Αυτόματη τροποποίηση του Ε9 μετά την πώληση ή αγορά ακινήτου

Αυτομάτως θα ενημερώνεται το έντυπο περιουσιακής κατάστασης (Ε9) των φορολογουμένων μετά την πώληση ή αγορά ακινήτου. 
INTIME

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων αυτοματοποίησε τις διαδικασίες και πλέον το έντυπο Ε9 θα ενημερώνεται ψηφιακά για τους πωλητές και τους αγοραστές ακινήτων. Σε δεύτερη φάση η αυτόματη υποβολή δήλωσης Ε9 θα επεκταθεί και στις δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων.

Συγκεκριμένα, με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, η αυτόματη δημιουργία της δήλωσης Ε9, χωρίς ενέργεια του φορολογουμένου, πραγματοποιείται με βάση τα στοιχεία που αντλούνται από το MYPROPERTY, μετά την υποβολή της δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτου και την ανάρτηση του συμβολαίου. Ο πολίτης λαμβάνει ειδοποίηση μέσω e-mail ότι η δήλωση Ε9 έχει υποβληθεί αυτόματα και ότι μπορεί να την αναζητήσει στη σχετική εφαρμογή της ψηφιακής πύλης MYAADE.

Η ψηφιακή δημιουργία και υποβολή των δηλώσεων Ε9 ξεκινάει πιλοτικά από σήμερα για τα συμβολαιογραφικά έγγραφα που αναρτώνται στην πλατφόρμα MYPROPERTY και αφορούν δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων που έχουν υποβληθεί μετά τις 17/5/2023 και ανεβαίνουν στην πλατφόρμα από 7/7/2023 και μετά.

Σημειώνεται ότι μόνο το 2022 υποβλήθηκαν στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ πάνω από 135.000 δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων για αγοραπωλησίες ακινήτων που αφορούσαν 319.295 συναλλασσομένους.

Οπως δήλωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, «η αυτοματοποίηση των δηλώσεων Ε9 διευκολύνει σημαντικά την πραγματοποίηση συναλλαγών ακινήτων από πολίτες και επιχειρήσεις, καθώς δεν χρειάζεται να συμπληρώνουν και να υποβάλλουν τις συγκεκριμένες δηλώσεις, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την έγκαιρη εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων».

Στο μεταξύ, η πιλοτική λειτουργία του ηλεκτρονικού φακέλου ακινήτων φαίνεται ότι αντιμετωπίζει προβλήματα, τα οποία, όπως υποστηρίζουν οικονομικό επιτελείο και συμβολαιογράφοι, θα έχουν επιλυθεί μέχρι τον Νοέμβριο που θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή.

Σημειώνεται ότι με τον ηλεκτρονικό φάκελο, πωλητές και αγοραστές ακινήτων δεν θα είναι υποχρεωμένοι να επισκέπτονται εφορίες, δήμους, κτηματολογικά γραφεία για να συγκεντρώσουν τα δεκάδες δικαιολογητικά που απαιτούνται για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου.

Αυτό το έργο αναλαμβάνουν οι συμβολαιογράφοι, οι οποίοι έπειτα από εξουσιοδότηση των συμβαλλομένων μερών θα μπορούν να αντλούν ηλεκτρονικά μέσω της νέας πλατφόρμας e-μεταβίβαση όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα. Τα δικαιολογητικά θα βρίσκονται στις οθόνες των συμβολαιογράφων και οι υποθέσεις για τους ενδιαφερομένους θα κλείνουν πιο γρήγορα και με λιγότερη γραφειοκρατία.

Ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου, ο οποίος όπως προαναφέρθηκε από την 1η Νοεμβρίου 2023 θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία, αφορά αποκλειστικά συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων επί εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων σε περιοχές που έχουν κτηματογραφηθεί και λειτουργεί Κτηματολογικό Γραφείο.

Τα πιστοποιητικά που περιέχει ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου είναι τα εξής:

• Τίτλος κτήσης (συμβόλαιο ή αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου).

• Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ.

• Αποδεικτικό ενημερότητας.

• Αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας.

• Βεβαίωση δήμου περί μη οφειλής ΤΑΠ.

• Πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου / διηρημένης ιδιοκτησίας.

• Τυχόν δήλωση υπαγωγής στον ν. 4178/2013 ή στον ν. 4495/2017 και βεβαίωση εξόφλησης του οικείου προστίμου κατά τα οριζόμενα στους ανωτέρω νόμους.

• Σχέδια (κατόψεις) του μηχανικού.

• Πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης.

• Τοπογραφικό διάγραμμα και στοιχεία/σχέδια οικοδομικής άδειας (στέλεχος, διάγραμμα κάλυψης, κατόψεις, τοπογραφικό).