ΕΛΣΤΑΤ: Στο 0,1% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2022 - Στο 171,3% του ΑΕΠ το χρέος

Η Ελλάδα επέτυχε το 2022 πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ και δημοσιονομικό έλλειμμα 2,3% του ΑΕΠ, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
INTIME

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι από έλλειμμα 8,45 δισ. ευρώ το 2021 το 2022 το πρωτογενές ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης γύρισε σε πλεόνασμα 273 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα από -4,7% του ΑΕΠ σε 0,1%.

Το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2022, σύμφωνα με το ESA 2010, εκτιμάται στα -4,7 δισ. ευρώ (έλλειμμα), ενώ το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2022 εκτιμάται στα 356 δισ. ευρώ (171,3% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος)

Στο ίδιο διάστημα το ΑΕΠ έκανε άλμα από τα 181,675 δισ. ευρώ στα 208,030 δισ. ευρώ.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε τα δημοσιονομικά στοιχεία που καταρτίστηκαν στο πλαίσιο της πρώτης κοινοποίησης Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) του 2023 και αναφέρονται στην παρούσα ανακοίνωση να είναι σε πλήρη συμφωνία με τους κανόνες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών-ESA 2010.

Από την προηγούμενη κοινοποίηση ΔΥΕ (Οκτώβριος 2022) υπήρξε συνεχής επικοινωνία και στενή συνεργασία μεταξύ της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ, σε συνέπεια με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) 479/2009, όπως τροποποιηθείς ισχύει.

Η τεχνική βοήθεια της Eurostat έχει ζητηθεί ρητά σε όλους τους κρίσιμους τομείς της κατάρτισης των στοιχείων της ΔΥΕ. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της περιόδου από την τελευταία κοινοποίηση ΔΥΕ, η ΕΛΣΤΑΤ έχει λάβει συμβουλές από εξωτερικό τεχνικό εμπειρογνώμονα σε τακτική βάση.

Τα στοιχεία για τα έτη 2020, 2021 και 2022 είναι προσωρινά και αντανακλούν τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID19 στα δημοσιονομικά στοιχεία, κυρίως από τα μέσα Μαρτίου 2020 και έπειτα, όταν τέθηκαν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα.

Τα στοιχεία αναμένεται να αναθεωρηθούν, όταν καταστούν διαθέσιμα τα πρωτογενή δημοσιονομικά στοιχεία εσόδων και δαπανών σε σχέση με τα κυβερνητικά μέτρα που λήφθηκαν στο πλαίσιο αυτό. Επισημαίνεται, ότι για την κατάρτιση των προσωρινών εκτιμήσεων χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες πηγές, καθώς και η ίδια μεθοδολογία εκτίμησης με τα προηγούμενα έτη.

Επιπλέον, έγιναν ad-hoc αλλαγές στη χρονικά προσαρμοσμένη ταμειακή μέθοδο για δεδουλευμένη βάση, ως αποτέλεσμα της αναστολής της υποχρέωσης καταβολής φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Αναφορικά με τα μέτρα για τα διάφορα είδη δαπανών, διάφορες νομοθετικές ρυθμίσεις κυρώθηκαν μετά το τέλος του 1ου τριμήνου 2020 και οι ταμειακές πληρωμές που αντιστοιχούν σε αυτά τα μέτρα πραγματοποιούνται κατά την περίοδο μετά το 1ο τρίμηνο 2020.