Παγκόσμια ναυτιλία: Μια ανάσα βρίσκεται ο κινεζικός στόλος από τον ελληνικό

Η Ελλάδα εξακολουθεί να διατηρεί τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, ωστόσο ο κινεζικός πλησιάζει απειλητικά. Πρόσφατα καταγράφηκε άνοδος της κινεζικής ναυτιλίας η οποία πλησιάζει την ελληνική που βρίσκεται στη πρώτη θέση.
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Η Petrofin Researchs επικαλούμενη στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson’s επισημαίνει ότι αυτή η τάση συνεχίστηκε μέχρι το τέλος του 2022 και η διαφορά μειώθηκε περαιτέρω, καθώς ο ελληνικός στόλος ανερχόταν σε 465,1 εκατ. dwt έναντι 360 εκατ. dwt της Κίνας.

Μετρούμενος σε όρους GT, σύμφωνα με τον οίκο Clarkson’s, ο κινεζικός στόλος αυξήθηκε από 226 εκατ. GT το 2021 σε 239,9 εκατ. GT το 2022, καταγράφοντας μια σημαντική αύξηση 6,15%, ενώ ο ελληνικός στόλος αυξήθηκε μόνο κατά 1,37% από 247,6 εκατ. GT το 2021 σε 251 εκατ. GT το 2022. Επιπλέον στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2023, ο ελληνικός στόλος φαίνεται να έχει συρρικνωθεί στα 248,3 εκατ. GT, ενώ ο κινεζικός στόλος αυξήθηκε στα 247,1 εκατ. GT.

Δεν αναμένεται η Ελλάδα να διατηρήσει για πάντα την ηγετική της θέση, δεδομένης της κινεζικής οικονομικής ισχύος και των τεράστιων εμπορικών απαιτήσεών της, που απαιτεί μεγάλο εγχώριο στόλο. Παρ’ όλα αυτά, προς το παρόν, η Ελλάδα παραμένει το μεγαλύτερο ναυτιλιακό έθνος, υπογραμμίζει η Petrofin.

Σύμφωνα με την έκθεση της Petrofin Research που δόθηκε στη δημοσιότητα στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε το 2022 κατά 2,8%, με τον αριθμό των πλοίων να φτάνει τα 6.409 από 6.123 το 2021. Επίσης καταγράφεται μια σχετικά μικρή αύξηση της χωρητικότητας του ελληνικού στόλου κατά 3%.

Η ηλικία αυξήθηκε επίσης στα 14,1 έτη, κάτι που είχαμε να δούμε από το 2014. Οι έλληνες πλοιοκτήτες έδειξαν μια προτίμηση για μεταχειρισμένο τονάζ, καθώς οι αποφάσεις για νεότευκτα πλοία δεν λαμβάνονται εύκολα ενόψει των νέων τεχνολογιών που δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί και θα οδηγήσουν τον στόλο σε μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2050.

Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών το πρώτο εξάμηνο του 2023 έχει μειωθεί κατά 20%, ωστόσο τα πλοία διπλού καυσίμου ανέρχονται σε ένα σημαντικό ποσοστό, στο 34% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών.

Ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών μειώθηκε σε 599, αντιστρέφοντας την αργή αύξηση των τελευταίων τριών ετών. Το 2021 υπήρχαν 607 ελληνικές εταιρείες από το χαμηλό των 588 το 2018, αλλά μειωμένες από το ιστορικό υψηλό του 1998. Η τάση για ενοποιήσεις εταιρειών συνεχίζεται.

Οσον αφορά το μέγεθος των εταιρειών, ο αριθμός των εταιρειών με 25+ πλοία συνέχισε να αυξάνεται σε 56 το 2022, από 54 το 2021, σηματοδοτώντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ. Από άποψη χωρητικότητας είναι αυξημένες κατά 18,17 εκατ. τόνους DWT από το 2021.

Οι πλοιοκτήτες άνω του 1 εκατ. τόνων μειώθηκαν κατά 4 σε 78, έναντι 82 το 2021, 80 το 2020, 81 το 2019. Το ποσοστό τους επί του στόλου είναι επίσης ελαφρώς μειωμένο σε 78,3% έναντι 79% το 2021.