνα (σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα του Ιουνίου) αποτυπώνεται στον δείκτη αισιοδοξίας / απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, στο σύνολο των κατοίκων της Αττικής. Στο ερώτημα πως αντιμετωπίζουν την πορεία της, τους επόμενους μήνες, απαντούν 36% αισιόδοξα (από 31%) και 63% απαισιόδοξα (από 68%). Ακόμα καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες, όπου το 42% (από 26%) απαντά αισιόδοξα και το 58% (από 72%) απαισιόδοξα.
- Περίπου αντίστοιχη εικόνα (με αυτήν της προηγούμενης έρευνας) παρουσιάζει ο ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες: 49% ανησυχούν (από 48%) - 44% δεν ανησυχούν (από 42%). Στους αυτοαπασχολούμενους (αν και εξακολουθούν να ανησυχούν περισσότερο από τους εργαζόμενους) αξιόλογα βελτιωμένη είναι η εικόνα: 54% ανησυχούν (από 60%) - 38% δεν ανησυχούν (από 29%).
- Το άνοιγμα των καταστημάτων και κάποιες Κυριακές του χρόνου, αξιολογείται αρνητικά από το 41%. Οι υπόλοιποι το αξιολογούν θετικά (27%) ή ουδέτερα (25%). Το 25% δηλώνει ότι αυξάνει τις αγορές τους, και το 34% παραδέχεται ότι τις διευκολύνει. Ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά θετικών απαντήσεων καταγράφεται σε κάποιες ομάδες του πληθυσμού (π.χ. επιχειρηματίες / επαγγελματίες).
- Σημαντική αποδοχή καταγράφουν τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» (τα προϊόντα δηλαδή που έχουν σαν μάρκα το όνομα του σούπερ μάρκετ από όπου πωλούνται). Σχεδόν επτά στους δέκα (67%) απαντούν ότι τα καταναλώνουν ή σκοπεύουν να τα καταναλώσουν, έναντι 23% που απαντούν αρνητικά.
Ενέργεια και βασικά αγαθά προβληματίζουν
- Η ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση - από τους μισούς συμμετέχοντες) και τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, super market - από τέσσερις στους δέκα) είναι οι κατηγορίες εξόδων που προβληματίζουν σήμερα περισσότερο (με τις υπόλοιπες να καταγράφουν μονοψήφια ποσοστά) τα ελληνικά νοικοκυριά. Καταγράφεται πάντως (σε σύγκριση με την έρευνα του Ιουνίου) μείωση του προβληματισμού για την ενέργεια (50% από 57%) και αύξηση για τα βασικά αγαθά (37% από 30%).
- Η ενέργεια και -σχεδόν ισόποσα- τα καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές) εξακολουθούν να είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που έχουν κυρίως περιορίσει, οι καταναλωτές (27% και 26% αντίστοιχα). Κοντά τους ως ποσοστό καταγράφονται και τα βασικά αγαθά (21%). Περίπου αντίστοιχη εικόνα αντικρίζουμε και στις απαντήσεις των επαγγελματιών / επιχειρηματιών.
- Βρισκόμαστε ήδη στον χειμώνα και ο τρόπος θέρμανσης είναι από τα βασικά θέματα που απασχολούν τους πολίτες.
Περισσότεροι (36%) θα χρησιμοποιήσουν κυρίως το πετρέλαιο, με σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από ότι το φυσικό αέριο (20%). Ακολουθούν με 16% τα κλιματιστικά/αντλίες θερμότητας, ενώ πιο χαμηλά συναντάμε άλλους τρόπους. Οι οκτώ στους δέκα δεν θα αλλάξουν τρόπο θέρμανσης φέτος.
Έρχονται εορταστικό καλάθι και καλάθι του Άγιου Βασίλη
Με προϊόντα για το «γιορτινό τραπέζι» θα γεμίσει το καλάθι του νοικοκυριού, όπως ανακοίνωσε νωρίτερα σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ενώ θα υπάρξει και ξεχωριστό καλάθι πλούσιο σε παιχνίδια για τα μικρά παιδιά.
Συγκεκριμένα, από 14 Δεκεμβρίου έως 4 Ιανουαρίου 2023 θα εφαρμοστεί το εορταστικό καλάθι με την προσθήκη των εξής προϊόντων:
1. Γαλοπούλα
2. Μοσχάρι
3. Τσουρέκι
4. Βασιλόπιτα
5. Σοκολάτες
Την ίδια στιγμή ένα ακόμη ξεχωριστό καλάθι με ισχύ επίσης από 14 Δεκεμβρίου θα χαροποιήσει ιδιαίτερα παιδιά αλλά και γονείς, καθώς έρχεται και το καλάθι του Άγιου Βασίλη.
Σε αυτό θα συμπεριληφθούν 10 κατηγορίες παιχνιδιών:
- επιτραπέζια παζλ
- παιχνίδια κούκλες και άλλα αξεσουάρ
- βρεφικά παιχνίδια
- φιγούρες δράσης
- παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια
- αθλητικά παιχνίδια μπάλες κτλ.
- λούτρινα παιχνίδια
- μουσικά παιχνίδια
- τηλεκατευθυνόμενα
- ηλεκτρικά παιχνίδια
Για την απόφασή του να μείνουν εκτός εορταστικού καλαθιού τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες ο υπουργός είπε: «Είχε γίνει μεγάλη συζήτηση για το να θα περιλάβουμε κουραμπιέδες και μελομακάρονα. Με δική μου απόφαση δεν θα τα συμπεριλάβουμε για να μην έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό με ζαχαροπλαστεία και φούρνους».
Ενώ σχετικά με το καλάθι του Αγίου Βασίλη ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε: «Οι περισσότερες αλυσίδες μας έχουν πει ότι θα συμπεριλάβουν περισσότερα από ένα και θα είναι πλούσιο».
Διαβάστε επίσης:
Εκτός «εορταστικού καλαθιού» μελομακάρονα, κουραμπιέδες
Γεωργιάδης: Με το καλάθι του νοικοκυριού κερδίζουμε 1,5 μισθό
Έρχεται το «καλάθι του Άϊ-Βασίλη» - Τα προϊόντα που θα περιλαμβάνει