Μειώνουν κρέας και μπάνιο, αδυνατούν να κάνουν διακοπές οι Έλληνες

Βαρύς ο οικογενειακός προϋπολογισμός για τους Έλληνες καταναλωτές λόγω της ακρίβειας - Κόβουν μέχρι και τις καθημερινές ανάγκες προκειμένου να ανταπεξέλθουν

Μειώνουν κρέας και μπάνιο, αδυνατούν να κάνουν διακοπές οι Έλληνες
Eurokinissi
4'

Σε μια σημαντική έρευνα προχώρησε η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) της ΓΣΕΕ που είχε ως στόχο να καταγράψει τη συμπεριφορά των καταναλωτών την περίοδο ακρίβειας στην Ελλάδα από το 2021 μέχρι το 2022.

Η έρευνα ξεκίνησε από τις 10 Ιανουαρίου και διήρκησε μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου 2023, με συμπλήρωση 1.710 διαδικτυακών ερωτηματολογίων αποκαλύπτοντας πώς λόγω του τεράστιου κύματος ακρίβειας, ο μέσος Έλληνας δεν μπορεί να συντηρήσει πλέον τη μόνιμη κατοικία του ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι έχει μειώσει τις φορές που κάνει μπάνιο και πλέον δεν επιλέγει το κρέας στη διατροφή του. Δραματικό μάλιστα είναι το ποσό των ανθρώπων που δεν επέλεξαν να βάλουν θέρμανση φέτος αλλά φόρεσαν περισσότερα ρούχα για να μην κρυώνουν.

«Όχι» από τους καταναλωτές στο Καλάθι του Νοικοκυριού

Στην ερώτηση αν πραγματοποιούν αγορές από το καλάθι του νοικοκυριού, η συντριπτική πλειοψηφία απαντά αρνητικά (83%)

Οι καταναλωτές σημειώνουν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δε συμβάλλει καθόλου στη μείωση κόστους τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης του νοικοκυριού τους (71,0%). Λίγο συμβάλλει απαντά το 16,0% και μέτρια το 9,6%. Ωστόσο, ένα μικρό ποσοστό θεωρεί ότι το καλάθι του νοικοκυριού συμβάλλει πολύ (2,2%) και πάρα πολύ μόλις το 1,2%.

Τα τρόφιμα επιβαρύνουν περισσότερο τον προϋπολογισμό

Σημαντική επιβάρυνση στις τιμές εντοπίζουν οι περισσότεροι καταναλωτές κυρίως στα τρόφιμα (87,78%) αλλά και στη θέρμανση (79,82%). Κατόπιν η κατηγορία δαπανών που σημειώνει αύξηση τον τελευταίο χρόνο αξιολογούν πως είναι η μετακίνηση με Ι.Χ. (66,61%) και τα λοιπά βασικά είδη πρώτης ανάγκης (54,09%).

Αξιόλογο ποσοστό δηλώνει οικονομική επιβάρυνση και στην ιατρική περίθαλψη (42,75%) καθώς επίσης και στο κόστος των ενοικίων / ή του δανείου της κατοικίας τους (30,70%).

Οι ερωτώμενοι δηλώνουν ότι αυξήσεις έχουν επιβαρυνθεί και σε άλλες κατηγορίες όπως για παράδειγμα δηλώνουν σε ποσοστό 28,83% για την κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης και 24,15% για την κατηγορία της εκπαίδευσης και των έκτακτων αναγκών επίσης.

Σε μικρότερο ποσοστό εντοπίζουν αυξήσεις σε κατηγορίες όπως οι τηλεπικοινωνίες (22,75%), η ψυχαγωγία (21,93%) και η προσωπική φροντίδα (21,58%).

6 στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να πάνε διακοπές

Αναφορικά με τις δραστηριότητες αναψυχής, 6 στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να απολαύσουν έστω και μία εβδομάδα διακοπές το χρόνο. Οι περισσότεροι δε καταναλωτές (84,29%) που αδυνατούν ανήκουν στην κατηγορία με οικογενειακό εισόδημα 0€-2000€.

Το 56,2% δεν έχει κάνει διακοπές τουλάχιστον τα 3 τελευταία έτη ή και καθόλου. Σχεδόν 3 στους 10 καταναλωτές δεν έχουν κάνει διακοπές εδώ και πολλά χρόνια ενώ ομοίως στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και το υπόλοιπο 27,8% που απέδρασε μόλις για μία εβδομάδα πριν από τρία έτη. Το 22%, δηλαδή μόλις 2 στους 10 καταναλωτές φροντίζουν να εξασφαλίζουν πάντα μία εβδομάδα διακοπές. Τέλος, το 21,8% κατάφερε να κάνει διακοπές πριν από 12 μήνες.

Σε μία απόπειρα προσέγγισης του ζητήματος υπό το πρίσμα της επαγγελματικής κατάστασης των καταναλωτών αλλά και του μηνιαίου οικογενειακού τους εισοδήματος θα εντοπίσουμε πως μεγάλοι ηττημένοι των διακοπών είναι οι άνεργοι, οι οποίοι, σε ποσοστό 77,53% δεν έχουν κάνει ποτέ διακοπές ή έχουν τουλάχιστον τρία χρόνια να κάνουν διακοπές. Σε ποσοστό 68,42% στην ίδια θέση βρίσκονται και οι συνταξιούχοι.

Κερδισμένοι αποδεικνύεται ότι είναι οι επιχειρηματίες, καθώς, το 72,73% εξασφαλίζει πάντα μία εβδομάδα διακοπών, και επίσης, απέδρασε για μία εβδομάδα πριν από 12 μήνες.

Με παρονομαστή το μηναίο οικογενειακό εισόδημα, το 80,33% των καταναλωτών με μηναίο οικογενειακό εισόδημα 0€ - 1000€ δεν απολαμβάνει διακοπές εδώ και πολλά χρόνια ή έχει να απολαύσει τουλάχιστον τρία χρόνια. Το αντίστοιχο ποσοστό για όσους έχουν μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα 1000-2000€ είναι 57,5%.

Εξετάζοντας τις επόμενες κλίμακες εισοδήματος, οι περισσότεροι δηλώνουν πως εξασφαλίζουν πάντα μία εβδομάδα διακοπών ή έκαναν τουλάχιστον πριν 12 μήνες, (εισόδημα 2000€-3000€ το 68,46%, 3000-4000 το 78,72% και 4000€-5000€ το 58,82%).

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή