Οι Γάλλοι κόβουν το κόκκινο κρέας και τις εξόδους
«Για 50 ευρώ, τα προϊόντα στο καλάθι είναι ελάχιστα». «Είναι τόσο ακριβό». Αυτές είναι από τις πιο συνηθισμένες φράσεις που ακούει η Carine, ταμίας σε μεγάλο σούπερ μάρκετ στη Γαλλία από καταναλωτές, όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της Le Monde.
Οι αυξήσεις στα είδη διατροφής είναι μεγάλες και στη Γαλλία. +11,2% σε διάστημα ενός έτους έως το τέλος Αυγούστου 2023 και +19,9% σε διάστημα δύο ετών, σύμφωνα με το Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικών και Οικονομικών Μελετών (INSEE). Η ταμίας επισημαίνει πως οι Γάλλοι καταναλωτές εγκαταλείπουν το κόκκινο κρέας και στρέφονται στο κοτόπουλο και στο χοιρινό αλλά και σε είδη με έκπτωση. Μάλιστα αποκαλύπτει πως στους διαδρόμους που υπάρχουν προϊόντα σε προσφορά παρατηρείται συνωστισμός.
Άλλη μία υπάλληλος σούπερ μάρκετ ανέφερε πως οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στα τρόφιμα έναντι όλων των άλλων. Ο θυμός των γάλλων πολιτών λόγω των ανατιμήσεων είναι ένα φαινόμενο που ξεκίνησε με τις πρώτες αυξήσεις τιμών και εντείνεται καθώς ο πληθωρισμός πιέζει περαιτέρω τα πορτοφόλια. Στις αρχές Σεπτεμβρίου 2023, ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour, Alexandre Bompard, προειδοποίησε ότι οι καταναλωτές μένουν χωρίς «βασικά» προϊόντα όπως προϊόντα γυναικείας υγιεινής, πάνες, οδοντόκρεμα, τα οποία καταγράφουν «διψήφια» πτώση των πωλήσεων. Παράλληλα η αύξηση στις τιμές των καυσίμων και του ρεύματος και οι μεγαλύτεροι φόροι στα ακίνητα δημιουργούν περαιτέρω πρόβλημα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
«Όλα αυτά αθροίζονται γρήγορα και αρχίζουμε να αισθανόμαστε τον θυμό των καταναλωτών, κάτι που μου θυμίζει τις συνθήκες που επικρατούσαν το καλοκαίρι του 2018, πριν από το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων»», δήλωσε ο Dominique Schelcher, επικεφαλής των σούπερ μάρκετ Système U, ο οποίος εξακολουθεί να αναμένει πληθωρισμό «περίπου 6% ή 7% στο τέλος του έτους στα τρόφιμα».
Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη για το περιοδικό LSA στις 29 Αυγούστου, σχεδόν οι μισοί Γάλλοι αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα στο τέλος του μήνα, σε σύγκριση με το 37% τον Ιανουάριο του 2022.
Αντιμέτωποι με τις αυξανόμενες τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες, οι Γάλλοι περιορίζουν τις αγορές τους. «Βγαίνουν λιγότερο, ξοδεύουν λιγότερα σε δραστηριότητες αναψυχής και κάνουν οικονομία για να πληρώσουν τους λογαριασμούς ενέργειας, να εφοδιάσουν τα ψυγεία τους και να γεμίσουν τις δεξαμενές αερίου τους», διαπίστωσε η εταιρεία έρευνας συμπεριφοράς καταναλωτών Circana τον Μάιο του 2023.