Γιατί η Ελλάδα παραπέμφθηκε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τους σιδηροδρόμους

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκαθάρισε χθες τους λόγους που παραπέμφθηκε η Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στα μέσα Φεβρουαρίου και αυτοί δεν αφορούν ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου. 
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Συγκεκριμένα, η χώρα μας παραπέμφθηκε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω μη συμμόρφωσής της με την οδηγία για τη δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου (2012/34/Ε.Ε.), σύμφωνα με την οποία τα κράτη-μέλη πρέπει να εξασφαλίσουν την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του διαχειριστή της εθνικής υποδομής (ΟΣΕ).

Με λίγα λόγια, αφορά συμβόλαια σχετικά με τις επιδοτήσεις του ελληνικού κράτους προς τον ΟΣΕ. Το ζήτημα αυτό εκκρεμεί, μάλιστα, από τον Ιούνιο του 2015.

«Δεν μπορούμε να πούμε υπό ποιες συνθήκες θα μπορούσε να είχε αποτραπεί το δυστύχημα, αυτό αποτελεί αντικείμενο των ερευνών, που είναι εθνική αρμοδιότητα», τόνισε εκπρόσωπος της Κομισιόν για να προσθέσει ότι «η απόφαση της Επιτροπής για παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σχετίζεται με συμβατική ρύθμιση μεταξύ της αρμόδιας εθνικής αρχής και του διαχειριστή του σιδηροδρομικού δικτύου (ΟΣΕ)». «Αποτελεί υποχρέωση κοινοτικού δικαίου η ολοκλήρωση και δημοσιοποίηση μιας τέτοιας συμφωνίας για λόγους διαφάνειας όσον αφορά τα έργα και τη χρήση κοινοτικών κονδυλίων και δεν σχετίζεται συγκεκριμένα με τη σιδηροδρομική ασφάλεια», είπε χαρακτηριστικά.

Στην τακτική ενημέρωση των Ευρωπαίων ανταποκριτών έγινε αναφορά και στο θέμα της χρηματοδότησης για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Εκπρόσωπος της Κομισιόν επεσήμανε ότι η ελληνική κυβέρνηση είχε αναγνωρίσει την ανάγκη αναβάθμισής του και μάλιστα κατά προτεραιότητα στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ στο πλαίσιο της εφαρμογής του ενέκρινε νόμο τον περασμένο Οκτώβριο για την παροχή πρόσθετων πόρων στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ. Σημείωσε ότι μέσω του ελληνικού προϋπολογισμού τον Δεκέμβριο διατέθηκαν επιπλέον 50 εκατομμύρια για συντήρηση σιδηροδρόμων από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ η ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ERTMS) συμπεριλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με ορόσημο τέλη του 2023. Πρόσθετοι πόροι 130 εκατομμυρίων θα διατεθούν, όπως είπε, για τρία έργα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής υποδομής.