ΟΟΣΑ: Ανάπτυξη 2,2% για την Ελλάδα το 2023, στο 9,5% το έλλειμμα συναλλαγών
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η αύξηση της κατανάλωσης προβλέπεται να επιβραδυνθεί βραχυπρόθεσμα μετά τη διάβρωση από τον υψηλό πληθωρισμό της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών. Η πραγματική αύξηση των επενδύσεων προβλέπεται να παραμείνει ισχυρή ενόψει του αυξανόμενου κόστους δανεισμού καθώς αυξάνονται οι δαπάνες που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο Οργανισμός υποστηρίζει πως ο βασικός πληθωρισμός μετριάζεται από τον Σεπτέμβριο του 2022, αλλά έχει αποκτήσει μεγαλύτερο εύρος, καθώς οι συνεχιζόμενες ελλείψεις εργατικού δυναμικού συμβάλλουν στην αύξηση των μισθών. Η πρόβλεψη για το 2023 είναι ότι θα κινηθεί στο 3,9%
Κατά τον ΟΟΣΑ, οι επιδοτήσεις των τιμών της ενέργειας περιορίζονται σταδιακά καθώς οι τιμές της ενέργειας υποχωρούν. Η επίτευξη και η διατήρηση της προγραμματισμένης επιστροφής σε πρωτογενές πλεόνασμα θα βοηθήσει την Ελλάδα να διαχειριστεί τις πληθωριστικές πιέσεις και να φτάσει σε αξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας. Περαιτέρω αύξηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας, ιδίως μεταξύ των γυναικών και των νέων, θα βελτιώσει την ισότητα και θα συμβάλει στην αντιμετώπιση των ελλείψεων εργατικού δυναμικού.
Όπως αναφέρει η έκθεση, η οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας παραμένει ισχυρή και η ελληνική οικονομία συνέχισε να αναπτύσσεται δυναμικά παρά τους αντίθετους ανέμους. Η αύξηση των επενδύσεων παρέμεινε ισχυρή το 4ο τρίμηνο του 2022 παρά το αυξανόμενο επενδυτικό κόστος και τις αυξανόμενες ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Η επιχειρηματική εμπιστοσύνη αυξήθηκε από τον Οκτώβριο του 2022 για να πλησιάσει τα υψηλά πριν από την πανδημία τον Απρίλιο. Η πραγματική κατανάλωση συνέχισε να αυξάνεται το 4ο τρίμηνο του 2022 και στις αρχές του 2023, αντανακλώντας την έντονη αύξηση της απασχόλησης παρά την πτώση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών και τη χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη. Ωστόσο, η δημιουργία θέσεων εργασίας επιβραδύνθηκε το 2023.
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός μειώθηκε στο 4,5% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο, καθώς οι τιμές της ενέργειας μειώθηκαν, αλλά οι διευρυνόμενες πιέσεις στις τιμές αύξησαν τον δομικό πληθωρισμό σε ετήσια βάση στο 6,1%, σημειώνει ο Οργανισμός. Θυμίζει δε ότι τον Απρίλιο ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 9,4%, μετά από αυξήσεις περίπου 10% το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, του φυσικού αερίου και της θέρμανσης των νοικοκυριών μειώθηκαν κατά 27,9% από το υψηλότερο σημείο τους τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Απρίλιο του 2023. παράλληλα, τα spreads των κρατικών ομολόγων μειώθηκαν.
Όπως σημειώνει ο ΟΟΣΑ, οι επιδοτήσεις τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στήριξαν νοικοκυριά και επιχειρήσεις από τις υψηλές τιμές της ενέργειας. Οι επιδοτήσεις που εισήχθησαν για το πρόσφατο σοκ στις τιμές της ενέργειας μειώνονται καθώς οι τιμές της ενέργειας υποχωρούν και σχεδιάζεται να καταργηθούν σταδιακά έως το δεύτερο εξάμηνο του 2023, περιορίζοντας το δημοσιονομικό τους κόστος για το 2023 στο 0,5% του ΑΕΠ.
Τον Απρίλιο του 2023, οι συνταξιούχοι έλαβαν εφάπαξ πληρωμές ύψους 0,4% του ΑΕΠ που συνδέονται με την αύξηση του κόστους διαβίωσης. Άλλα δημοσιονομικά μέτρα το 2023 ανέρχονται στο 1,8% του ΑΕΠ, συμπεριλαμβανομένης για παράδειγμα μιας επιδότησης για το κόστος των τόκων στεγαστικών δανείων.
Κατά τον ΟΟΣΑ, η κυβέρνηση στοχεύει να επιστρέψει το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο σε πλεόνασμα κοντά στο 1% του ΑΕΠ το 2023 και κοντά στο 2% του ΑΕΠ το 2024.
Τέλος, ο ΟΟΣΑ σημειώνει πως η επιβράδυνση των κερδών της απασχόλησης και η διάβρωση των πραγματικών μισθών αναμένεται να περιορίσουν την ανάπτυξη της ιδιωτικής κατανάλωσης. Η δημοσιονομική σύσφιξη θα μειώσει επίσης τη συνολική ζήτηση. Η πραγματική αύξηση των επενδύσεων θα παραμείνει ισχυρή, αντανακλώντας τις χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο βασικός πληθωρισμός προβλέπεται να μετριαστεί το 2023, αλλά θα παραμείνει υψηλός αντανακλώντας τις συνεχείς αυξήσεις στο κόστος των εισροών και την αύξηση των μισθών. Η επίτευξη δημοσιονομικής εξυγίανσης, όπως προβλέπεται, θα είναι ζωτικής σημασίας για την απόκτηση αξιολόγησης επενδυτικού βαθμού για το δημόσιο χρέος της Ελλάδας.