Παγκόσμιοι πρωταθλητές οι Έλληνες εφοπλιστές στις επενδύσεις

Συνολικές επενδύσεις 13,5 δισ. δολάρια σε αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων πραγματοποίησαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2022, κρατώντας την πρώτη θέση παγκοσμίως στις συναλλαγές αυτές.
AP

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες συνολικής αξίας 7,9 δισ. δολαρίων, που αντιστοιχούν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt.

Σε αριθμό πλοίων οι περισσότερες παραγγελίες τοποθετήθηκαν σε containerships (38 πλοία) και ακολουθούν τα bulkers (22 πλοία), τα δεξαμενόπλοια (18 πλοία) και τα LNG Carriers (14 πλοία).

Το σύνολο των υπό ναυπήγηση ελληνόκτητων πλοίων είναι 230, μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. dwt και αξίας 20 δισ. δολαρίων. Αποτελούν με όρους dwt το 8% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών. Εξ αυτών τα 45 είναι bulkers, τα 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships), τα 56 δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG Carriers, τα 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και τέσσερα διαφόρων άλλων τύπων.

Όσον αφορά στις αγοροπωλησίες πλοίων, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, το 2022 οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν 5,6 δισ. δολαρίων για αγορές 254 πλοίων από «δεύτερο χέρι». Σημειώνεται ότι το 2021 είχαν αγοράσει 375 πλοία επενδύοντας 7,5 δισ. δολάρια.

Η σύγκριση των στοιχείων του 2021 και του 2022 αποτυπώνει μία μείωση της δραστηριότητας των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις αγορές πλοίων, ενώ παρέμειναν το ίδιο δραστήριοι στις πωλήσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο την άνοδο των αξιών των πλοίων κυρίως στα δεξαμενόπλοια και βγαίνοντας ως πωλητές και εξασφάλισαν υψηλά κέρδη.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες το 2022, στις αγορές, εστίασαν περισσότερο στα δεξαμενόπλοια αποκτώντας115 έναντι 2,7 δισ. δολ. σε αντίθεση με το 2021 που εστίασαν στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου επενδύοντας 4,1 δισ. δολάρια για αγορά 230 bulkers.

Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων. Συνεπώς σε μία έστω και περιορισμένη άνοδο της ζήτησης πετρελαίου, αναμένεται μία πολύ δυνατή αγορά ναύλων στα δεξαμενόπλοια δεδομένης της μείωσης του ενεργού στόλου.

Το 2022 τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα προχώρησαν σε σημαντικές επενδύσεις σε πλοία από δεύτερο χέρι (second hand) τόσο στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια, με έμφαση στα μεσαία μεγέθη κυρίως στα πλοία μεταφοράς αργού και προϊόντων πετρελαίου.

Ο λόγος είναι απλός. Ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλά και η επιμονή του Covid-19 στην Κίνα έχουν δημιουργήσει σημαντικές αβεβαιότητες όσον αφορά την πορεία των οικονομιών, αβεβαιότητες που επηρεάζουν σημαντικά το εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου. Παράλληλα το εμπάργκο της Δύσης στα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα δημιουργεί νέα δεδομένα για το θαλάσσιο εμπόριο καθώς οι χώρες - μέλη της ΕΕ απευθύνονται σε νέες πηγές για την προμήθεια πετρελαίου και φυσικού αερίου.