Δεμένα τα πλοία στα λιμάνια λόγω έλλειψης φορτίων

Τις πρώτες εβδομάδες του νέου έτους τουλάχιστον 53 δρομολόγια από ένα σύνολο 196 προγραμματισμένων δρομολογίων στις γραμμές Απω Ανατολής, Βόρειας Ευρώπης και Μεσογείου δεν θα πραγματοποιηθούν λόγω έλλειψης φορτίων.
ΑΠΕ - ΜΠΕ

H πτώση της ζήτησης αγαθών λόγω των οικονομικών προβλημάτων έχει μειώσει τον όγκο των διακινούμενων φορτίων από την Ανατολή (τόπος παραγωγής) προς τη Δύση (τόπος κατανάλωσης).

Η κατάσταση αυτή έχει αντίκτυπο και στα ελληνικά λιμάνια. Πηγές από το λιμάνι του Πειραιά και ειδικότερα από τη ΣΕΠ που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ επισημαίνουν στα «ΝΕΑ» ότι τα στοιχεία στη διακίνηση containers τις πρώτες ημέρες του 2023 δείχνουν σημαντική πτώση σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο. Η εικόνα αυτή αναμένεται να παραμείνει ίδια και το επόμενο διάστημα, ενώ, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, όλες οι ελπίδες εναποτίθενται σε μια διακοπή του ρωσοουκρανικού πολέμου, που θα ενισχύσει τη ζήτηση στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα λόγω της αναμενόμενης ανοικοδόμησης της Ουκρανίας.

Στο μεταξύ, σε διεθνές επίπεδο η Alphaliner επισημαίνει ακόμη ότι ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων από τα λιμάνια της Απω Ανατολής προς αυτά της Ευρώπης μπορεί να αυξηθεί εάν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) αποφασίσουν να ακυρώσουν περαιτέρω δρομολόγια μετά τις αργίες της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς, οι οποίες θα ξεκινήσουν στις 21 Ιανουαρίου. Εχει γίνει γενική πρακτική οι liners να «ακυρώνουν» τα δρομολόγια τις εβδομάδες μετά την Κινεζική Πρωτοχρονιά. Σε αντίθεση με αυτό, τις εβδομάδες πριν από τις διακοπές τυπικά παρατηρείται μια μικρή εξαγωγική άνθηση από την Κίνα, καθώς το φορτίο αποστέλλεται πριν κλείσουν τα εργοστάσια και η παραγωγή σταματήσει σχεδόν.

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Container Trades Statistics, ο όγκος φορτίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης μειώθηκε κατά 18,4% τον Νοέμβριο, έπειτα από ακόμη μεγαλύτερη πτώση 25,9% τον Οκτώβριο. Η κατάργηση των δρομολογίων αυτές τις ημέρες δείχνει τώρα ότι η ζήτηση φορτίου από την Ασία δεν έχει ακόμη ανακάμψει.

Οι συνεργάτες της «συμμαχίας» 2M, που συγκροτούν η MAS και η Maersk, ενημέρωσαν τους πελάτες τους ότι όλα τα δρομολόγια της κυκλικής γραμμής Κίνας και Μαλαισίας «AE1 / Shogun» προς το Ρότερνταμ και το Bremerhaven είχαν ακυρωθεί έως τον Δεκέμβριο, τον Ιανουάριο και μέχρι το πρώτο εξάμηνο του Φεβρουαρίου. Επίσης το κυκλικό δρομολόγιο «AE55 / Griffin» της Maersk και της MSC τον Ιανουάριο προσέφερε μόνο τρία δρομολόγια από τη Σαγκάη, το Νινγκμπό και το Τανζούνγκ Πέλεπας προς το Φελιξστόου και τη Χάβρη. Ολα τα δρομολόγια τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες έχουν ακυρωθεί. Αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 29% στον αριθμό των 2 εκατομμυρίων δρομολογίων τις πρώτες επτά εβδομάδες του έτους.

Επιπλέον, υπολογίζοντας τις αναχωρήσεις Ασίας - Μεσογείου, η συμμαχία 2M προσφέρει 24% λιγότερα ταξίδια με κατεύθυνση δυτικά, στο εμπόριο Ασίας - Ευρώπης. Η OCEAN Alliance έχει κάνει παρόμοιες προσπάθειες, μειώνοντας τον αριθμό των ταξιδιών με κατεύθυνση δυτικά κατά 23%.

Μια άλλη τάση που ακολουθούν οι liners για να διατηρήσουν σε κάποιο επίπεδο τους ναύλους είναι η εκτροπή όλο και περισσότερων δρομολογίων που ξεκινούν από τη Βόρεια Ευρώπη προς την Ασία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας (γύρος της Αφρικής), αποφεύγοντας το κανάλι του Σουέζ. Αυτή η παράκαμψη προσθέτει δύο εβδομάδες στο ταξίδι και ως εκ τούτου οδηγεί σε μεταγενέστερες αφίξεις πλοίων πίσω στην Κίνα.

Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών δεν ακυρώνουν δρομολόγια μόνο για να προσαρμόσουν την προσφορά χωρητικότητας στη χαμηλότερη ζήτηση φορτίου, αλλά και για να αποφύγουν περαιτέρω πτώση των ναύλων από την Κίνα. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχουν επιτύχει ιδιαίτερα αποτελέσματα.