Η ακρίβεια πλήττει τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ

Ολοένα και «μικραίνει» το ηλεκτρονικό «καλάθι» του σούπερ μάρκετ, καθώς οι ανατιμήσεις οδηγούν τους καταναλωτές στην παραγγελία λιγότερων προϊόντων, κατ’ αντιστοιχία με ό,τι συμβαίνει όταν επισκέπτονται ένα φυσικό κατάστημα. 
INTIME

Την ίδια ώρα αυξάνεται η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία επίσης επιλέγουν ολοένα και περισσότερο οι καταναλωτές κατά τις παραγγελίες τους από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι, παρά το γεγονός πως πλέον δεν υπάρχουν περιορισμοί λόγω COVID-19, οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ διατηρούνται σταθερές (σε πραγματικούς όρους και όχι λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό), κάτι που σημαίνει ότι αποτελεί μονόδρομο για τις επιχειρήσεις οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων η συνέχιση της επένδυσης σε αυτή την κατηγορία καταστημάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Convert Group, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 76 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 10% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Σε αυτό το ποσό δεν συγκαταλέγονται οι «παίκτες» του λεγόμενου «quick commerce» (παράδοση παραγγελιών ειδών παντοπωλείου σε λιγότερο από 60 λεπτά) και δη η ΒΟΧ, το eFood Market, το Instashop, το Pop Market, η Rabbit και η Wolt Market, «παίκτες» που, σύμφωνα με την Convert Group, κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά. Αντιθέτως συγκαταλέγονται οι πωλήσεις που πραγματοποιούν μέσω της συνεργασίας τους με τις παραπάνω πλατφόρμες οι αλυσίδες Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, MyMarket, Μασούτης, Κρητικός, Θανόπουλος και e-fresh.gr.

Οι εν λόγω συνεργασίες, πάντως, αποτελούν σε ορισμένες περιπτώσεις «κλειδί» για την επιτυχία των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αποκλειστική συνεργασία που έχει η efood με τη Σκλαβενίτης, συνεργασία η οποία από ειδικούς της αγοράς χαρακτηρίζεται το πιο δυνατό κανάλι ηλεκτρονικών πωλήσεων στην κατηγορία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Η αύξηση του τζίρου κατά 10% είναι στην ουσία πληθωριστική, δεδομένου ότι η μέση αξία κάθε προϊόντος αυξήθηκε επίσης κατά 10%. Οι ανατιμήσεις οδήγησαν μεν σε αύξηση των παραγγελιών κατά 9%, λόγω και της έρευνας αγοράς που κάνουν ευκολότερα οι καταναλωτές ψωνίζοντας από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, όμως μειώνεται σταδιακά ο αριθμός των προϊόντων που προμηθεύονται οι καταναλωτές. Ετσι, ενώ τον Ιανουάριο του 2023 το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι» περιείχε 33,1 προϊόντα, τον Φεβρουάριο είχε 32,8 και τον Μάρτιο υποχώρησε στα 32,2 προϊόντα.

Σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2022, ο αριθμός των τεμαχίων του μέσου «καλαθιού» υποχώρησε το α΄ τρίμηνο του 2023 κατά 10%. Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια ώρα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (σε αξία) στις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε σε 15,2%, αυξημένο κατά μιάμιση ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, ενώ το μερίδιο σε όγκο διαμορφώθηκε σε 18,7%, ενισχυμένο κατά 1,4 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2022.

Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων το α΄ τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2022 είναι οι ακόλουθες: 33% σε προϊόντα για κατοικίδια, 19% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, 13% σε ποτά και αναψυκτικά, 11% σε είδη αρτοποιίας, 10% σε βρεφικά είδη, 8% σε φρέσκα τρόφιμα, 8% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, 6% σε προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς.