Λογαριασμοί ρεύματος: Οι ανεξόφλητες οφειλές διπλασιάστηκαν

Από τον περασμένο Αύγουστο, όταν η κυβέρνηση καθιέρωσε την τιμολόγηση του ρεύματος ανά μήνα και μαζί τη δυνατότητα των καταναλωτών να αλλάζουν πάροχο, ακόμη κι αν δεν έχουν εξοφλήσει τον λογαριασμό τους, οι ανεξόφλητες οφειλές των παρόχων διπλασιάστηκαν και εκτινάχθηκαν στο 1 δισ. ευρώ. Τα 500 εκατ. εξ αυτών, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς προστέθηκαν στο δεκάμηνο Αυγούστου 2022 - Μαΐου 2023 και αποτελούν φέσια τα οποία αφήνουν πίσω τους καταναλωτές που κάνουν κατάχρηση της δυνατότητας αλλαγής παρόχου. 
INTIME

Με το νέο μοντέλο τιμολόγησης οι προμηθευτές δεν έχουν δικαίωμα να ζητήσουν αποκοπή ηλεκτρικού ρεύματος για πελάτη τους που έχει αλλάξει πάροχο χωρίς να έχει εξοφλήσει τον λογαριασμό του, με αποτέλεσμα να συσσωρεύουν χρέη.

Σε αντίθεση με τους «ενεργειακούς τουρίστες», η εικόνα που μεταφέρεται από την αγορά είναι ότι οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους προτιμούν να πληρώνουν τον λογαριασμό ρεύματος και αυτοί που δυσκολεύονται ζητάνε διακανονισμούς.

Η τάση μάλιστα είναι οι καταναλωτές να επιλέγουν τιμολόγια με έκπτωση συνέπειας λόγω της χαμηλότερης τιμής και οι 7 στους 10 εξ αυτών να είναι απόλυτα συνεπείς. Ωστόσο και παρά τις υψηλές επιδοτήσεις, ένα ποσοστό των καταναλωτών δυσκολεύεται να αποπληρώσει τον λογαριασμό στην ώρα του, με αποτέλεσμα να έχει συσσωρευθεί συνολικά στην αγορά ένα ποσό ανεξόφλητων οφειλών της τάξης των 500 εκατ. ευρώ, το οποίο οι εταιρείες διαχειρίζονται μέσω διακανονισμών, αλλά και κάνοντας χρήση του εργαλείου των «αποκοπών».

Πέραν των ανεξόφλητων οφειλών του 1 δισ. ευρώ, από τα ταμεία των παρόχων «λείπουν» τουλάχιστον 300-400 εκατ. ευρώ (σύμφωνα με συντηρητικούς υπολογισμούς, όπως είπε ο κ. Μητρόπουλος), ποσά που έχουν καταβάλει ως επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις έως 35 KVA, αλλά δυσκολεύονται να εισπράξουν λόγω της δυσκολίας να συλλέξουν τις απαιτούμενες –βάσει της σχετικής υπουργικής απόφασης– από τους πελάτες τους υπεύθυνες δηλώσεις.