Βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ σε πέντε ημέρες από τους Δήμους
Συγκεκριμένα, οι δήμοι υποχρεώνονται να εκδίδουν εντός 5 ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρούν ηλεκτρονικά τις σχετικές βεβαιώσεις, οι οποίες θα ισχύουν μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής τους. Ωστόσο δεν υποχρεώνονται να χορηγούν τη βεβαίωση και ψηφιακά, αλλά «δύναται» όπως αναφέρει η τροπολογία, κάτι που προφανώς δείχνει ότι λίγοι δήμοι θα ακολουθήσουν το παράδειγμα του Δήμου Αθηναίων και του Δήμου Ζωγράφου.
Σε ό,τι αφορά τα δικαιολογητικά, το υπουργείο Εσωτερικών θέτει συγκεκριμένους κανόνες προκειμένου να σταματήσει η ταλαιπωρία των πολιτών. Σήμερα υπάρχουν δήμοι που ζητούν 10 και 15 δικαιολογητικά για να εκδώσουν το πιστοποιητικό ΤΑΠ, όπως για παράδειγμα οι Δήμοι Αλμυρού και Σκιάθου.
Με βάση τη διάταξη για τη χορήγηση της βεβαίωσης, κατόπιν σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου για τα τετραγωνικά που δήλωσε στην αίτησή του, θα απαιτείται η προσκόμιση μόνο 2 ή 3 δικαιολογητικών. Συγκεκριμένα, για τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα οι ενδιαφερόμενοι θα προσκομίζουν τη φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος μαζί με το αποδεικτικό εξόφλησής του και το πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας. Για τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα αντί του λογαριασμού ρεύματος ο αιτών θα προσκομίζει βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από τον διαχειριστή ελληνικού δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) με ημερομηνία διακοπής, υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για τη μη χρήση του ακινήτου και πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας.
Οπως προαναφέρθηκε, οι περισσότεροι δήμοι ζητούν πληθώρα δικαιολογητικών λειτουργώντας κατά κάποιον τρόπο ως ελεγκτές του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, ενώ υπάρχουν δήμοι ακόμα και σήμερα που χρειάζονται 1,5-2 μήνες για την έκδοση του πιστοποιητικού.
Σύμφωνα με τους συμβολαιογράφους, ο Δήμος Αγίας Παρασκευής καθυστερεί 1,5-2 μήνες να εκδώσει βεβαίωση ΤΑΠ, ενώ ανάλογο χρονικό διάστημα απαιτείται για να εκδοθεί πιστοποιητικό μη οφειλής ΤΑΠ και στον Δήμο Αγίου Δημητρίου. Ο Δήμος Πειραιά ζητεί πληθώρα δικαιολογητικών, ενώ ο Δήμος Κορωπίου αν και στη σχετική διάταξη νόμου προβλέπεται ότι η βεβαίωση ΤΑΠ έχει ισχύ ενός έτους, εκδίδει βεβαίωση διάρκειας 2 μηνών. Στον Δήμο Χαλανδρίου η έκδοση βεβαίωσης ΤΑΠ εκδίδεται σε περίπου 2 εβδομάδες και στον Δήμο Ψυχικού περίπου σε μία. Καθυστερήσεις καταγράφονται και στους Δήμους Χαϊδαρίου, Αγίων Αναργύρων, Περιστερίου, Ηλιούπολης και Νέας Φιλαδέλφειας. Σημειώνεται ότι βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας εκδίδουν μόνο ο Δήμος Αθηναίων και ο Δήμος Ζωγράφου.
Στην ανάλυση των συνεπειών που κατατίθεται μαζί με την τροπολογία τονίζεται ότι η έως σήμερα προβλεπόμενη διαδικασία έκδοσης βεβαιώσεων τέλους ακίνητης περιουσίας είναι ιδιαίτερα περίπλοκη τόσο για τη διοίκηση όσο και για τους φορολογούμενους, αυξάνοντας τα γραφειοκρατικά βάρη. Στους μακροπρόθεσμους στόχους, όπως τονίζεται στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας, αναφέρεται η εμπέδωση και καθιέρωση των εφαρμογών τεχνολογίας Διαδικτύου από τους εμπλεκόμενους φορείς με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.