Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: Πού θα φτάσει η τιμή της βενζίνης - Ποιοι «παίζουν» κερδοσκοπικά παιχνίδια
«Φωτιά» έχουν πάρει και πάλι οι τιμές στα καύσιμα, με τη βενζίνη να έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ το λίτρο στα νησιά, ενώ και στα μεγάλα αστικά κέντρα οι τιμές έχουν εκτοξευθεί, με τους οδηγούς πλέον να βάζουν βενζίνη μόνο για τις βασικές μετακινήσεις τους.
Οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων εκτιμούν ότι τις επόμενες μέρες είναι πιθανό και στην Αττική η τιμή να ξεπεράσει τα 2 ευρώ, ωστόσο τηρούν στάση αναμονής.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι στη νησιωτική Ελλάδα η βενζίνη έχει φτάσει μέχρι και τα 2,45 ευρώ/λίτρο σε νησιά όπως η Μήλος και η Λέρος, ενώ και στην Αττική η βενζίνη κυμαίνεται λίγο κάτω από τα 2 ευρώ.
Ο κ. Μιχάλης Κιούσης, πρόεδρος Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος μίλησε στο newsbomb.gr και αναφέρθηκε στις αυξημένες τιμές της βενζινης στα νησιά της χώρας σημειώνοντας πως, «Οι τιμές είναι υψηλές σχεδόν πάντα στα νησιά και αυτό οφείλεται στα αυξημένα μεταφορικά. Ο μέσος όρος τιμής της Αττικής σε σχέση για παράδειγμα με τον μέσο όρο τιμής των Κυκλάδων είναι στα 0,25 ευρώ το λίτρο».
Όπως εξηγεί, «από τον Ιούλιο έχουμε πάρα πολλές αυξήσεις, που έρχονται απ'έξω. Η διεθνής κερδοσκοπία ευθύνεται για τις τιμές που βλέπουμε, καθώς έχουμε μείωση της παραγωγής και αύξηση των τιμών, ενώ ούτε η Ελλάδα αλλά ούτε και η Ευρώπη μπορεί να παίξει ρόλο. Στη χώρα μας οι τιμές ήταν ήδη αυξημένες, η Ελλάδα έχει την 3η ακριβότερη τιμή της Ευρώπης και να σημειώσουμε ότι οι φόροι είναι αυτοί που διαμορφώνουν τις τιμές και στα χαμηλά αλλά και στα πολύ υψηλά(σ.σ επίπεδα των τιμών). Μην ξεχνάμε βέβαια και το πετρέλαιο κίνησης που είναι ένα βασικό κομμάτι για τη διαμόρφωση των τιμών. Το πετρέλαιο δίνει το έναυσμα για να ανέβουν όλα».
Ωστοσο, όπως λέει, «οποιαδήποτε πρόβλεψη για την εξέλιξη των τιμών το επόμενο διάστημα είναι παρακινδυνευμένη, καθώς από τη μία μπορεί να κάνει μία δήλωση η Κίνα και να οδηγήσει σε κατάρρευση της αγοράς και μετά ο ΟΠΕΚ πχ να πει κάτι άλλο και να αλλάξουν τα δεδομένα».
Πάντως σύμφωνα με τον κ. Κιούση, καθοδική πορεία δεν προβλέπεται άμεσα, εφόσον το αργό πετρέλαιο πλέον έχει σταθεροποιηθεί περίπου στα 80 δολάρια, ενώ το brent στα 85 δολάρια, εκφράζει όμως την πεποίθηση ότι «φεύγοντας το καλοκαίρι μπορεί να υπάρξει μία εξισορρόπηση».
Μιχάλης Κιούσης: «Δεν σπάει το ψυχολογικό φράγμα των 2 ευρώ»
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος αναφέρθηκε και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρατηριούχοι. «Τα καύσιμα είναι από τα πλέον βασικά κομμάτια της οικονομίας και όταν πέφτει η κατανάλωση πέφτουν και οι πωλήσεις. Ας μην ξεχνάμε τα 3.500 κλειστά πρατήρια από την αρχή της κρίσης».
Μάλιστα, επισημαίνει ότι «στα μεγάλα αστικά κέντρα θα έπρεπε να είχε ξεπεραστεί το όριο των 2 ευρώ», ωστόσο, «δεν σπάει το ψυχολογικό φράγμα και αντί αυτού οι επαγγελματίες παρόλη τη ζημία που έχουν από την προσπάθεια να κρατήσουν την τιμή της βενζινης κάτω από τα 2 ευρώ περιμένουν τι θα γίνει το επόμενο διάστημα και κυρίως τον επόμενο ενάμιση μήνα μέχρι την έναρξη του πετρελαίου θέρμανσης, κι αυτό γιατί πέρυσι είχε δοθεί επιδότηση από την αντλία, εκτός από το επίδομα θερμανσης στους δικαιούχους».
Πάντως, «η αγοραστική δύναμη της Ελλάδας είναι 1,5 ευρώ», αφού, όπως παρατηρεί, χώρες όπως η Δανία ή η Αυστρία που πληρώνουν πιο ακριβά τη βενζίνη έχουν και μισθούς που ξεπερνούν τα 2.000 και 2.500 ευρώ.
Κλείνοντας ο κ. Κιούσης επισημαίνει ότι «το επόμενο διάστημα οι πρατηριούχοι θα τηρήσουν στάση αναμονής για τις διεθνείς εξελίξεις», ενώ σημειώνει πως «δεν είναι απίθανο να ξεπεράσει τα 2 ευρώ η βενζίνη και στην Αττική εάν παραμείνουν σε τόσο υψηλά επίπεδα οι τιμές παγκοσμίως».
Γιώργος Ασμάτογλου: «Αδικαιολόγητες αυξήσεις μέσα σε ένα μήνα»
Για τη ρευστότητα της κατάστασης στην αγορά μίλησε στο Newsbomb.gr και ο Γιώργος Ασμάτογλου, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, ο οποίος δηλώνει χαρακτηριστικά, πως δεν μπορεί κανείς να προβλέψει ούτε για δέκα ημέρες πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση, ωστόσο, όπως λέει, για το επόμενο διάστημα εκτιμά πως οι τιμές θα κυμανθούν στα επίπεδα που βρίσκονται τώρα.
Ο κ. Ασμάτογλου κάνει λόγο για αδικαιολόγητες αυξήσεις στις τιμές από τις 15 Ιουλίου και έπειτα, σημειώνοντας πως «Σε βάθος ενός μήνα είδαμε μία αύξηση της τάξεως των 0,12 ευρώ, που μεταφράζεται σε αύξηση 5%, ενώ την ίδια στιγμή οι αυξήσεις που είδαμε στο πετρέλαιο δεν ήταν ανάλογες των τιμών στα καύσιμα στη χώρα μας. Όταν το διεθνές πετρέλαιο στις 15 Ιουλίου ήταν στα 76 δολάρια το βαρέλι και στις 15 Αυγούστου στα 84 δολάρια το βαρέλι δεν δικαιολογούνται τέτοιες αυξήσεις στο διυλισμένο προϊόν».
Για τις αυξημένες τιμές στα νησιά ο κ. Ασμάτογλου από την πλευρά του εξηγείότι το μεταφορικό κόστος είναι τέτοιο που δεν μπορεί εύκολα να «κλείσει η ψαλίδα» σε σχέση με τον μέσο όρο της τιμής στα μεγάλα αστικά κέντρα, όταν στην Αττική αυτή τη στιγμή η βενζίνη είναι στο 1,94 - 1,95 ευρώ/λίτρο και στις Κυκλάδες φτάνει τα 2,40 ευρώ/λίτρο.
Για την Αττική, δε θεωρεί απίθανο να ξεπεράσει η τιμή της βενζίνης τα 2 ευρώ/λίτρο, ωστόσο δεν θεωρεί πως μπορεί εύκολα να ξεπεράσει τα 2,5 ευρώ/λίτρο στη νησιωτική Ελλάδα.
«Βέβαια, όλα είναι ρευστά, μην ξεχνάτε ότι παίζει μεγάλο ρόλο ο ρωσοουκρανικός πόλεμος, οι εξαγγελιές από τις χώρες παραγωγούς, που μπορεί να αποφασίσουν μία μείωση της παραγωγής, που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην τιμή στην αγορά, ενώ ακόμα πιο μεγάλο ρόλο φυσικά παίζει και η ζήτηση και ο λόγος που βλέπουμε τις τιμές να είναι σε χαμηλά επίπεδα είναι ότι στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή παρατηρείται αν όχι ύφεση μία στασιμότητα».
Οριζόντια μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Σε ο,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης ο κ. Ασμάτογλου ανέφερε πως με τα τωρινά δεδομένα θα είναι στο 1,43 ευρώ. Επισημαίνει δε πως η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης που έγινε πέρυσι από την κυβέρνηση έπαιξε σημαντικό ρόλο, ενω το ζητούμενο όπως εξηγεί, φέτος είναι να έχουμε τη μείωση του φόρου οριζόντια, καθώς έτσι θα οδηγηθούμε αυτόματα και σε μείωση του ΦΠΑ, όπου «είναι διαφορετικό να πληρώνεις 24% ΦΠΑ στο 1 ευρώ και άλλο στο 1,30 ευρώ». Επομένως, όπως αναφέρει, «ο πρωθυπουργός καλείται στη ΔΕΘ να ανακοινώσει οριζόντια μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, καθώς με αυτή τη στοχευμένη επιδοματική πολιτική που έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση ευνοείται το 90% των πολιτών, ενώ, οι πρατηριούχοι ζητάνε από τη μεριά τους να ευνοείται το σύνολο των καταναλωτών».