Γιατί τραβά την ανηφόρα η τιμή της βενζίνης στα νησιά
Τον Ιούλιο η μέση πανελλαδική τιμή της βενζίνης αυξήθηκε κατά 4,5%. Ανήλθε στα 1,948 ευρώ ανά λίτρο (31/7) από 1,863 ευρώ ανά λίτρο (1/7).
Δεν είναι μόνο οι μεγάλες ανατιμήσεις που αποδίδονται στην καθιερωμένη κούρσα ανόδου των τιμών διυλιστηρίου της Μεσογείου αλλά και του Μπρεντ – από τα επίπεδα των 74 δολαρίων το βαρέλι στις αρχές Ιουλίου το αργό πετρέλαιο εκτινάχθηκε πάνω από τα 84 δολάρια – αλλά είναι και τα λεγόμενα «καπέλα» στις τιμές των νησιών.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, σχεδόν σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται πάνω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο και στην πλειονότητα των πρατηρίων σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο οι υψηλότερες τιμές ξεπερνούν και τα 2,20 και 2,30 ευρώ ανά λίτρο.
Η ακριβότερη βενζίνη είναι στη Μήλο με τιμή στα 2,36 ευρώ ανά λίτρο. Η διαφορά ανάμεσα σε αυτήν την τιμή με τη μέση πανελλαδική (1,948 ευρώ ανά λίτρο) φτάνει και τα 0,418 ευρώ ανά λίτρο.
Οι τιμές στα νησιά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καυσίμων, διαμορφώνονται σε αυτά τα επίπεδα για τους εξής λόγους:
- Το μερίδιο των φόρων στην τελική τιμή, κάτι που συμβαίνει και στην ηπειρωτική Ελλάδα, αγγίζει το 60%, με αποτέλεσμα οι τιμές να φουσκώνουν.
- Είναι υψηλό το κόστος των μεταφορικών των καυσίμων.
- Σε αρκετά νησιά δεν υπάρχει μεγάλος αριθμός εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (σήματα), με αποτέλεσμα να μην αναπτύσσεται ανταγωνισμός.
- Τα βενζινάδικα όπως και οι εταιρείες πετρελαιοειδών των νησιών αποκομίζουν έσοδα εποχικά. Οπότε η κατανάλωση είναι πολύ χαμηλή τους περισσότερους μήνες του χρόνου και αυξημένη μόνο εκείνους του καλοκαιριού.
Στην ελληνική αγορά υπάρχει εδώ και πάνω από έναν χρόνο και η ιδιομορφία με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων και της εμπορίας πετρελαιοειδών. Το αποτέλεσμα αυτής της στρέβλωσης είναι ο κλάδος να έχει κολλήσει στο ανώτατο επιτρεπόμενο σημείο. Πρόσφατα η κυβέρνηση με νόμο παράτεινε αυτό το πλαφόν μέχρι το τέλος του 2023.