Κορυφώνεται η κίνηση στην αγορά την εβδομάδα των Χριστουγέννων
Ικανοποιητικά ξεκίνησε η εφετινή εορταστική κίνηση στην αγορά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου που περιμένει να εξελιχθεί πολύ καλύτερα τις τελευταίες δύο εβδομάδες του έτους και να «ζεσταθεί» με το δώρο των Χριστουγέννων στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Μετά την πρώτη διερευνητική Κυριακή του Δεκεμβρίου, ανοικτά είναι σήμερα τα εμπορικά καταστήματα, δεύτερη και τελευταία εργάσιμη Κυριακή για εφέτος.
Την ίδια στιγμή αυξάνεται η κίνηση και στα σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές να αξιοποιούν τις προσφορές και το καλάθι του νοικοκυριού για να οργανώσουν εγκαίρως το εορταστικό τραπέζι.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης έχει δηλώσει ότι οι έλεγχοι θα είναι διαρκείς και εκτεταμένοι σε όλο το εύρος της αγοράς ενώ σημείωσε: «Θα δούμε αυτές τις εβδομάδες, μέχρι τις 4 Ιανουαρίου, πως θα πάνε τα προϊόντα στο εορταστικό καλάθι για να μπορέσουμε να πάρουμε και άλλες αποφάσεις στην πορεία».
Επιπλέον, αν και το καλάθι του Αη Βασίλη φαίνεται ότι κέρδισε από την πρώτη μέρα εφαρμογής τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις παιχνιδιών, ωστόσο ο υπουργός σημειώνει στις δηλώσεις του ότι και αυτό το καλάθι θα είναι υπό συνεχή παρακολούθηση.
Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει στην φαρέτρα του έτοιμα κι άλλα καλάθια όπως είναι ένα καλάθι για τα υγρά καύσιμα, για το οποίο η σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή είναι ολοκληρωμένη και θα ενεργοποιηθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, εάν και όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο.
Ενισχύονται οι προσδοκίες της αγοράς
Κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένει ο εμπορικός κόσμος τις επόμενες ημέρες με τις προσδοκίες να ενισχύονται από την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων που αναμένεται να ενισχύσει την καταναλωτική δυναμική των Ελλήνων. «Μπήκαμε στην καρδιά της εμπορικής περιόδου» αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, αντιπρόεδρος GRECA και εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου. «Με τα καταστήματα ανοικτά περιμένουμε τους καταναλωτές να έρθουν στις κεντρικές και περιφερειακές αγορές να κάνουν τα ψώνια τους για τις γιορτές» τονίζει και συμπληρώνει: «Η κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένεται από την επόμενη εβδομάδα, οπότε και θα καταβληθεί το δώρο των Χριστουγέννων».
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, πέρυσι ο τζίρος των λιανεμπορικών επιχειρήσεων ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ την εορταστική περίοδο. «Φέτος περιμένουμε ο τζίρος του λιανικού εμπορίου να σπάσει το ρεκόρ των 4 δισ. ευρώ» τονίζει.
Επίσης, εκτιμά ότι η δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων θα συνεχιστεί και εφέτος στις γιορτές. «Παρά το γεγονός ότι έχει ανοίξει η αγορά και περίμεναν όλοι τη μείωση της κίνησης στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αυτό δεν επιβεβαιώθηκε. Έγινε το αντίθετο και συνεχίζει η ανοδική χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και γενικότερα του ίντερνετ στην Ελλάδα» υπογραμμίζει.
Ανάσα στους καταναλωτές, σύμφωνα με τον ίδιο, φέρνει και το καλάθι του νοικοκυριού. Όπως επισημαίνει «Το καλάθι που πρότεινε και επέβαλε η κυβέρνηση έχει δώσει αποτέλεσμα. Τα πρώτα νούμερα έδειξαν ότι οι τιμές μειώθηκαν και στη διάρκεια ενός έτους γλιτώνει ο καταναλωτής έναν μισθό αν αγοράζει τα προϊόντα του καλαθιού. Αυτό είναι σημαντικό. Υπάρχουν παραλείψεις, υπάρχει ανάγκη για διόρθωση του καλαθιού όμως δεν παύει αυτό να ακυρώνει την επιτυχία του εγχειρήματος».
Πώς θα συμπεριφερθούν όμως την περίοδο των εορτών οι καταναλωτές; Αυτό διερευνά πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook» στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναμενόμενη δαπάνη εφέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021. Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες εφέτος, ενώ σημειώνεται ότι το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.
Ποια προϊόντα θα αγοράσουν οι καταναλωτές για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι;
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός, προκειμένου να κάνουν αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές. Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις ποιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι. Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων : 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελής μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).
Ποια προϊόντα θα δωρίσουν φέτος τα Χριστούγεννα οι Έλληνες;
Ανάμεσα στα χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν εφέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα / παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%). Προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών. Ποσοστό 71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν να κάνουν. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για τα προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%).