«Βαρίδι» για τις εγχώριες μονάδες φυσικού αερίου η έκτακτη εισφορά
Ανατροπές στη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς και αύξηση του κόστους παραγωγής των μονάδων φυσικού αερίου κατά 20 ευρώ η μεγαβατώρα, έχει προκαλέσει η έκτακτη εισφορά που επιβλήθηκε με νόμο από τις αρχές Νοεμβρίου του 2022 ύψους 10 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Το μέτρο, όπως αναφέρει σε επιστολή του προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα ο ΕΣΑΗ (Σύνδεσμος Aνεξάρτητων Hλεκτροπαραγωγών), καθιστά την ελληνική αγορά τεχνηέντως ακριβότερη από τις γειτονικές, με αποτέλεσμα να έχει προκαλέσει σημαντική αύξηση των εισαγωγών εις βάρος των εγχώριων μονάδων παραγωγής.
Παραθέτει μάλιστα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία για τις πέντε τελευταίες εβδομάδες και σε αντιδιαστολή με τον μέσο όρο του περασμένου έτους οι εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας εμφανίζονται αυξημένες από 24% έως 38% έναντι μέσου όρου 8% του 2022. Αντίστοιχα, το ίδιο διάστημα το ποσοστό συμμετοχής των εγχώριων μονάδων στη χονδρεμπορική αγορά μειώθηκε σταδιακά από 28% στο 9% από 38% μέσο όρο το 2022.
Η επίπτωση της ρύθμισης στο εμπορικό ισοζύγιο είναι προφανής και δυσμενής για τη χώρα, ενώ επιπλέον η ανατροπή που έχει προκαλέσει υπέρ των εισαγωγών απομειώνει και τα έσοδα του ΤΕΜ αφού οι εισαγωγές δεν συμμετέχουν στον προσωρινό μηχανισμό επιστροφής μέρους των εσόδων. Παράλληλα, αυξάνει την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας και διακινδυνεύει την ασφάλεια εφοδιασμού.
Επίσης, σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ, θίγει βαρύτατα την ανταγωνιστικότητα των εγχώριων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο καθώς την καθιστά 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα ακριβότερη από τις αντίστοιχες στην υπόλοιπη Ευρώπη. Επισημαίνει επίσης ότι σε σχέση με την περίοδο εξαγγελίας του μέτρου παρατηρείται τριπλασιασμός του ποσοστού έκτακτης εισφοράς επί των τιμών φυσικού αερίου στο TTF.
Eνα ακόμη ζήτημα που επισημαίνεται από τον ΕΣΑΗ είναι ότι η ξαφνική επιβολή της έκτακτης εισφοράς έχει ανατρέψει τον προγραμματισμό των εταιρειών για φορτία LNG που είχαν συμβολαιοποιηθεί και περιέχουν ρήτρες take or pay, οδηγώντας τις μονάδες σε υποχρεωτική λειτουργία επί ζημία. Εχει επίσης οδηγήσει σε ακυρώσεις φορτίων προκαλώντας οικονομική ζημία και μεγάλες δυσκολίες διαχείρισης των προγραμματισμένων φορτίων.