Προσφορές και χαμηλές τιμές ψάχνουν οι καταναλωτές
Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι αν και η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε ανάπτυξη, οι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι ζουν σε ένα υφεσιακό οικονομικό περιβάλλον. Την ίδια ώρα, μειώνεται η αναλογία των καταναλωτών που αναζητούν ποιοτικά και ίσως πιο ακριβά προϊόντα, καθώς και όσων δεν δίνουν σημασία στην τιμή.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα για τις «φυλές των αγοραστών» που παρουσίασε η NielsenIQ τρεις στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα ανήκουν στη λεγόμενη φυλή των «αγχωμένων - κυνηγών προσφορών και χαμηλών τιμών», ποσοστό που το 2019 ήταν μόλις 10%.
Μεγάλο επίσης είναι πλέον το ποσοστό των λεγόμενων «επικεντρωμένων (πειθαρχημένων) αγοραστών», οι οποίοι τηρούν αυστηρά τη λίστα με τα ψώνια που έχουν προαποφασίσει, όπως και τον προϋπολογισμό, ενώ δεν προβαίνουν στις λεγόμενες «αυθόρμητες αγορές».
Το ποσοστό τους το 2022 ανέβηκε σε 21% από 16% το 2021, ενώ την ίδια ώρα μειώθηκε σε 17% από 21% το 2021 και 24% το 2019 το ποσοστό των λεγόμενων «αναζητητών ποιότητας». Βασικό χαρακτηριστικό των καταναλωτών που κατατάσσονται σε αυτή την κατηγορία είναι ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για ποιοτικά προϊόντα, διάθεση που υπό το βάρος της ακρίβειας φαίνεται ότι ατονεί.
Μόλις ένας στους δέκα ανήκει πλέον στη φυλή των λεγόμενων «άνετων αγοραστών», ποσοστό που το 2019 ήταν 20%. Είναι οι αγοραστές που πληρώνουν παραπάνω για ποιοτικά προϊόντα, αδιαφορούν για τις εκπτώσεις και τις προσφορές και είναι ευέλικτοι στις αγορές, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν την αγοραστική εμπειρία. Η μεγαλύτερη, βεβαίως, φυλή παραμένει αυτή των «συμβατικών αγοραστών» (24%), που τους αρέσουν τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά αναζητούν τις καλές τιμές και τις προσφορές.
Οι τάσεις εξοικονόμησης δαπανών συνεχίζονται και φέτος, με τους καταναλωτές να δηλώνουν σε ποσοστό 45% (έναντι 29% στην Ευρώπη) ότι πλέον τρώνε απομεινάρια φαγητών που έχουν μαγειρέψει τις προηγούμενες ημέρες πολύ συχνότερα σε σύγκριση με το παρελθόν. Και μπορεί αυτή η τάση να έχει και οικολογικό αποτύπωμα, όμως μάλλον φαίνεται ότι αποδίδεται κυρίως στην οικονομία που θέλουν να κάνουν οι καταναλωτές και λιγότερο στην ανησυχία τους για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τη σπατάλη τροφίμων.
Επιπλέον, το 43% (έναντι 35% στην Ευρώπη) δηλώνει ότι φέτος θα κάνει περισσότερες αγορές από εκπτωτικά καταστήματα, το 45% (έναντι 30%) θα ψωνίζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ ένα 41% (έναντι 30%) θα κάνει αγορές από καταστήματα με προγράμματα επιβράβευσης.