Πάρτι αισχροκέρδειας στα σούπερ μάρκετ από τις πολυεθνικές

Σύγκριση τιμών στα ίδια προϊόντα στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας και άλλων χωρών της ΕΕ αναδεικνύει το πάρτι αισχροκέρδειας

Πάρτι αισχροκέρδειας στα σούπερ μάρκετ από τις πολυεθνικές
6'

Το πάρτι αισχροκέρδειας που κάνουν οι πολυεθνικές εταιρίες στην Ελλάδα, με τα ίδια ακριβώς προϊόντα να πωλούνται στα σούπερ μάρκετ ακόμα και σε υπερδιπλάσιες τιμές σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε., παρά το γεγονός ότι οι πολίτες σε αυτές διαθέτουν μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, αναδεικνύει σε ρεπορτάζ του ο Ελεύθερος Τύπος.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι διαφορές στις τιμές αγγίζουν ακόμα και το 165% και εντοπίζονται κυρίως σε απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής. Ήδη οι εταιρείες που κινούνται «ύποπτα» στη διαμόρφωση των τιμών έχουν μπει στο «μικροσκόπιο» των ελεγκτικών αρχών του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και της Επιτροπής Ανταγωνισμού και σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις στο πλαφόν που έχει τεθεί περιθώριο κέρδους ή ότι ακολουθούνται πρακτικές αντίθετες στον υγιή ανταγωνισμό, θα τιμωρηθούν με βαριά πρόστιμα.

Βαθιά νυχτωμένοι

Μάλιστα, αυστηρό μήνυμα προς τις πολυεθνικές έστειλε ο πρωθυπουργός σε τηλεοπτική του συνέντευξη την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκαθαρίζοντας ότι η χώρα μας δεν είναι… Μπανανία. «Αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι Μπανανία και μπορούν να πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε πολύ ακριβότερες τιμές, χωρίς να δικαιολογούν την αύξηση, είναι βαθιά νυχτωμένοι. Θα είμαστε από πάνω, όσο χρειάζεται, να περιορίσουμε στο βαθμό που μπορούμε φαινόμενα αισχροκέρδειας και να αφήσουμε την αγορά να λειτουργήσει όσο καλύτερα μπορεί», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στην ΕΡΤ επεσήμανε ότι οι ακριβότερες τιμές των πολυεθνικών στη χώρα μας «είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να το αντιμετωπίσουμε. Ελέγχουμε διαρκώς το περιθώριο κέρδους αυτών των εταιριών. Αν οι έλεγχοι αποδείξουν ότι αισχροκερδούν, θα επιβληθούν πολύ ισχυρά πρόστιμα που δεν θα διστάσουμε να τα ανακοινώσουμε». Υπογράμμισε, δε, ότι οι εταιρίες θα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις και πρόσθεσε ότι έρευνες διενεργεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Στις δύο ακριβότερες αγορές

Οπως προκύπτει από την έρευνα του «Ε.Τ.», συγκρίνοντας τις τιμές των ίδιων απορρυπαντικών από μεγάλα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ σε 6 διαφορετικές χώρες, προκύπτει ότι η Ελλάδα είναι μέσα στις δύο ακριβότερες αγορές.

Ενδεικτικά, οι ταμπλέτες για πλυντήριο πιάτων πωλούνται στη χώρα μας κατά 166% ακριβότερα σε σχέση με την «ακριβή» Αγγλία και κατά 144% με την Ιταλία. Συσκευασία με 26 ταμπλέτες μεγάλης πολυεθνικής εταιρίας κοστίζει στην Ελλάδα 15,98 ευρώ, όταν στο Ηνωμένο Βασίλειο συσκευασία με 51 ταμπλέτες - δηλαδή σχεδόν οι διπλάσιες - διατίθενται στην τιμή των 11,5 ευρώ και στη Γερμανία οι 50 ταμπλέτες πωλούνται έναντι 12,55 ευρώ. Εν ολίγοις, οι Έλληνες πληρώνουμε τη μία ταμπλέτα 0,61 ευρώ, οι Άγγλοι 0,23 ευρώ, οι Ιταλοί 0,25 ευρώ, οι Γερμανοί 0,29 ευρώ, οι Γάλλοι 0,30 ευρώ και οι Ισπανοί 0,37 ευρώ. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι οι πολυεθνικές, αν και διαθέτουν απορρυπαντικά σε όλα τα μεγέθη, σε κάθε αγορά που δραστηριοποιούνται πωλούν διαφορετικές σε μέγεθος συσκευασίες, δηλαδή δεν υπάρχει ακριβής αντιστοιχία στις συσκευασίες.

Αποκλίσεις έως και 144%

Αντίστοιχα υψηλή είναι η τιμή του υγρού απορρυπαντικού για πλύσιμο ρούχων, με την απόκλιση μεταξύ της Ελλάδας και της φθηνότερης χώρας, εν προκειμένω της Αγγλίας, να αγγίζει το 85%. Έτσι, υγρό απορρυπαντικό (70 μεζούρες) στοιχίζει στην Ελλάδα 25,95 ευρώ, δηλαδή 0,37 ευρώ η μεζούρα, και στη Μεγάλη Βρετανία το ίδιο απορρυπαντικό σε λίγο μικρότερη ποσότητα (51 μεζούρες) κοστίζει μόλις 10,35 ευρώ, ήτοι 0,20 ευρώ η μεζούρα. Η μόνη χώρα που ξεπερνά την Ελλάδα είναι η Ιταλία, όπου η συσκευασία με 45 μεζούρες πωλείται στην τιμή των 17,99 ευρώ (0,40 η μεζούρα). Έτσι, καταρρίπτεται η δικαιολογία των πολυεθνικών εταιρειών ότι όσο μεγαλύτερη είναι η συσκευασία τόσο φθηνότερο είναι το προϊόν.

Πρωταθλήτρια ακρίβειας αναδεικνύεται η χώρα μας και στα αφρόλουτρα, καθώς προϊόν πολυεθνικού κολοσσού στοιχίζει 5,98 ευρώ (συσκευασία 650 ml), τη στιγμή που στη Γερμανία το ίδιο ακριβώς πωλείται στα 2,45 ευρώ, δηλαδή κατά 144% φθηνότερα και στην Αγγλία η συσκευασία των 500 ml κοστίζει μόλις 2,01 ευρώ (στην αναλογία των 650 ml η τιμή του διαμορφώνεται στα 2,6 ευρώ).

Βαθιά το χέρι στην τσέπη βάζουν οι Έλληνες γονείς για να αγοράσουν βρεφικές πάνες για τα μωρά τους σε σχέση με τους καταναλωτές των άλλων χωρών. Ένα πακέτο πάνες πασίγνωστης εταιρίας πωλούνται στη χώρα μας στα 38,48 ευρώ (66 τεμάχια), δηλαδή στα 0,58 ευρώ το τεμάχιο, έναντι 0,54 ευρώ στην Ισπανία, 0,53 ευρώ στη Γερμανία, 0,44 ευρώ στη Γαλλία, 0,41 ευρώ στην Ιταλία και 0,31 ευρώ στην Αγγλία. Από τις τιμές αυτές προκύπτει ότι στην Ελλάδα οι βρεφικές πάνες είναι κατά 87% ακριβότερες συγκριτικά με εκείνες του Ηνωμένου Βασιλείου.

Μεγάλη «ψαλίδα» παρατηρείται και στις τιμές ορισμένων τροφίμων, όπως για παράδειγμα το φυτικό γάλα αμυγδάλου. Στην Ελλάδα, η τιμή προϊόντος μεγάλης πολυεθνικής διαμορφώνεται στα 3,26 ευρώ, ακριβότερο κατά 63,8% σε σχέση με την Ισπανία, όπου κοστίζει 1,99 ευρώ το λίτρο. Το ίδιο ρόφημα πωλείται στην Αγγλία 2,30 ευρώ, στη Γαλλία στα 2,39 ευρώ, στη Γερμανία στα 2,69 ευρώ και στην Ιταλία στα 3,59 ευρώ.

Μικρότερη είναι η διαφορά στα ζυμαρικά γνωστής βιομηχανίας, όπου η χώρα μας είναι στην τρίτη θέση μεταξύ των έξι χωρών. Μακαρόνια Νο5 (500 γραμμάρια) κοστίζουν στην Ελλάδα 1,38 ευρώ, τη στιγμή που στη Γαλλία διατίθενται στην τιμή των 1,09 ευρώ και στην Ιταλία στα 1,25 ευρώ. Αρκετά υψηλότερες είναι οι τιμές του ίδιου προϊόντος στην Αγγλία (1,61 ευρώ), στην Ισπανία (2,05 ευρώ) και στη Γερμανία (2,19 ευρώ).

Μεγάλες διαφορές

Πάντως, παρά το γεγονός ότι σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης οι τιμές των προϊόντων που παράγουν οι πολυεθνικές είναι υψηλότερες στην Ελλάδα και την Ισπανία, σε ορισμένα τρόφιμα καταγράφονται μεγάλες διαφορές μεταξύ των δύο χωρών. Για παράδειγμα, ψαροκροκέτες γνωστής εταιρίας (15 τεμάχια) που στην Ισπανία κοστίζουν 4,49 ευρώ, στην Ελλάδα είναι κατά 76,2% ακριβότερες, στα 7,91 ευρώ, ενώ δημητριακά μεγάλης πολυεθνικής πωλούνται στη χώρα μας στα 5,7 ευρώ και στην Ισπανία μόλις 3,25 ευρώ, δηλαδή κατά 75,4% φθηνότερα.

Σε κάθε περίπτωση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει βάλει στο στόχαστρο τις πολυεθνικές, διεξάγοντας έρευνες σε μια σειρά προϊόντων, όπως τα γαλακτοκομικά, τα τυροκομικά, τα βρεφικά γάλατα και τα απορρυπαντικά.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή