Φουντώνει η «μάχη» των φωτοβολταϊκών για επιχειρήσεις και νοικοκυριά
Αυξάνεται όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τα νοικοκυριά για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε στέγες και ταράτσες κτιρίων για ιδιοκατανάλωση.
Ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο, δεδομένης και της αύξησης του ενεργειακού κόστους, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το ενδιαφέρον από την πλευρά των καταναλωτών έχει εκτιναχθεί. Ιδιώτες που εμφανίζονταν περισσότερο διστακτικοί τα προηγούμενα χρόνια, παίρνουν πλέον, όπως σημειώνουν, πιο εύκολα την απόφαση στην παρούσα συγκυρία, ώστε να προχωρήσουν σε μία τέτοια επένδυση.
Προς την κατεύθυνση αυτή άλλωστε συμβάλλουν περαιτέρω οι δράσεις που σχεδιάζει και έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση, με τα προγράμματα επιδότησης φωτοβολταϊκών συστημάτων που δρομολογεί και αφορούν συνολικά, τόσο ιδιώτες, όσο επιχειρήσεις και αγρότες.
Στα σημαντικά πλεονεκτήματα της επένδυσης σε φωτοβολταϊκά συστήματα είναι η γρήγορη απόσβεσή της καθώς και η σημαντική μείωση στον τελικό λογαριασμό, κίνητρο δηλαδή ιδιαίτερα σημαντικό σε μία περίοδο που το ενεργειακό κόστος αποτελεί τη μεγαλύτερη «πηγή» προβληματισμού για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Ενδεικτικά, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ο χρόνος απόσβεσης από το κόστος της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών μπορεί να φτάσει τα 3 έως 5 χρόνια
Αρκετοί καταναλωτές προσανατολίζονται στην εγκατάσταση μικρών φωτοβολταϊκών στέγης την ίδια στιγμή που δέχονται, συνεχείς, ισχυρές πιέσεις από τους αυξημένους λογαριασμούς ρεύματος στο διαθέσιμο εισόδημά τους. Η τάση αυτή από πλευράς των νοικοκυριών που εξετάζουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στη συγκεκριμένη επένδυση, εμφανίζεται ακόμη μεγαλύτερη εν αναμονή του επερχόμενου προγράμματος «φωτοβολταϊκά στις στέγες» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσω του οποίου αναμένονται επιδοτήσεις από 30% έως 60%, συνολικά σε τουλάχιστον 100.000 νοικοκυριά.
Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις αξίζει να σημειωθεί ότι οι επενδύσεις τους σε φωτοβολταϊκά συστήματα είχαν σε πολλές περιπτώσεις δρομολογηθεί πολύ νωρίτερα, προτού δηλαδή ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση. Η οποία, ωστόσο, ήρθε να επιταχύνει τις εξελίξεις, στην προσπάθεια των επιχειρήσεων να προσαρμοστούν όσο το δυνατό γρηγορότερα στα νέα δεδομένα που διαμορφώθηκαν. Καθώς το ενεργειακό αυτή τη στιγμή αποτελεί το κυριότερο λόγο της εκτόξευσης του λειτουργικού τους κόστους.
Έτσι, αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις στον κλάδο του λιανεμπορίου, των σούπερ μάρκετ και της μεταποίησης -κυρίως εκείνες που διαθέτουν μεγάλα καταστήματα στα οποία μπορούν να εγκαταστήσουν αντίστοιχα συστήματα - έχουν προχωρήσει ήδη στις απαραίτητες κινήσεις τους προς αυτή την κατεύθυνση,
Με στόχο, ουσιαστικά να δημιουργήσουν για την επόμενη μέρα μία «ασπίδα» απέναντι στην άνοδο του ενεργειακού κόστους, να εξοικονομήσουν χρήματα, αλλά και να μειώσουν, μακροπρόθεσμα, την εξάρτησή τους από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.