Ελαιόλαδο: Πωλείται πλέον και σε... μισόλιτρα - «Στα 9 ευρώ στο χωράφι»
Η ακρίβεια συνεχίζει να ταλανίζει τα ελληνικά νοικοκυριά και παραμένει ένας εφιάλτης, καθώς οι μισθοί τους δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Ενδεικτικό είναι ότι οι Έλληνες παρότι λαμβάνουν μικρότερους μισθούς στην ΕΕ, αγοράζουν βασικά αγαθά με καπέλο 60% συγκριτικά με τους Ευρωπαίους.
Ένας από τους λόγους είναι ότι σε ορισμένα προϊόντα υπάρχουν ολιγοπωλιακές τακτικές.
Χαρακτηριστικό είναι πως απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων πωλείται στην Ελλάδα 11,64 ευρώ, στην Ισπανία 11,61 ευρώ, στην Πορτογαλία 7,24 ευρώ και στη Γαλλία 10,52 ευρώ. Επίσης, αλεύρι ενός κιλού πωλείται στην Ελλάδα 1,87 ευρώ, ενώ στη Γαλλία 1,42 ευρώ. Ακόμα, απορρυπαντικό πιάτων πωλείται 25,8% πιο ακριβά απ' ό,τι στη Γαλλία.
Πρωταθλητής της ακρίβειας είναι το ελαιόλαδο που ανατιμήθηκε 14,1% από τον προηγούμενο μήνα και 37,7 από τον περσινό Δεκέμβριο.
Εντύπωση προκαλεί πως το ελαιόλαδο πωλείται και σε συσκευασίες του μισού λίτρου προς 6 ευρώ.
Οι Αγροτικοί συναιτερισμοί κάνουν λόγο για αισχροκέρδια γιατί ενώ φεύγει 7-8 ευρώ το λίτρο από τα χωράφια, πωλείται στο σούπερ μάρκετ 15-17 ευρώ.
Ο πρόεδρος της Παναιγιαλείας Ένωσης Συναιτερισμών εκτιμά πως η τιμή από το χωράφι φέτος θα είναι στα 9 ευρώ.
«Έφοδος» Μητσοτάκη σε σούπερ μάρκετ
H κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για να αντιμετωπίσει την ακρίβεια είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Eπίσκεψη σε σούπερ μάρκετ πραγματοποίησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προκειμένου να ελέγξει τις τιμές των τροφίμων και βασικών ειδών που διατίθενται με το ταμπελάκι της μόνιμης μείωσης τιμής αλλά και να να συνομιλήσει με καταναλωτές.
Μαζί του βρέθηκε και ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ενώ ο πρωθυπουργός δημοσίευσε story στο Instagram από την επίσκεψη.
«Ξέρω ότι η ακρίβεια, ειδικά στα τρόφιμα, είναι επίμονη. Όμως η κυβέρνηση θα είναι πάντα εδώ και θα χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή της έτσι ώστε να περιορίσει το πρόβλημα όσο το δυνατόν περισσότερο», ακούγεται να λέει ο πρωθυπουργός.
Ξεκινούν από τη Δευτέρα 13/11 οι έλεγχοι στα σούπερ μάρκετ για τα καρτελάκια «μόνιμης μείωσης τιμής»
Στο μικροσκόπιο του υπουργείου Ανάπτυξης μπαίνουν από την Δευτέρα 13 Νοεμβρίου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με τα αρμόδια κλιμάκια να πραγματοποιούν ελέγχους για το εάν τηρείται η νομοθεσία περί της σήμανσης των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής».
«Τα σούπερ μάρκετ έχουν θέσει σε προτεραιότητα τόσο τον εφοδιασμό του σχετικού εξοπλισμού και του υλικού σήμανσης όσο και την εκπαίδευση των εργαζομένων με στόχο την επιτυχημένη υλοποίηση της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης» επισημαίνει μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.
Παράλληλα εκφράζει την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι υπάρχει μεγαλύτερη του αναμενόμενου συμμετοχή των επιχειρήσεων στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών και αισιοδοξεί ότι ο στόχος που είχε θέσει αρχικά το υπουργείο Ανάπτυξης για τους 500 κωδικούς θα ξεπεραστεί κατά πολύ. Όπως αναφέρει, δεδομένου ότι όσες επιχειρήσεις συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστείλουν την έγγραφη δέσμευσή τους μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη συμμετοχή τόσο από ελληνικές όσο και από πολυεθνικές το επόμενο διάστημα.
Εστιάζοντας στον πληθωρισμό στα τρόφιμα σημειώνει ότι θα αρχίσει να υποχωρεί τους επόμενους μήνες. Ο ίδιος ανέφερε ότι μετά από μια μακρά περίοδο συνεχόμενης ανόδου, παρατηρείται σταθεροποίηση των τιμών τους τελευταίους μήνες, γεγονός που αποτυπώνεται και στους δείκτες εάν η σύγκριση γίνει μήνα με τον μήνα. «Η πυκνή ομίχλη είναι πίσω μας» σημείωσε ο κ. Πεταλάς.
Αξιοσημείωτο σύμφωνα με τον ίδιο είναι και το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα προχωρώντας σε γενναίες προσφορές με οκτώ στα δέκα προϊόντα να είναι σε προσφορά. 'Άλλωστε, όπως σημειώνει, οι καταναλωτές συνηθίζουν να κυνηγάνε τις προσφορές και να μην κοιτάνε επαρκώς την τελική τιμή.
Σε ό,τι αφορά στα φαινόμενα κερδοσκοπίας και κατά πόσο δυναμιτίζουν την ακρίβεια, ο κ. Πεταλάς υπογράμμισε πως όταν κάποια εταιρεία αυξάνει τις τιμές, βλέπει τις πωλήσεις της να υποχωρούν. Και αυτό συμβαίνει, όπως είπε ο ίδιος, τα τελευταία δύο χρόνια όπου η κατανάλωση σε όγκο συρρικνώνεται λόγω του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος. Πάντως δεν παρέλειψε να διαβεβαιώσει ότι ο ανταγωνισμός στα σούπερ μάρκετ λειτουργεί κανονικά και εξέφρασε την ικανοποίησή του για αυτό.
Στο μεταξύ, οι κωδικοί που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία για την μείωση των τιμών, έχουν ξεπεράσει τις αρχικές προσδοκίες του υπουργείου για 500 κωδικούς και μέχρι την Παρασκευή ήταν 660 από 53 εταιρείες. Πλέον, ο αναθεωρημένος στόχος του υπουργείου είναι να ξεπεράσουν τους 1.000 κωδικούς. Πρόκειται για τρόφιμα, απορρυπαντικά, καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας κ.ά. Ειδικότερα, φρέσκο γάλα, το σύνολο των χλωρινών, μαρμελάδες, ζάχαρη, δημητριακά, γιαούρτι, αλλαντικά, ρύζι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, οι Έλληνες καταναλωτές έχουν τη χαμηλότερη αγοραστική δύναμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο μέσος μισθός στην Ελλάδα είναι περίπου 1.100 ευρώ, ενώ ο μέσος μισθός στην ΕΕ είναι περίπου 2.500 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν περίπου το μισό εισόδημα από τους Ευρωπαίους.
Επιπλέον, οι Έλληνες καταναλωτές αντιμετωπίζουν ένα επιπλέον εμπόδιο στην αγορά, καθώς οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών στην Ελλάδα είναι υψηλότερες από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η υψηλή φορολογία, η γραφειοκρατία και οι αθέμιτες πρακτικές των επιχειρήσεων.
Ως αποτέλεσμα αυτών των παραγόντων, οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν σημαντικά λιγότερα προϊόντα και υπηρεσίες από τους Ευρωπαίους. Σύμφωνα με την Eurostat, το 2022, οι Έλληνες καταναλωτές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 10.000 ευρώ ετησίως, ενώ οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 20.000 ευρώ ετησίως.
Η χαμηλή αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να πωλούν όσα προϊόντα και υπηρεσίες θα μπορούσαν, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι επενδύσεις και η απασχόληση. Επιπλέον, η χαμηλή αγοραστική δύναμη οδηγεί σε αυξημένη φτώχεια και κοινωνικές ανισότητες.
Για να βελτιωθεί η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών, είναι απαραίτητο να ληφθούν μέτρα για την αύξηση των μισθών, τη μείωση των τιμών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
ΜΕ καπέλο 60% αγοράζουν οι Έλληνες σε σχέση με τους Ευρωπαίους
Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή των Ευρωπαίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 2023, οι Έλληνες καταναλωτές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 10.000 ευρώ ετησίως, ενώ οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 20.000 ευρώ ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν κατά μέσο όρο 60% λιγότερο από τους Ευρωπαίους.
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που συμβάλλουν στην χαμηλή αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών. Ένας σημαντικός παράγοντας είναι οι χαμηλοί μισθοί. Ο μέσος μισθός στην Ελλάδα είναι περίπου 1.100 ευρώ, ενώ ο μέσος μισθός στην ΕΕ είναι περίπου 2.500 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν περίπου το μισό εισόδημα από τους Ευρωπαίους.
Επιπλέον, οι Έλληνες καταναλωτές αντιμετωπίζουν ένα επιπλέον εμπόδιο στην αγορά, καθώς οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών στην Ελλάδα είναι υψηλότερες από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η υψηλή φορολογία, η γραφειοκρατία και οι αθέμιτες πρακτικές των επιχειρήσεων.
Η χαμηλή αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να πωλούν όσα προϊόντα και υπηρεσίες θα μπορούσαν, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι επενδύσεις και η απασχόληση. Επιπλέον, η χαμηλή αγοραστική δύναμη οδηγεί σε αυξημένη φτώχεια και κοινωνικές ανισότητες.
Για να βελτιωθεί η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών, είναι απαραίτητο να ληφθούν μέτρα για την αύξηση των μισθών, τη μείωση των τιμών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Ειδικότερα, τα μέτρα που θα μπορούσαν να ληφθούν είναι τα εξής:
- Αύξηση των μισθών με βάση το κόστος ζωής και την παραγωγικότητα.
- Μείωση των φορολογικών βαρών για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις.
- Απελευθεροποίηση της αγοράς και καταπολέμηση των αθέμιτων πρακτικών.
- Ενίσχυση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης των εργαζομένων.
Η υλοποίηση αυτών των μέτρων θα απαιτήσει προσπάθεια και χρόνο, αλλά είναι απαραίτητη για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των Ελλήνων πολιτών.
Το "καπέλο 60%"
Ο ό